• Anonym (Andy)

Ni med erfarenhet av SSRI. Tinnitus.

Jag har depression, insomnia och ångest just nu. Överväger att starta behandling med antidepressiva.
    Men jag har även tinnitus, som på sistone blivit värre.
    När jag läste runt blev jag först väldigt hoppfull då det stod att Sertralin visats ge goda effekter på tinnitus, även på de utan depression.
    Men när jag läste lite mer stod det också att tinnitus tyvärr även kan vara en biverkan av Sertralin. Många som fått tinnitus utav det. Så det verkar ju vara rena rama lotteriet. Hur ska jag våga chansa när livskvaliten står på spel.
    Vad är era erfarenheter? Ju fler erfarenheter jag får läsa destå bättre. Alla ni som inte har tinnitus och inte heller har fått det av antidepressiva får gärna svara också.

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av SSRI. Tinnitus.
  • FtS70

Av de många, många patienter jag haft stående på SSRI är det väldigt få som nämnt tinnitusbesvär relaterade till medicineringen. Kan inte minnas någon på rak arm.

• Anonym (B)

Hej! Jag fick tinnitus av ångest, jag hade alltså ingen hörselskada och mitt hörseltest var bra. Min tinnitus har dämpats ordentligt av sertralin. På kvällen när jag ska gå och lägga mig är det nästan helt tyst i öronen. Jag låg faktiskt igår kväll innan jag skulle somna och lyssnade efter min tinnitus. Fick stoppa fingrarna i öronen och hålla andan och jag hörde knappt den. Jag förstår dock din oro. Men om din tinnitus skulle förvärras så kan du avbryta behandlingen.

• Anonym (Andy)
    FtS70 skrev 2019-02-21 10:40:48 följande:

Av de många, många patienter jag haft stående på SSRI är det väldigt få som nämnt tinnitusbesvär relaterade till medicineringen. Kan inte minnas någon på rak arm.

Okej, det är positivt att höra. Jag tänker att de som redan har tinnitus pga hörseltrauma sedan innan, att det är dom som ofta får förvärrad tinnitus. 
    Anonym (B) skrev 2019-02-21 11:03:46 följande:

Hej! Jag fick tinnitus av ångest, jag hade alltså ingen hörselskada och mitt hörseltest var bra. Min tinnitus har dämpats ordentligt av sertralin. På kvällen när jag ska gå och lägga mig är det nästan helt tyst i öronen. Jag låg faktiskt igår kväll innan jag skulle somna och lyssnade efter min tinnitus. Fick stoppa fingrarna i öronen och hålla andan och jag hörde knappt den. Jag förstår dock din oro. Men om din tinnitus skulle förvärras så kan du avbryta behandlingen.

Vad härligt! Ja. jag kan föreställa mig att om tinnitus är orsakad av ångest och stress, att antidepressiva kan hjälpa mycket bra eftersom de minskar just ångest och stress. Visst kan man avbryta behandlingen om det blir fel men frågan är om tinnitus går tillbaka till ursprungsläge.
  • Anonym (B)

Jag förstår din oro, eftersom du har tinnitus pga hörselskada. Hade du haft tinnitus pga ångest eller depression hade jag sagt kör, men nu är det inte så. 

Jag har däremot en släkting, över 60 år, närmare 70 år, som fick tinnitus i samband med en öroninflammation för en massa år sedan. Den här släktingen har även nedsatt hörsel efter att ha jobbat i bullriga miljöer i flera år. Hon tar antidepressiva, jag tror att hon tar Ecitalopram. Vad jag vet har inte hennes tinnitus förvärrats. Kan höra med henne bara för att vara säker, hade ändå planerat ringa henne nu i veckan. 

• Anonym (Andy)
    Anonym (B) skrev 2019-02-21 19:30:27 följande:

Jag förstår din oro, eftersom du har tinnitus pga hörselskada. Hade du haft tinnitus pga ångest eller depression hade jag sagt kör, men nu är det inte så. 

Jag har däremot en släkting, över 60 år, närmare 70 år, som fick tinnitus i samband med en öroninflammation för en massa år sedan. Den här släktingen har även nedsatt hörsel efter att ha jobbat i bullriga miljöer i flera år. Hon tar antidepressiva, jag tror att hon tar Ecitalopram. Vad jag vet har inte hennes tinnitus förvärrats. Kan höra med henne bara för att vara säker, hade ändå planerat ringa henne nu i veckan. 

Ja du kan väl höra med henne och sedan skriva här igen, så ska jag läsa lite om Ecitalopram under tiden! Och diskutera med min läkare förstås.
  • Anonym (Escitalopram)

Min har ökat massor. Märktes ganska snabbt.

Men man kan leva med det, folk i min omgivning är vana vid att jag inte hör.

Sedan höjs och sänks tinitusen beroende på hur jag mår.

• Anonym (B)

Kom på att det finns faktiskt en sorts antidepressiva som inte har tinnitus som en biverkning, men det är inte ett ssri läkemedel, utan ett snri. Läkemedlet heter Mirtazapin. Jag har själv tagit det för flera år sedan, men fick andra biverkningar och var tvungen att sluta. Men Mirtazapin i en låg dos fungerar även som sömnmedel, det finns folk som tar Mirtazapin enbart för sömnen eftersom det inte är något beroendeframkallande läkemedel.

• jlsys

Hej

Jag känner igen mig i detta. Hur gick det för dig?

jag råka ut för akustiskt trauma och fick tinnitu. Sökte efter en dryg vecka hjälp mot tinnitus men läkaren satte in ssri istället då jag har problem med ångest.

Jag sa att jag inte vill ha något som kunde påverka min tinnitus men han försäkra att det skulle gå bra. Redan dagen efter jag tog första tabletten märket jag att det blir värre och ringer läkaren som påstår det är ångesten som gör det värre och sätter in en annan ssri. Testa denna och tinnitusen blev värre igen.

Efter detta tog jag till google och såg att ssri är det läkemedel som det kommer in flest rapporter på ångande tinnitus. 

Jag sökte efter detta mig till en speciallist läkare som gjorde en undersökning som inte visa på någon hörselnedsättning och att prognosen var god.

2v har nu gått sedan jag sluta men det har inte gått tillbaks ännu.

Så utöver ångest över att fått tinnitus så har jag nu massa ångest över att ha ätit de där tabletterna som gjort det värre. Fruktar att det inte kommer gå tillbaks igen och att om ja bara skitit att äta dom så skulle det vart bra nu :(

Svar på tråden Ni med erfarenhet av SSRI. Tinnitus.