• emphz

Letrozol - följas åt?

Hej.

Vi ska precis påbörja letrozol behandling igen för att försöka få ett syskon till vår dotter - född 17.

Npgon som vill följas åt? Behöver givetvis inte vara syskonförsök.

• Svar på tråden Letrozol - följas åt?
  • emphz
    lilagrodautanben skrev 2019-07-02 20:12:27 följande:

Ah okej, har sett andra köpa och sälja hejvilt

Ja nä tyvärr olagligt.

Men håller med lina om att du antagligen behöver annan hjälp. Efter 3 missfall har man rätt till missfallsutredning.
  • lilagrodautanben
    GlitterLina skrev 2019-07-05 00:23:21 följande:

Oj beklagar. Men du har alltså blivit gravid alla 3 gånger i rad då du ätit letrozol??

Kanske behover någon annan form av hjälp. Bäst du avvaktar å pratar me din läkare.

Ja jag har blivit gravid och har egentligen egen äl men den hoppar så mycket så det är omöjligt att veta när den är, måste testa med stickor från mensens sista dag typ. Allt som allt under dessa två pr vi försökt så har vi haft 11 missfall och det är tungt.. men tänker inte ge upp!
  • RainLuau
    Hej. Jag är ny här och jag har jätte svårt att förstå massa förkortningar t.ex. BIM osv. Vad innebär det?

Min anledning att skriva här är att jag börjar känna mig väldigt ledsen och ensam med min situation. Jag kan prata med min man men vi har inte berättat till vår familj och vänner att vi har det svårt att få barn och även går på IVF. Jag har haft 2 misslyckade IVF färska och 3 misslyckade fryst FET. Så totalt 5 försök. Min första IVF blev jag gravid men efter bara 3 dagar från positiv resultat så fick jag mens/missfall. På resten av försök så har jag inte lyckats bli gravid alls. Det känns jobbigt att jag fick provsmak på positiv gravtest och sen ingen mer.

Jag fyllde 37 för några månader sen och det känns ännu tyngre allt det här nu. Innan IVF så har jag regelbunden mens men inga AL. Kvinnokliniken säger att jag inte har PCO fast det känns som de har inte brytt att undersöka mig ordentligt. De skickade oss direkt till IVF bara. 

Just nu är vår IVF klinik stängd för sommaren så vi försöker själva genom att jag äter Letrozol dag 3-7 mensen sen gick jag på VUL på gynokolegen i lasarettet. Föra månaden så fick jag inte en bokad tid när jag ringde kvinnokliniken. De sade till mig att jag kan gå till kliniken bara och jag väntade i kö på 2 timmar för deras jourläkare att göra VUL. Frågade deras läkare om jag ska ta Ovitrelle som jag fick recept från IVF-kliniken och läkaren sade att de ger inte ut Ovitrelle och hon vet inte hur den fungerar så hon kunde inte säga till mig när jag ska ta den. Min ägg var 16mm då när jag gjorde VUL dag 11 och jourläkaren sade att det såg ut som jag skulle få AL. Jag bestämde själv då att om jag inte fick AL dag 15 på morgonurin så tar jag Ovitrelle (som jag har recept kvar från IVF-kliniken) på kvällen kl 20. Det var vad som hände. Morgonen på dag 15 så fick jag inga AL så jag tog Ovitrelle på kvällen kl 20. Jag fick positiv AL på nästa dagen kl 8 och hade positiv AL 3 dagar till (dvs dag 16-19 AL-stickor var positiva). Ska det vara så? Trodde att man bara hade 36 timmar på sig. Sen är det också att vi hade sex mest på kvällen eftersom min man och jag jobbar på dagarna och jag vet egentligen inte om jag verkligen hade nåt ägg ute fast det är positiv på AL-sticka. Ovitrelle sprutan kanske ger falsk positiv AL? Ni kanske har tips för mig nu när vi försöker själv. Vi hade sex både 2 dagar innan positiv AL och 3 dagar fram. Det känns nästan som ett jobb att ha sex. Det blev inga resultat dock eftersom idag fick jag mensen så nu måste jag/vi börja allting om igen själva eftersom IVF-kliniken är fortfarande stängd.

