• AnnaLinnea87

Letrozol - följas åt?

okheei skrev 2019-10-31 18:13:08 följande:
    Ja, vi får hoppas de!

Hur går de för dig/er? :)
    Det går sådär för oss. Vi har precis börjat på tredje omgången med letrozol (andra med dubbel dos). Vi hoppas på att det går vägen denna gång men just nu är det mycket stress i övrigt i livet och jag har lite fastnat i tanken på att allt kretsar kring att få barn så tyvärr tror jag att det är jag själv som är det största hindret Rynkar på näsan. Äter letroxol för att det visade att jag har oregelbunden ägglossning men två gånger under 2,5 år av försök har jag blivit gravid och de är de gångerna som vi sagt att vi inte ska försöka just den månaden pga att vi skulle på bröllop/fest så jag ville kunna skåla med våra kompisar. Svårt att släppa tanken bara när man så gärna vill... 

Hur har resan varit för er hittills? 
  • AnnaLinnea87
    Vicktoria88 skrev 2019-10-31 19:37:34 följande:
    Är det sant, vad kul att det blev samtidigt! Håller tummarna för att det är vår tur nu! Du får meddela hur det gick efter vul, så spännande! :) Kram!
    Det ska jag göra :) Kul att följas åt!
  • AnnaLinnea87
    okheei skrev 2019-11-01 10:59:57 följande:
    Ja det blir lätt att man blockerar de mentalt :( just för attt man vill så mycket men inget händer..

Var med om ett utomkvedshavandeskap 2013 där jag fick operera bort både äggstock och äggledare, den läkaren som opererade mig sa till mig att jag inte skulle ha några som helst problem med att få barn.

sedan dess har jag inte skyddat mig och vart tillsammans med min nuvarande partner i 3 år i december, vi blev gravida förra sommaren som sluta i tidigt missfall i vecka 6.

Har fått reda på att jag har pco, så så lätt är de för oss.. :(
    Ush, jobbigt Rynkar på näsan Skönt att man kan prata med andra här i samma sits. För det är svårt för någon som inte varit med om det att förstå längtan och nästan besattheten av att försöka känna tecken. 

Nu hoppas vi det är vår tur Hjärta
  • AnnaLinnea87

Är på cd8 och nu har jag börjat få blodblandade flytningar (ljusrosa). Inte mycket än så länge men verkar konstigt då min mens slutade för 4 dagar sedan. Kan det vara så att ägget lossnar redan nu? Hört att man kan få en liknande blödning då, har själv aldrig haft det. Har inte haft sex efter mensen så kan inte vara det heller.

Blir lite orolig för att det är något som är fel nu då jag känt värk i höger äggstock under och efter mensen.

• AnnaLinnea87
    Felicia3 skrev 2019-11-03 19:42:36 följande:

Tror jag får missfall nu. Slutet på v 5.både brunt och rött blod,inte mkt men haft ondare i magen/livmodern.vårt andra missfall och isf får vi ingen hjälp på ytterligare ett år,kämpat över ett år redan,(15 mån el vad det är)Blir så knäckt.

Hoppas att det inte är det, men förstår din rädsla. Haft två missfall sedan vi började försöka för 2,5 år sedan. Ett v.6 och ett v.12. Varför fick du letrozol? Tänker att är det något problem som ex att man inte får ägglossning så borde du ju inte behöva vänta ett helt år igen innan ni får testa.

Hoppas detta kan muntra upp - Min kompis fick ett par blödningar under sin graviditet med sin dotter, en stor runt v 8 och 15. Hade inte en blödning med sin tidigare son, men på sjukhuset kunde de inte se något fel och hon födde som sagt en fullt frisk flicka utan komplikationer ett par månader senare. Hjärta
  • AnnaLinnea87

Jag fick komma fast det inte gått ett år efter mitt senaste missfall. Jag tryckte på att min mens inte kom kontinuerligt och kunde diffa på upp till en vecka. Jag har inte gjort en hel utredning än utan de gav mig enkelkur letrozol och så fick jag komma på VUL. Visade sig att jag inte fick någon äggblåsa alls så fick ta dubbel kur och ska testa dubbelkuren 3 ggr, annars gör de utredning. Även om du inte har pco så har du ju som du skriver problem med ägglossning och att mensen inte kommer kontinuerligt. Hoppas du kan trycka på det och att du/ni får den hjälp i denna situation som ni behöver. Hjärta

