• Amidina

Letrozol - följas åt?

amandakollb skrev 2020-07-04 14:34:13 följande:
    Okej men då tycker ni att jag ska fortsätta med lutinus till bim, testa då och om det är negativt så slutar jag och hoppas att mensen inte blir alltför sen, och vid plus så fortsätter jag med lutinus? Det kanske är bättre än att sluta tvärt som ni säger :)
    Jag hade nog ändå fortsatt till det kom en blödning tror jag.. Vissa testar ju inte positivt förrän flera dagar (i vissa fall veckor..) efter BIM. Jag hade nog inte vågat chansa. Tyst
    Oavsett vilket inte sluta tvärt förrän vid blödning! :)
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-04 15:16:44 följande:
    Hm men jag läste nånstans att mensen inte kan komma så länge man tar lutinus? Det stämmer inte alltså?

Sen tänkte jag på dosen, jag tar ju 200mg per dag och såg ni tar mkt mindre, är det för mkt med 200?!
    Med tanke på vad gyn rekommenderar (och vad som står på Fass) så är det nog inte jättevanligt. :) Annars hade man nog satt in Lutinus eller liknande istället för P-piller om det var så lätt, för de som vill undvika graviditet.

När jag ska ta mina lutinus så kommer min dos ligga på 300mg per dag (standard vid IVF), så du kan vara lugn. ;) 
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-04 15:34:50 följande:
    Okej vad bra, då kör jag på till fredag eller lördag och tar ett test då, och efter det utvärderar om jag ska fortsätta eller inte :)

Justja vissa tar tre tabletter lutinus! När ska du börja med dina? :)
    Det låter som en bra plan! Har du någon gyn eller bm du kan bolla med förresten?

Ja, precis! Jag går och grunnar på det där.. Jag fick dem utskrivna när vi blev beviljade IVF (utan att vi ville det, och utan en klar utredning), så då hämtade jag ut dem för jag vet att de kan vara bra att ha och kan vara svåra att få på recept annars. Övervägt om jag ska testa nu i sommar medan vi kör letrozol plus naturliga försök, eller om jag ska spara dem till hösten när det blir insemination om vi inte lyckas själva. Med tanke på historiken vi har så lutar det mest åt det senare. :) 
  • Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-04 16:37:13 följande:
    Min klinik stängde i onsdags så kan inte bolla med någon därifrån nu :/

Okej men kan ni inte använda dem både nu och vid insemination i höst?:) ni lär väl få nya i höst?
    Aha, lite samma som här då. Inte säker på att jag får nya, har ju bytt gynekolog och han har semester nu så kan inte fråga heller. Obestämd Men har legat på hyfsat bra progesteronnivåer det senaste året utan medicinering ändå, så tror inte det ska vara så akut egentligen. :)
  • Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-04 18:15:03 följande:
    Åh alltså jag vet ju inte heller om jag har dåliga progesteronnivåer eller inte, kan man kolla upp de?! De är min egen analys då jag får spotting flera dagar innan bim, samt seg tempökning efter äl.

Jag hade samma symptom förr, brukar vara tecken på progesteronbrist. Har du kort lutealfas också (kortare än 12 dagar)? 
    Jag fick det bekräftat med blodprov, tas på en specifik dag i cykeln. :) Man kan ju gå via werlabs om man inte lyckas tjata sig till det hos vården, jag har superbra erfarenhet av dem!

https://werlabs.se/blodprov/progesterontest/

• Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-05 02:25:51 följande:
    Nej ingen kort lutealfas, den är i snitt 14 dagar. Men dock spottings flera dagar innan. Hur lång har du? Har frågat min klinik om progesteronprov men de gör inte sånt. Visst är det 7 dagar efter äl man ska ta? :)
    13 dagar har jag numera, låg på 9-10 förr. :) Ja, 7 dagar efter är det som Mikkans skriver också, så det vill till att man verkligen har koll på när man ägglossar, annars blir det helt felvisande. Har råkat ut för det, innan jag visste så mycket om saken och med en gynekolog som rent ut sagt sket fullkomligt i bemötande och resultat, så mina första prover kom ju tillbaka och såg extra dåliga ut eftersom de blev tagna INNAN äl tom. Obestämd

14 dagar är dock skitbra, men du kan ju ändå ha progbrist/obalans mellan prog och östro som orsakar spottings och seg tempökning.
  • Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-05 11:05:08 följande:
    Okej kanske ska beställa ett privat isåfall nästa cykel, men då måste jag skippa lutinus antar jag, för den påverkar väl annars.

Men finns det någon nackdel med att ta lutinus om det skulle va att jag inte har progesteronbrist?
    Det påverkar om du ska testa ja.

Hmm, bra fråga.. Jag trooor inte det, om något så kanske det eventuellt kan störa din egen produktion men det bör isf bara vara tillfälligt och under tiden du tar dem, de är ju bioidentiska dvs likadant sammansatta som dina egna.
    Det skulle kanske kunna störa balansen mellan progesteron och östrogen, ifall du verkligen inte har någon brist, men det ger isf PMS-liknande besvär och borde också återställa sig när du slutar med dem igen. :)
    Så ett eventuellt ja, men isf övergående.
    Alltid bättre med bioidentiska hormoner än syntetiska iaf (som finns i ffa preventivmedel)!
  • Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-05 12:10:01 följande:
    Okej vad bra, vore ju dumt om jag pajade min egen progesteron.. men jag läste på en amerikans sida om långsam höjning av temperatur efter äl. Och att de är typ endast 13 % som får en rejäl höjning dagen efter äl och att de flesta får mer än 2 dagar efter. Och att det inte behöver betyda progesteronbrist vid långsam höjning utan det kan bero på nedan :

What does it mean if you have a slow temperature rise instead of a sudden rise?

