• Truuly

Letrozol - följas åt?

Mikkans skrev 2020-09-24 18:43:41 följande:

Samma här. Min spolning va FRUKTANSVÄRD, men först efter 1.5h. Va sjukskriven i en vecka efteråt..

Jag tror att Ryssland och Olga kmr att funka om inget annat gör det. Är lixom helt inställd på att DÄR går det????

Men OJ! En vecka! För mig gjorde det sjukt ont under själva spolningen. Men värst var nog efteråt. Fick ligga i deras vilorum i 1h innan jag kunde gå. Hade ont i 2 dagar och stundsvis var det HEMSKT! Var inte alls beredd på det. Liksom frossa, värk i axlarna, illamående, svimfärdig och den fruktansvärda smärtan i magen usch..

Ryssland och olga? Vad e det?
  • Truuly

Hur går det för er tjejer?

Jag är på äl+5/6 och känner absolut ingenting. Vet att det är tidigt. Men det bara känns så.. Min tempkurva ser ungefär ut som alla mina andra icke-gravid kurvor än så länge.

Känns så deppigt.

Enligt NC så hade jag äl samma dag som jag var på vul. Skedde tidigare än läkaren trodde. Men jag själv gissar på dagen efter.

• Truuly
    Mikkans skrev 2020-09-29 17:46:26 följande:

Jag är mitt under ägglossning. Var på vul idag och blåsan var tom. Sen börjar två veckors väntande i en evighet!

Vad sa läkaren på VUL? Hade ägglossning skett då? Eller jag förstår inte, haah:)

Aha vilken cd är du på? Ja väntan är jobbig. Jag har ca 1 vecka kvar till bim och känner inte mig så hoppfull :(

Jag var på vul förra ons (fick positivt ältest redan dagen innan men den blev starkare ons morgon) , hade då en äggblåsa på 17mm. Läkaren sa att jag skulle ta ovitrelle på fredagen. Men redan samma kväll kände jag av ägglossningen och morgonen därpå hade tempen stigit lite.

Men äl sker väl tidigast 24h efter positivt ältest? Så känns förvirrande att äl skedde redan samma dag som starkt test , plus att äggblåsan bara var 17mm. Så jag tror nog mer på att äl blev på torsdagen..
  • Truuly
    Anonym (C) skrev 2020-09-30 11:12:41 följande:

Till er som prövat Letrozol och ovitrelle förut, när fick ni mens efter sprutan? Jag är på dag 14 idag, ingen mens och bara fått jätte svagt test med clearblue så ser det som negativt. 

Jag har tagit ovitrelle vid 2 tillfällen, och det jag märkte då var att min mens blev 1-2dagar försenad. Inte helt säkert att det beror på ovitrelle.
    Hews skrev 2020-09-30 12:33:52 följande:

Jag var på vul idag (cd 12). Liten äggblåsa på 12 mm precis som första och förra gången m letrozole. Den gången utvecklades inte ägget och jag fick inte mens förrän 3 månader senare med hjälp av primolut... Ska på nytt vul på måndag för att se om det växer, men med uppmaning att ligga i helgen för att inte missa OM det växer. Annars blir det primolut och sen dubbel dos letrozol :/

Hoppas att den växer till nästa vul!
  • Truuly
    Asplövet18 skrev 2020-10-01 09:17:23 följande:

Hej,

CD 11 var jag på vul och mätte en blåsa på 14 mm, detta var en torsdag. Ägget skulle släppa sön-mån sa läkaren. På tisdagen en vecka senare lämnade jag progesteronprov som kom tillbaka på 15 bara. 

Tror ni äl skedde? Enligt NC hade jag äl på cd 16.

Hur brukar din temp se ut efter äl tidigare gångerna? Den verkar ganska låg, men det är säkert olika för alla.