Felicia3 skrev 2019-11-04 13:08:20 följande:
    Grejen är att jag har ju inte konstaterad pco tex,på alla prover såg allt bra ut.men hade äl strax innan besöket och inget ägg syntes vilket då,Vilket det borde gjort,sade även min app har svårt att kartlägga om jag fått äl.hormonerna beter sig olika olika månader dvs ibland får jag svullna bröst och förmodligen har jag fått äl då,men oftast får jag inte så.detta var en privat klinik,har inga papper där det står att min äl-strular.vi har försökt 1,5 år med ett tidigare missfall.Mensen har även hoppat en månad och innan vi började försöka hade den varit borta 2,5 år,kanske hade den 6 mån innan vi började försöka minns inte.haft lång cykel och lite kort lutefas men blev bättre efter första missfallet.får se om jag kan få papper/bevis på strulet så jag kan söka via landstinget ändå.men tvivlar på de vill hjälpa iom missfallet.

Jag känner mig inte speciellt gravid,inte gjort det så mkt alls den här gången.tycker ev brösten är lite mindre samt ömmar mindre.ilöamående kan jag inte räkna som tecken då jag har svamp i munnen och magkatarr.

Tack<3 betyder mkt att höra även om jag inte orkar hoppas.

Inväntar samtal från kliniken vi betalade för hjälp på samt kvinnokliniken,ev åker vi annars in på akuten imorgon annars.vill se så inget sitter fel iaf.sist hade jag blod i buken.

Beklagar dina missfall 3

Mina verkar ske i ungf samma vecka.
  • AnnaLinnea87
    Vicktoria88 skrev 2019-11-07 19:50:04 följande:
    Hur har det gått för dig? Var det tidig ÄL?
    Nej vet inte riktigt vad det var. Men har fått LH-stegring idag så blir ovitrelle-spruta ikväll. Hade en blåsa på 14 mm sist jag var och kollade (CD10) så får hoppas på att den växt. Hoppas din äggblåsa också växer till sig. Man vet ju aldrig, ibland är det segt i starten.. 
  • AnnaLinnea87
    Lunne skrev 2019-11-17 20:15:10 följande:

Efter ett år försök med Letrozol sen MA tog det sig till slut naturligt för oss utan Letrozol, två dagar efter att remissen för IVF skickades. Så nu hoppas vi bara att det ska gå hela vägen denna gång :)

Stort grattis till pluset! {#emotions_dlg.flower}
  • AnnaLinnea87
    Felicia3 skrev 2019-11-20 11:04:11 följande:

Hej! Ville mest berätta att det är ett MA för mig.Får stå ut med att vara gravid 1 v till annars tappar jag över 50 h till

På jobbet,har redan 50?sjuktimmar.Det som

Knäcker mig mest är att vi försökt över 1,5 År och nu troligt får försöka ytterligare ett År innan hjälp.Skulle varit v 8 nu och Gravhormonerna stökar än.min cysta hade krympt,så hoppas vi kan använda Letrozol när kroppen återhämtat sig. 3

Vet någon på ditt jobb om att du var gravid och att ni försöker? Vet att det är en känslig fråga, men ibland så är det värt att berätta. Jag skrev till min chef när jag fick missfall i v.12 vad som hänt och att vi försökt länge så ville helst inte åka in till kontoret då jag helt plötsligt kunde börja gråta. Han gjorde klart att det var svårt för han som man att förstå men ville försöka stötta så bra det gick och det har verkligen hjälp så sjukt mycket i fortsatt planering att bli gravid eftersom man är  borta från jobb en hel del för att göra VUL och så vidare. Hoppas du känner att du vågar berätta och får samma stöd hos dina kollegor, för man behöver det verkligen i en sån här situation. Stor styrkekram till dig! Hjärta
  • AnnaLinnea87
    okheei skrev 2019-11-21 13:27:22 följande:

Har kört på en kur letrozol, hade äl enligt blodprov, tyvärr tog det sig inte för mensen kom idag. Så blir att börja om igen med tabletter på lördag.

