Hur ser era liv ut? Är ni nöjda? Varför lever ni? Är meningen med livet att skaffa sambo, barn och bostadsrätt?
Hej!
Jag funderar väldigt mycket på meningen med livet. Därför är jag nyfiken på hur ni ser på meningen med livet.
Som jag uppfattar vårt sätt att leva ser de flesta på livet som en "tidslinje" indelad efter ålder. Så, först är man barn, sedan tonåring, därefter ung vuxen, vuxen på "riktigt" för att sedan bli gammal, dvs. pensioner.
I alla dessa åldersgrupper finns det vissa specifika saker man förväntas göra: som man ska eller bör. Låt mig förklara. Som ung vuxen (20-25) förväntas man vara nyfiken på livet; resa, prova på att studera, festa, dejta, etc. Detta för att man ska hinna "leka av sig" innan det "riktiga" vuxenlivet börjar.
Efter 25 års ålder (27-28-29-30), förväntas man ha bestämt sig för vad det är man vill jobba med, och helst vara färdigutbildad. Gällande det privata livet förväntas man att ha träffat någon, någon som man kan tänka sig att skaffa familj med. Många är sambos, har skaffat bostadsrätt och stabil ekonomi.
Då kommer nästa steg: att börja skaffa barn. När man sedan skaffat sina barn, upptäcker de flesta att livet inte blivit som de tänkt sig. Det tär på kärleksrelationen, och livet blir till ett enda stort "livspussel". Detta sker "normalt" sett runt 30-40-årsåldern. Så, efter några års kämpande med detta "livspussel", så känner många att de inte orkar mer. Det är då partners går isär/skiljer sig, för att sedan "upptäcka livet på nytt".
Under denna tid, är många mer öppna inför nya upplevelser; t.ex. börjar med på någon kurs, kanske reser, etc ("varannan-vecka-livet"). Detta tills de hittar en ny partner. Och så börjar "livspusslet" om, nu kanske ännu svårare att få ihop, med bonusbarn och krockande scheman, etc.
Därefter kommer tiden när barnen flugit ut. Man börjar närma sig 60, blir långsamt utfasad från arbetsmarknaden, och betecknas numera som "gammal". Pensionen inträder, och man måste hitta ett nytt sätt för att känna sin tillvaro som meningsfull; vem är man utan sitt jobb?
Sedan kvarstår 20 år tills man ligger på dödsbädden. Och först då börjar man fundera på huruvida ens liv blivit som man tänkt sig; om man har levt ett meningsfullt liv. Ofta kommer man fram till att det finns saker man ångrar att man aldrig gjorde. Och sen dör man.
Mina frågor till er är:
1. Ser era liv ut ungefär som det jag skrivit ovan? Att ni har följt ungefär samma livsmönster?
2. Känner ni er nöjda med hur ert liv ser ut och har sett ut? Dvs. är ni lyckliga och tillfredsställda med era livssituationer? Eller finns det något ni skulle vilja göra, men inte kan? Och i så fall, varför kan ni inte göra det?
3. Tänker ni ofta på meningen med livet? Inte bara på er individuella mening med livet, utan mer generellt.
Är så nyfiken på vad er åsikt är.