Not all women experience an ?ideal? thermal shift. In some women, the temperature shift after ovulation happens slowly over the course of a few days. This can mean that it took a little while for progesterone levels to rise high enough to cause a shift in temperature, or that the body responded slowly to the increase in progesterone levels.
    Jaja, det är fullt normalt att det tar ett par dagar att komma upp, det gör det för mig med. :)
    Men som innan, när jag hade brist, då tog det typ en vecka eller mer, och när den väl kom upp så långt den orkade så var det ju dags för mens och då dök den igen (och det var överlag ingen stor stigning alls). 
  • Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-05 19:51:23 följande:
    Okej jag kanske får testa utan lutinus nästa cykel och beställa ett eget prov :) kan man ha olika nivåer av progesteron varje cykel?
    Ja, det beror ju på hurdan ägglossningen blir. :) Men vanligtvis lever man rätt likt månad till månad så det brukar inte skifta så jättemycket, det är ffa om man under perioden mellan mens och ägglossning haft det riktigt tufft med stress och slit på kroppen och hjärnan, eller druckit ovanligt mycket alkohol tex.
  • Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-06 09:15:42 följande:
    Okej tack! Så skönt att kunna fråga, har så mycket frågor haha! Men nu hoppas jag såklart att det tar sig denna cykel! Hur ligger du till, när har du bim?:)
    Ja jisses, det är bara att fråga på! Jag var ju själv likadan när vi började försöka, ville veta ALLT. Nu är det allra mest efter plusset jag har frågor om, eftersom jag aldrig varit där. :P 

Jag har BIM på söndag, och kommer göra mitt bästa för att vänta med test tills dess.
  • Amidina

Okej, nu håller jag på att bli knäpp. Funderade på att testa imorse, äl+10, men efter 3års negativa tester så struntade jag i det ändå.

Fick feber på äl+5, vilket jag aldrig får utan att vara rejält sjuk, men tog en Alvedon och den försvann till nästa dag. Har utöver det absolut inga symtom öht, förutom en afteblåsa och kliigt tandkött. Slutade tempa efter bekräftad äl för jag blir alltid så ledsen när den börjar gå neråt och det räcker liksom med sorgsna dagar när mensen kommer, behöver inte fler.

Detta är första cykeln efter spolning och letrozol i kombo, så även om jag var inställd på att det blir insemination till hösten så hade jag ändå hoppet rätt högt upp. Vet att det finns de som inte får några symtom, men jisses vad det driver en till vansinne att inte veta. Hade jag inte fått den där febern så hade jag nog haft lättare att tänka att det inte är nåt, men det händer som sagt aldrig..

• Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-08 10:57:07 följande:

har du tidiga test? 

hm ja jag har aldrig fått feber sådär så vet inte alls vad det kan betyda! men vi håller tummarna att det kan ha tagit sig denna omgång =) du står fast fortf vid att inte testa förens på söndag? :) 

Jag har 2st tidiga kvar och 1 eller 2 "vanliga", så snålar rejält med dem för de är svåra att få tag på där vi bor, måste oftast beställa och orka vänta på leverans. :P Framförhållning har jag ju inte heller uppenbarligen..

Nä, just febern är skitskum! Tänkte först att jag kanske fått infektion efter spolningen men det varade ju verkligen bara ett halvt dygn totalt och sen har den varit helt borta.

Jag är nog liiiite inne på att testa imorgon eller senast lördag.. men så himla rädd för att få negativt igen, så får se när jag vågar.

Tack för stödet! <3
  • Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-08 12:27:54 följande:

jaså vart bor du? går de inte att köpa på alla apotek? :)

hm ja gud vad konstigt ändå med febern! har du provat googla om det kan vara något symptom eller något? 

ja jag vill inte heller testa för vet att jag kommer få negativt :( varför skulle det ta sig denna omgång liksom?! 

jamen såklart <3

Vi bor utanför Hässleholm i Skåne, och varje gång jag kollat apoteken online först så finns testa tidigt på ett enda, och de har alltid stängt eller slut när jag behöver ha. Vanliga finns ju, men bara i typ 2-pack och svindyra. Så ibland saknar jag storstan. :P

Haha, jag har googlat mig sönder och samman på både svenska och engelska och kontentan blev att vissa individer hade fått feber vid implantationen, men oftast tillsammans med andra symtom på typ förkylning och så.

Den känslan ja.. :( Samtidigt som jag är en envetet hoppfull människa och tänker att nu får det väl ändå vara vår tur!
  • Amidina
    Mikkans skrev 2020-07-09 08:59:59 följande:

Jag kanske har missförstått, men spolade de äggledare nyligen, i väntan på BIM?

Nej, det gjordes några dagar innan ÄL. :) Gör man det efter finns hög risk att man förstör en eventuell graviditet.
  • Amidina
    amandakollb skrev 2020-07-10 07:02:58 följande:

Åh jag plussade precis <3 så orolig att något ska hända nu :(

Supergrattis!! <3
  • Amidina

Jag tar och lämnar nu, tempen dök imorse och testade negativt på ett testa tidigt. Mensen är beräknad att börja imorgon kväll eller söndag. Jag ska gå och sörja lite, igen.

Lycka till ni andra som är kvar och alla som plussat! <3

Svar på tråden Letrozol - följas åt?