Menar du att resultatet på progesteronet var 15? Jag har för mig att det ska ligga på minst 20 för att äl ska ha skett?
  • Truuly
    Hews skrev 2020-10-04 09:03:16 följande:

Ni som använder NC i kombination med letrozol, märker ni skillnad i temp hos er? Jag åt primolut för att få en blödning och kunna börja med letrozol. Då blev min temp mycket högre under mens än vad jag haft de 2 cykler jag har mätt innan (började med NC för ett halvår sedan och har bara haft 4 cykler, varav primolut "skapade" en och den nuvarande är på letrozol)...

Nu undrar jag om tempen reagerar även på letrozol, för jag tycker den ligger rätt högt? På gränsen liksom. Inväntar ÄL just nu, men kan vara så att ÄL uteblir och ägget går i regression. Ska på nytt vul på måndag för att kontrollera om ägget växer eller ej. Har ej fått utslag på Äl-test ännu. Har PCO-bild.

Min temp låg ungefär som det brukar under letrozol. Kanske möjligen liiite förhöjt. Men inte så att jag tänkte på det. Men min temp brukar vara ganska hackig. Under en cykel var den dock väldigt jämnt. Nästan som en rak horisontell linje hehe.

Lycka till på måndag! :D
  • Truuly
    light skrev 2020-10-05 16:49:40 följande:

Missfall igen :( Förstår inte. Testerna har blivit starkare och starkare, har symtom, ätit mina mediciner, men idag från ingenstans började det rinna klarrött blod. Nu vet jag inte om jag vill försöka igen faktiskt. Känns inte som att det är meningen att det ska bli. jävla skit.

Åhh nej :(((

Hur många missfall har du haft? Man kan väl få göra en utredning vid upprepade missfall? Men hoppas att det inte är missfall och bara en blödning som en del kan få.
  • Truuly
    Hews skrev 2020-10-05 12:46:07 följande:

Gud, nu när du säger det så är min temp mycket jämnare än vanligt! Idag fick jag dock en dipp, även om jag inte fått utslag på äl-test ännu (använder mig av clearblue advanced och har fått blinkande gubbe men ej fast). Ska bli intressant att se vad de säger på VUL idag, om ägget mognar, har släppt eller om det gått tillbaka och det blir en ny omgång priomolut. 

Hur gick det?
  • Truuly
    Hews skrev 2020-10-05 21:08:22 följande:

Ett ägg om 22 mm ligger och väntar på ägglossning <3 så nu är det bara att hoppas att vi lyckas befrukta och allt det där. Skönt att slippa primolut och ökad dos letrozol <3

Hur går det för dig??

Åhhh vad skönt att höra! Äl när som helst nu då! Mys på :D

Jag har fortfarande inte en tillstymmelse av symtom. Bim om 1-2 dagar. Pendlar mellan hopp och förtvivlan typ. Känner bara på mig att det inte blev något denna gången heller. Känner mig precis som alla andra 17 gångerna innan bim när det inte blivit något :( Men finns alltid ett liitet hopp nånstans. Men jobbigt är det.
    light skrev 2020-10-05 21:56:06 följande:

Ja vi får nog göra en utredning.. tror inte jag orkar nu bara känner mig helt nedslagen :( Ska till min läkare på fredag för tidigt vul men nu blir det väl kontroll efter missfall. Alla mina tidiga vul har bokats om till kontroll efter missfall :(:(

Jag förstår <3 Hoppas du får hjälp med utredning om varför du får upprepande missfall när du känner dig redo. Vet en del som fått hjälp som har lyckats få en fullgången graviditet till slut.
  • Truuly
    Hews skrev 2020-10-07 12:14:00 följande:

Håller verkligen tummarna för er! Jag tycker att tiden då mens närmar sig bara blir värre och värre för varje cykel eftersom jag liksom stålsätter mig för att bli besviken samtidigt som hoppet alltid finns där. 

