• akalei

Letrozol - följas åt?

light skrev 2020-07-09 12:53:41 följande:

Hej tjejer! Fyfan vad deppig jag har vart. Missfall nr 2 på 3 månader och den här gången var det fruktansvärt. Har aldrig sett så mycket blod i mitt liv.. blött så stora klumpar i flera dagar och blött igenom massa kläder etc. Fy. Vill aldrig va med om det igen!!

Var inne på akuten i lördags och hade vid blodprov hcg 6200. Då hade jag haft pågående missfall (hade blött iaf) sedan 5 dagar tillbaks. Hon såg ingen fostersäck, bara en förtjockad slemhinna och blod. Fick åka hem och sedan va jag och tog nya prover dagen efter. Då låg det på 3500. Imorgon ska jag på vul för att se om allt är ute. Blöder fortfarande lite och är fortfarande extremt trött, vilket jag varit sen jag plussade. Har svullna ömma bröst än. Längtar tills jag blir normal igen. Känner mig bara sliten och tråkigt och deppig och utmattad..

Fick avbryta min semester och sjukskriva mig. Det var ju alltid nånting.

Har läst igenom hur ni ligger till lite snabbt, vad spännande ni som ska testa snart! Håller tummarna :) :)

Fy, låter som en fruktansvärd upplevelse och också att det kom så tätt inpå. Ta hand om dig <3
  • akalei
    amandakollb skrev 2020-07-09 17:16:04 följande:
    åh fytusan vad jobbigt alltså :( skickar massa styrkekramar! hur mår du? <3 hoppas allt är ute imorgon på vul! 

jag kom förresten ihåg att du hade tsh på 2,4 och fick medicin för det.. tar du medicin fortf? Vet du vad du har för tsh nu? jag testade nämligen i veckan och fick 2,3 (så det har stigit från 1,8 på ganska kort tid) så är lite orolig för att det kan påverka fertiliteten. 
    När jag tog prover stod det att allt upp till 4,0 räknades som normalt. Sen har jag läst här att någon läkare sagt att under 2,0 var optimalt men jag tycker inte du borde oroa dig för 2,3 :)

Kan inte tsh fluktuera ganska mkt beroende på stress och annat?
  • akalei
    Goose01 skrev 2020-07-20 15:54:20 följande:

Hej,

Jag är ny i tråden och skulle verkligen behöva hjälp.. jag har gått min första kur med letrozol där jag fick en blåsa som växte och va 20mm stor på vul. Starkt positiva ägglossningsstickor. Jag fick en blödning i förrigår på cd26 sent på kvällen kL 22 och borde alltså ta en ny letrozol tablett idag. Jag hade dock knappt någon blödning igår (endast lite utblandas med urin på pappret) och imorse va det lite mer men knappt något nu. Känner inte heller någon mensvärk. Vet inte om jag ska ta tabletten idag eller om jag endast har spottings. Enl min läk ska jag ta tabletterna På CD3 och att CD1 räknas som den dagen då jag får som störst blödning. Tänker att om jag haft en ägglossning borde jag väl få en riklig mens denna gång? ???? min Klinik har stängt Tom 3/8 så jag kan inte fråga dem!

Hoppas på svar här!

När hade du ÄL?
    Har du tagit gravtest? :)
  • akalei
    Goose01 skrev 2020-07-20 16:13:19 följande:
    Hade positivt ägglossningstest 5/7.

Har inte tagit något gravtest nu. Tog ett sånt där tidigt test för ca 4 dagar sedan men då va det nog för tidigt att testa. Har man en graviditetsblödning borde den väl inte fortf hålla i sig? Har i veckan haft väldigt ont vid vä äggstocke p känt mig allmänt gravid..hur man nu kan höra det ???? fram till dagen innan jag fick min mens. Haft lite ont på samma ställe idag. Har ni fått ?riktiga? blödningar efter letrozol?
    Ok, om du hade ÄL ca 5-6 juli så skulle det ju kunna vara mens nu. 

