• Anonym (Oroligt ex och mamma)

    Misstänker att mitt barns förälder missbrukar

    Hej,

    Jag och min fd kille var tillsammans i flera år, vi fick ett barn ihop.

    Min fd har haft en förflutet av drogmissbruk. När vi träffades hade han varit ren i några år och höll på att utbilda sig. Efter några år tillsammans valde jag att avsluta det.

    Nu läget:

    Pappan har inte sitt barn boende hos sig. Han har flyttat hem till sin mamma och han kommer inte på våra bestämde tider för att ha umgänge med sin son. Han kommer och lämnar vårt gemensamma barn lite som han vill. Farmor har fått gå in och tagit rollen som barnvakt flera gånger när han har valt att bara dra ut.

    Vi misstänker att han har tagit återfall i missbruket igen, han nekar till det här men jag tror inte på honom. Han vägrar ta ett drogprov för att bevisa motsatsen.

    Vad är mina skyldigheter eller rättigheter i det här? Om jag inte har bevis kan jag inte neka pappan umgänge med sonen?

    Kan jag begära ensam vårdnad?

  • Svar på tråden Misstänker att mitt barns förälder missbrukar
  • Anonym (mmm)

    Eftersom han vägrar test så är det väl rätt troligt att han använder.

    Tycker du kan kontakta advokat och fråga om dina möjligheter till ensam vårdnad så att du får expertsvar och inte en massa tyckande här inne. 

  • Anonym (Oroligt ex och mamma)
    Anonym (mmm) skrev 2019-02-23 13:22:31 följande:

    Eftersom han vägrar test så är det väl rätt troligt att han använder.

    Tycker du kan kontakta advokat och fråga om dina möjligheter till ensam vårdnad så att du får expertsvar och inte en massa tyckande här inne. 


    Jag vet, jag tänkte att någon kanske visste mer om rättigheter/skyldigheter kring det här ämnet, eftersom jag inte själv vet var jag ska vända mig.

    Är det inte dyrt att ta advokathjälp?

    Jag är ensamstående så har inte jättemycket pengar över...
  • klyban
    Anonym (mmm) skrev 2019-02-23 13:22:31 följande:
    Eftersom han vägrar test så är det väl rätt troligt att han använder.

    Tycker du kan kontakta advokat och fråga om dina möjligheter till ensam vårdnad så att du får expertsvar och inte en massa tyckande här inne. 

    Eller så har han integritet.
    Eller vägrar att bli hanterad.


     


    På det du säger TS och detta lilla, det kommer inte leda till nått.
    Har han någon form av bidrag, så kan man i dessa bidrag sätt krav, men utan så är det hopplöst svårt och få till ett UP.
    Lämna barn till farmorn säger precis ingenting, utan man måste ju ta reda på en hel del saker först innan den fyller någon funktion.


    hur många meter var det?
  • Anonym (host)
    Anonym (mmm) skrev 2019-02-23 13:22:31 följande:

    Eftersom han vägrar test så är det väl rätt troligt att han använder.

    Tycker du kan kontakta advokat och fråga om dina möjligheter till ensam vårdnad så att du får expertsvar och inte en massa tyckande här inne. 


    Det gick kanske lite för fort, där?

    Jag vill inte heller tvingas till en drogtest bara för att mitt ex har fått en fix idé.
  • Anonym (Me)

    Vi misstänker? Menar du farmor och du? Kan farmor prata med honom?

  • tankfull

    Vänd dig till Familjerätten i första hand och prata med dem. De tar inget betalt för att du pratar med dem och de kan komma med bra råd. Om du ansöker om ensam vårdnad så gör Socialförvaltningen en utredning av både dig och pappan och om du är rädd för att han missbrukar så kan Soc ålägga pappan att gå på några provtagningar där han får lämna kissprov. Kommer han inte till de testtillfällena så tar Soc detta i beaktande och det kommer att tydas som att han har något att dölja. Problemet med provtagningarna är att de flesta droger går ur blodet väldigt snabbt och pappan kan i princip lämna felfria prov trots att han använder droger...men det är i alla fall något du kan försöka med för att bli lite lugnare.

Svar på tråden Misstänker att mitt barns förälder missbrukar