Trist, men hoppas på att det tajmar så att det blir en extra fil julklapp som kommer i år istället <3 
  • AnnaLinnea87
    Nilee84 skrev 2019-11-21 09:27:51 följande:

Hjälp! Er erfarenhet av Provera! Blödningen kom direkt efter sista tabletten och nu CD3 blöder jag enorma mängder, har aldrig varit med om liknande!! Har fått Primolut Nor tidigare. Är detta normalt eller ska jag ringa gyn??

Jag fick blödning efter 6 tabletter och fick en större blödning också, men det kan varit för att menscykeln blev 48 dagar då jag började äta provera sent. Skulle nog ringa gyn eller 1177 och dubbelkolla om du känner dig orolig? 
  • AnnaLinnea87
    Felicia3 skrev 2019-11-23 10:16:16 följande:
    Ja jag berättade allt för hela gruppen.de verkar inte förstå el veta hur de ska hantera det.

Jag tror inte min chef skulle acceptera tex VUL om jag inte är gravid möjligtvis,skulle jag behöva byta ett pass skulle jag antagligen kunna bli tvingad att jobba ändå om ingen vill byta.Vet inte om han accepterar sjukskrivning för en sån sak,tror inte det.jag var tvungen att ljuga när vi testade Letrozol först och behövde VUL så jag skyllde på magsjuka.

Skulle behöva kolla upp regler kring detta men vet inte vart jag vänder mig.
    Så trist när någon har så lite förstående. Jag hade nog tur som fick den responsen jag fick så har inte behövt gräva i det. Hoppas din gyn kan ge dig mer svar på hur du ska gå tillväga? Tänker att de kanske fått en liknande fråga tidigare under en utredning? Lycka till <3 
  • AnnaLinnea87

Ger Ovitrelle ALLTID ägglossning? Jag gjorde vul på cd 10 och hade då en blåsa på 14 mm. 4 dygn senare fick jag positivt på ÄL-test (kl 14.00) så tog Ovitrelle-sprutan på kvällen (kl 19.00). Får negativa graviditetstest och har inte känt ett enda symptom på att vara gravid, men har heller inget som tyder på att mensen är på G. Någon som vet hur längre man ska vänta på att mensen kommer innan man ska kontakta gyn och be dem skriva ut provera? Vill inte stressa men efter 2,5 år av försök så känner man att man vill få igång mensen så man kan börja på nästa försök så fort som möjligt ...

• AnnaLinnea87

Hur går det för alla? Jag har precis påbörjat vår sista omgång med letrozol idag. Funkar det inte nu så får de se hur de går vidare. Fick VUL redan CD 8, är det någon annan här inne som gjort VUL så tidigt? 

• AnnaLinnea87

Listan:

GlitterLina- mens 9/9 dubbeldos letrozol 11/9-15/9

Emphz - letrozol kur 4 - dubbelkur, gonal f 75 enheter i 6 dagar. Vul visade 2 äggblåsor. Ovitrelle. Fick positivt graviditetstest den 29/3 :)

Lunne - Hade ett tidigt MA i december 2018, fick Letrozol direkt efter då PCO hade konstaterats innan jag blev gravid för första gången. 10 kurer Letrozol gav till synes perfekt ägglossning, men inget mer... I mitten av november 2019 fick jag ett plus utan att ha tagit Letrozol den månaden, så nu hoppas vi att det går vägen denna gång :)

Mican - Månad två med letrozol och mensen börjar komma igång, så snart dags att påbörja månad 3.

Clemmentima - Letrozol kur 4, 18-22 september

amillak - Provera start 20/6 sedan Letrozol kur 1, 29/6-3/7, VUL 15/7. Plussade 24/7.

Nicciz - Provera start 15-18/7 pga utebliven ÄL/mens. Letrozol kur 2 påbörjas med BIM 16/9. Gravid men MF 20/9.