Jag har inte själv upplevt de symtom du beskriver men man hör ju om folk som blöder/har spottings fast de är gravida och så. Tänker att det viktigaste är att vara 100% säker på att du inte är gravid innan du börjar med Letrozolen!

Jag har inte fått äl på Letrozol ännu men vad jag förstått borde det bli som en "vanlig" mens om slemhinnan ser "normal" ut?
  • akalei
    Mikkans skrev 2020-08-10 11:25:41 följande:

Tyvärr jättenegativt. Nu får jag peppa för mens och nya omgång!:)

Fasen också :( Va trist. Men som du säger är det bara att ta nya tag inför nästa omgång :)
  • akalei
    Anonym (Ajaj) skrev 2020-08-16 21:44:26 följande:

Jag har börjat en ny letrozolkur med dubbeldos enligt läk ordination. Det är andra dagen idag på kuren (CD4) men jag har ingen läkartid förrän 26e och det är ca då jag ska ha ÄL? Ska jag be om en tidigare tid??

26e blir väl CD13 om jag räknar rätt, jag tycker det är rimligt!

Jag brukar gå på VUL någon gång CD12-14 ungefär.
  • akalei
    Annaingela skrev 2020-08-16 22:25:27 följande:

Hej! Jag undrar vad anledningen är till att ni tar letrozol? Är det för att mi inte har egen ägglossning eller är det av andra anledningar?

Jag tar Letrozol pga har ingen eller väldigt sporadisk egen ägglossning, pga PCO/PCOS. De flesta i tråden har ungefär samma bakgrund.
  • akalei
    Mikkans skrev 2020-08-31 09:33:25 följande:

Vi har pratat och han förstår. Ta egna initiativ för att jag ska slippa tjata. Men det är något med stressen, han fixar de inte och blir besviken på sig själv. Sen när han säger att han inte vill söka hjälp för de så blir jag sjukt ledsen på det. Men har förståelsen för att han inte kan komma på beställning, såklart. Kanske varannan dag får funka nästa cykel..så svårt. Tips på potensmedel? Hahah

Vi har det också lite tufft med sexschemat, vet att min kille blir jättestressad av pressen. Varannan dag brukar funka bra för oss, varje dag funkar ibland men inte för många dagar i rad. Denna cykel testar vi 36h-intervall, kändes som en bra kompromiss... Rent teoretiskt ska ju varannan dag räcka för att bli gravid, men man vill ju säkra upp och göra allt när man har hållit på så mycket med hormoner och läkarbesök
  • akalei
    Mikkans skrev 2020-08-31 19:07:50 följande:

Alltså inte hur ni gör, haha. Utan om ni ligger dagen för ägglossning och har paus dagen efter. Eller hur ni lägger upp det så. ;)

Haha :p Denna gång började vi typ 4 dagar innan beräknad ÄL och har sedan kört med 36h mellanrum. Idag tog jag dock ovitrelle så ska försöka få till det både ikväll och imorgon kväll. Tror ÄL blir imorgon kväll ungefär... Men jag har ju aldrig blivit gravid så kanske inte är så mycket att gå efter :p
  • akalei
    Mikkans skrev 2020-09-09 08:00:15 följande:
    Hur gick det för er? Fick ni till det som ni ville?:)

Jag har bim på lördag och är helt symptomfri så väntar bara på mensen..
    Mja, tog Otrivelle på måndag eftermiddag och fick till det måndag kväll och tisdag kväll. (Utöver det körde vi på 36 h-schemat under dagarna innan Otrivelle, eftersom jag inte visste om jag kanske skulle få spontan ÄL eller behöva Otrivelle.) Hade velat köra även onsdag kväll men orkade faktiskt inte, vi var helt slut...

Jag har BIM på söndag och är också helt symptomfri. Så spännande ändå att vi ligger så lika.

Jag känner mig extremt ogravid, magkänslan säger verkligen att det inte blev något, men rent logiskt vet jag ju att man kanske inte alltid har symptom... Känns som att dagarna bara segar sig fram nu.
Svar på tråden Letrozol - följas åt?