• Maripossssa

får inga fasta dagar, kan det stämma?

Jag har varit tjänstledig pga studier ett tag och vill nu komma tillbaka på 20% av mina 100 (studerar fortf.).. Min chef säger då att jag får komma tillbaka men att jag inte kan erbjudas fasta dagar utan att jag får ta de pass som finns som "extra". jahapp tänkte jag.. Denna månad så skrev jag mig på de pass jag kunde som skulle kunna fylla min tid men fick bara två av dessa 4 pass.. ska det vara meningen att jag ska behöva ta ut semester på den resterande tiden som jag inte får ihop? Jag förstår inte vad jag har rätt till riktigt. Min "rad" som jag hade när jag jobbade finns inte kvar och de eller dom personer som går på min procent har inte heller fasta rader (jobbar obekväm arbetstid) som beh. ass. 

• Svar på tråden får inga fasta dagar, kan det stämma?
  • Ruter

Nej de behöver inte erbjuda fasta dagar. Antar att de har en vikarie för din tjänstledighet så då kan de ju inte bara ta bort vikarien från 20% för att du helt plötsligt vill jobba några dagar.. Där av att du får ta pass som blir över. Och nej du behöver ju inte ta semesterdagar. Passar inte de lediga passen dig och skolan för du vara tjänstledig mera istället och bara jobba den procent de kan erbjuda.

• Maripossssa

Alltså de kom ut med massa dagar, ca 20 dagar i mars och om jag då behöver jobba en viss procent för det är det vi kommit överens om, bör man inte ge pass till mig då så att det täcker?? ge och ta alltså. jag skrev mig på passen precis när dom kom ut. Jag kan jobba andra dagar än de jag skrev med, men nu är alla pass tillsatta. 

• Maripossssa

Plus hur långt i förväg ska jag återkoppla för att vara säker att de inte har en vikarie för mig på 20%?

• legomum

Om du är ordinarie så ska du inte behöva "leta" pass när du kommer tillbaka. Du ska få på schema.
    Det kan vara en kort period om det är så att du är tillbaka med kort varsel att ni får lösa detta så som det är nu.

Men det ska din chef lösa och du ska få ett schema trots att det är endast 20%

• legomum
    Maripossssa skrev 2019-02-23 12:57:40 följande:

Plus hur långt i förväg ska jag återkoppla för att vara säker att de inte har en vikarie för mig på 20%?

Vikarien är inte ditt bekymmer och du har rätt till att komma tillbaka/bryta en tjänstledighet.
    Däremot vet jag inte hur snabbt du säga att du kommer tillbaka till att du är tillbaka.
  • zemer

Nu vet jag inte vem du jobbar för.. Kommunen eller privat och vad reglerna där säger.

Men där jag arbetar så får man inte vara tjänstledig bara en viss procent ifrån sin tjänst om man studerar. Utan man är tjänstledig 100% under studierna. Men sen kan man gå som vikarie under studietiden, men då kan man inte kräva ett visst antal dagar/fasta dagar varje månad.

• nnnnnnnn

Det lämpliga vore att du är ledig på 80% och AG ger dej pass som täcker 20%, annars får de ju betala dej för 20% fastän du jobbar mindre!

• Cox Orange

Du får fråga chefen hur de ser på det.

Att komma tillbaka på 20% med fasta dagar, det är ingenting man kan kräva, om du har en tjänstledighet på 100%. (Då krävs det att du studerar 80% och att arbetsgivaren godkänt det.) Avbryter du tjänstledigheten i förtid har du rätt att komma tillbaka, men då pratar vi 100%.

Men hos oss gör vi så att är man tjänstledig för studier så är det på 100% på sin ordinarie tjänst om man studerar 100%. Sedan kan man jobba, men då är det en timanställning som inte har någonting med den fasta heltidstjänst man har annars.

• Cox Orange
    legomum skrev 2019-02-23 13:03:09 följande:

Om du är ordinarie så ska du inte behöva "leta" pass när du kommer tillbaka. Du ska få på schema.
    Det kan vara en kort period om det är så att du är tillbaka med kort varsel att ni får lösa detta så som det är nu.

Men det ska din chef lösa och du ska få ett schema trots att det är endast 20%

Hon är fortfarande tjänstledig för studier på 100%.
Svar på tråden får inga fasta dagar, kan det stämma?