Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

månadspeng

Ni borde nog se över hennes uteätarvanor, behövs det verkligen 2 ggr/vecka? Om man har en frukt + smoothie + energybar eller annat tex knäckebröds-sandwich, räcker inte det tills man kommer hem efter träningen? Dumt att skaffa sig vanan att äta ute för att man blir sen hem...

Vi har haft veckopeng länge, länge med motkravet att rummet ska städas. Då vet vi att det blir gjort varje vecka iallafall. Länge var det 100 kr/vecka + att vi köper basgarderob dvs skor efter säsong (vinterskor/kängor + vårskor/sneakers + sandaler till sommaren + gummistövlar) + 2-3 par jeans & toppar + jacka/mössa/vantar + bra underkläder + träningskläder. När skor/jacka är utslitet får man nytt, inte bara för att man vill ha en snyggare.
    Snyggare kläder sparas ihop till eller fås som present tex jul = fina nyårsfestkläder som kan användas under året med.
    VId festligare tillfällen tex konfirmation har vi köpt kläder och skor till detta.

Nu är det 200 kr/vecka.

• nnnnnnnn
    elinaehn skrev 2019-02-23 09:43:51 följande:
    Okej många bra tankar här. 200 kr i veckan, så kan man också spara till vissa kläder, de som inte är basplagg/vardagskläder... Bra tanke.
    Jo dottern håller ordning i sitt rum, hjälper till med vissa grejer i hemmet, typ diskmaskin, lite handling ibland, tar hand om katternas behov (vi delar på det) osv. Så behövs inte villkora pengarna på det sättet. 
    Ska samla ihop era tankar och försöka komma fram till summa och vad den ska bekosta och vad jag ska fortsätta hjälpa till med.

utemat två gånger i veckan ÄR lyxigt men det är också ett sätt att få en fungerande vardag här, så JA jag tycker jag kan och ska stå för den men jag tycker inte det är lämpligt med snabbmat två gånger i veckan det är därför jag funderar på om jag ska "villkora" det på det sättet som jag beskrivit.
    Jag hade villkorat utematen, plocka-själv-sallad på ica/coop + smoothie/vatten + frukt betalar jag mot kvitto (eller foto på kvittot)
    Alternativt en nyttigare måltid ute, men det är svårt att få till... skulle gissa att McD bulgursallad eller någon vegoburgare är nyttigare än tex paj+sallad på fiket.
Svar på tråden månadspeng