Bonzo- Mens 16/9 Startar Letrozol kur 2, dubbeldos. Dag 3-7

Brooklyn - Letrozol första kuren med enkeldos 3-8/9, VUL 13/9

Nelle83. - Letrozol andra kuren 10-14/9 inväntar ägglossning mellan 19-22/9 BIM runt 28/9.

AnnaLinnea87 - dubbeldos Letrozol tredje kuren 28/11-2/12 Vul inbokat 3/12. Försökt i 2,5 år med 2 MF i bagaget v.6 och 12.

Minnie768 - Första kuren Provera pga pregelbundna cykler 17-26/10, Enkeldos Letrozol 31/10-4/11 pga dålig/ingen egen ägglossning. VUL cd14 11/11 visade 1 äggblåsa 22 mm, slemhinna 10 mm. Neg gravtest cd29. Inväntar pos gravtest eller mens för att påbörja ny kur, enkeldos.

• AnnaLinnea87

På julafton tog jag ett tidigt test och fick vårt plus. Finaste julklappen ??????????. Efter 2,5år av försök och två missfall i bagaget så tog det sig på 4:e försöket med letrozol (3:e med dubbeldos). Nu hoppas vi bara att vi får behålla det. Vi hade redan inbokat vul den 27/1 så då ska vi se om allt ser bra ut. Vet att det var en del andra som hade bim runt den 24:e. Hoppas ni också fick era plus ????

• AnnaLinnea87
    Nilee84 skrev 2019-12-22 06:46:43 följande:

Helt sjukt, tog ett tidigt test i måndags, BIM-2 och det var negativt så har ju funderat på varför jag varken får mens eller är gravid. Tog ett test nu och positivt??? Ägget har alltså lyckats fästa även fast jag nyligen fått reda på att förutom PCO har jag efter första grav ärrbildning/endo i livmodern. Hoppas nu att det håller hela vägen!! Lycka till all ni andra!! Och ta inte tidiga tester, hehe!

Grattis! Fick också plus denna gången (på julafton). Hoppas det går vägen för oss båda! Har ni testat länge med letrozol? kram!
  • AnnaLinnea87
    Lunne skrev 2019-12-27 18:29:29 följande:

Grattis! Vad roligt att ni fick veta precis till jul också :) Har du räknat ut när BF blir?

Med app så blir det sista aug men då jag lh stegringen skedde senare än vad den brukar så tror jag runt 5 sep :)
  • AnnaLinnea87
    bonzo skrev 2019-12-27 22:21:47 följande:

Grattis! Vad roligt att letrozolen fungerade för er! Ger oss andra hopp :) Åt du dubbeldos tre månader i rad?

Tack <3 Första kuren var enkeldos och då var det ingen blåsa som växte så gyn sa att de inte räknade den som ett försök. Höjde dosen till 2 tabletter och på tredje omgången av dubbeldos så tog det sig! Dock hade vi bara sex två dagar innan lh positivt test och på dagen som lh testet visade positivt samt två dagar efter så vet inte om det gjorde ngt att vi bara körde varannan dag. För oss blev det mer ?härligt? sex med varannan dag och inte så påtvingats och okul sex som det blivit på 2,5 år av försök. Hoppas ni också får ett plus snart!

Kram
  • AnnaLinnea87
    vinter2019 skrev 2019-12-30 10:07:55 följande:

Hur mycket samlag har ni under er ägglossning med Letrozol för er som blivit gravida ? Jag tycker de är jätte svårt att veta då mitt ägglossningstest visar positivt i 4 dagar så vet jag inte riktigt när de släpper

Jag tog Ovitrellespruta så fort teststrecket blivit starkare än kontrollstrecket. Testad fm och kväll när beräknad ÄL för att inte missa. Hade från gyn fått sagt att ha sex kvällen då jag tar sprutan + 2 dagar efter för att inte missa ÄL. 

Men gången vi blev gravida så hade vi sex 2 dagar före spruta, dagen då sprutan togs och 2 dagar efter. 
Svar på tråden Letrozol - följas åt?