Ni som har haft erfarenhet med Letrozol. När fick ni AL själv? Vilken dag om man räknar från mensdag 1. 
    Ni som tar Ovitrelle.. fick ni recept från kvinnokliniken/lasarett? Eller fick ni den bara i IVF-klinik? Vilken dag tog ni sprutan efter Letrozol? 

• RainLuau

Märkte inte det tills nu att jag skrev AL hela tiden ist för ÄL för ägglossning. Kan inte förkortningar alls ????

• oshark
    RainLuau skrev 2019-07-08 23:26:22 följande:

Märkte inte det tills nu att jag skrev AL hela tiden ist för ÄL för ägglossning. Kan inte förkortningar alls ????

BIM = beräknad icke mens, dvs när man borde få mens om man inte är gravid men hoppas att den inte kommer.

Jag fick Letrozol av min gyn. Första fördöket med enkeldos fick jag ÄL CD14 (CD = cykeldag) och blev gravid. 16+0 idag

Någonstans här på FL finns det en tråd som förklarar massa förkortningar. Googla typ familjeliv + förkortningar eller nåt
  • RainLuau

Tack för svaren oshark och tipps.

Idag ska jag börja med Letrozol igen och 5 dagar fram. Jag ska ta 2 tabletter.
    Jag hoppas det kommer gå bra och att jag får ägglossning själv. Annars måste jag ta Ovitrelle igen. Allt det här är egen initiativ och det är nästan skrämmande att jag själv diagnoserar mig själv och ta tag på medicinska lösningar själv.

Jag skickade egen vårdbegäran till kvinnokliniken igår och frågade om hjälp med utredning om jag har PCO eller någonting annat som gör att jag inte kan få ägglossning själv. Fick svar idag att min ärende väntar på läkarens svar så vi få se hur lång tid tar det då. Jag är lite irriterad att de inte gav mig Letrozol förut för att testa. Visst är det bra att jag går på IVF nu men alla de här misslyckade försök tar så mycket energi, ork och emotion från mig. Igår kväll så grät jag ihjäll mig och hade mörka tankar om livet och tyckte att jag är en defekt människa. Så sjukt deprimerad är jag men jag försöker varje dag att kämpa på målet med att få barn. 

• Nicciz

Fick ingen ÄL förra månaden vilket gjort att mensen är 10 dagar sen eller utebliven. Läkaren har ordinerat ut två mediciner, ska först äta någon medicin i 10 dagar för att framkalla en blödning och sedan Letrozol dag 3-7. Problemet är att den där medicinen som ska framkalla blödning inte finns i lager någonstans utan är restad. Kan jag köra Letrozol ändå eller måste jag invänta en blödning? Någon som haft samma bekymmer?

• oshark
    Nicciz skrev 2019-07-10 16:34:16 följande:

Fick ingen ÄL förra månaden vilket gjort att mensen är 10 dagar sen eller utebliven. Läkaren har ordinerat ut två mediciner, ska först äta någon medicin i 10 dagar för att framkalla en blödning och sedan Letrozol dag 3-7. Problemet är att den där medicinen som ska framkalla blödning inte finns i lager någonstans utan är restad. Kan jag köra Letrozol ändå eller måste jag invänta en blödning? Någon som haft samma bekymmer?

Troligtvis Provera eller Primolut Nor. Jag fick PN.

Tror nog du måste ta den först. För att "rensa ut" och starta om. Men ring gyn och fråga. Du kanske kan få den andra varianten om den ena inte finns.
  • Clemmentina

Första försöket med Letrozole tog sig inte. Snart dags för andra omgången! Fick rosa på pappret igår kväll och jag räknar att mensen kommer igång idag. Är cd1 igår eller idag? Samma förra månaden och då räknade jag första dagen med riktig mens som cd1 och ägglossningen kom cd15 eller cd16.

• oshark
    Clemmentina skrev 2019-07-11 07:03:48 följande:

Första försöket med Letrozole tog sig inte. Snart dags för andra omgången! Fick rosa på pappret igår kväll och jag räknar att mensen kommer igång idag. Är cd1 igår eller idag? Samma förra månaden och då räknade jag första dagen med riktig mens som cd1 och ägglossningen kom cd15 eller cd16.

Första dagen med färskt (rött) blod.
Svar på tråden Letrozol - följas åt?