Efter att ha screenat hela nätet på tidiga tecken på graviditet har jag personligen landat i att många av de tidigaste tecknen innan bim är lite mer önsketänkande än verkliga. Är en gravid så blir ju tecknen bekräftade, men är en inte det så kan en bara skylla på "skengraviditet" eller dylikt. Så jag försöker att inte känna efter så mycket... Tempen däremot, är ju jobbigare. Funderar faktiskt på att inte tempa nu från ägglossning har skett fram till mens för att slippa den stressen. 

Exakt sådär! Man vill att tiden mellan äl och bim ska gå fort, men när det närmar sig så blir det så jobbigt med alla tankar och känslor. Man vill leva kvar i det lilla hoppet som ändå finns där, o vet att allt rasar samman när mensen kommer.

De 2 senaste gångerna har jag sagt att jag ska sluta tempa efter äl. Men har jag kunnat hålla mig? Nopp... Jag vet ju hur stressad och manisk jag blir av tempande. Jag analyserar tempkurvan flera ggr om dagen. Skapar mer stress än vad som redan är. Men nästa månad MÅSTE jag lyckas låta bli alltså.

Min temp sjönk lite imorse. Bim idag men ingen mens än. Men precis som jag misstänkte så skedde nog min äl 1 dag senare än beräknat. Så inväntar mensen imorgon :(
  • Truuly
    Hews skrev 2020-10-09 12:14:42 följande:

Hur har det gått? Kom mensen? (hoppas inte) <3

Mensen kom igång lite nu, två dagar försenad.. Men tempen sjönk redan i förrgår så det var ju väntat. Även om jag såklart innerst inne hoppades ändå.. men tempen luras inte. Usch. Jag måste försöka sluta tempa nästa gång. Iallafall sista veckan innan bim. Blir så ledsen dem dagarna innan när tempen börjar sjunka. Tar hellre smällen när mensen kommer..

Hur går det för dig?
  • Truuly
    Goose01 skrev 2020-10-13 23:46:21 följande:

Vi fick just makens spermaprov på 1177...det såg inte ljust ut. Har känt på mig det enda sedan första början..får se om han får göra ett nytt prov eller om vi bara ska avvakta i två månader för att få göra en ivf sen..usch nu ska man kunna sova också med alla tankar.

Hur såg provet ut?

Jag tyckte inte heller min mans provsvar verkade så jättebra. Visst godkänd men verkade mer ligga på gränsen. Men enligt ena läkaren så var det suuuperbra. :/ men när en annan läkare kollade på det så sa han att det är bättre att ligga varannan dag än varje dag pga att han har lite spermievolym.
  • Truuly
    Goose01 skrev 2020-10-14 10:38:53 följande:

Han hade 11 i sperma mängd och referens låg på 16.. resten av värdena va bra. Volym va på 2.9 o referens där va 3.0 den va % siffrorna på omkring 60 o referens omkring 30 så det såg ju bra ut..men lät som väldigt lite antal spermier.

11 milj?

Allt annat ser ju bra ut så det är nog ingen fara :) Så länge det är bra rörlighet på spermierna så ska det nog inte påverka antalet spermier. Behövs ju bara 1 ;) Stod det nåt om rörligheten?

kommer ni träffa läkaren och gå igenom provsvaren så kanske du kan känna dig lite lugnare?
  • Truuly

Så frustrerande att de inte ringde upp!

Förstår inte sättet de skrev på. De borde skriva antal milj. 106x11? :/ 11 borde stå för 11 milj kanske.. men förstår inte 106..

Hoppas ni får tag på läkaren så ni kan få svar på provet. Förstår hur jobbigt det är att vara ovetande och förvirrad.

• Truuly
    Mikkans skrev 2020-10-16 22:13:56 följande:

Jag har bytt klinik! Jag ledsnade efter sist när jag träffade Sven. Innan dess har jag ju haft Lisa, Magnus, Annika, Lisa och Sven..... får du mens så lossar du väl? Annars tillbakabildas follikeln till en cysta?:)

Gillade dock inte Lisa alls, kändes okunnig!

Man kan tydligen få mens även om man inte haft ägglossning har jag förstått.
Svar på tråden Letrozol - följas åt?