• Jobbigsituation

    Värt att göra dna test?

    Hej!


     


    Jag har en son som snart är 7 år, och jag har länge funderat på om jag är hans biologiska pappa då hans mamma var otrogen flera gånger. Vi hade sex vid tiden då befruktningen bör ha skett, oskyddat, så jag vet att chansen bör vara stor att jag är det men jag har ändå tanken i bakhuvudet relativt regelbundet att jag kanske inte är det.


     


    Anledningen till oron är att jag är väldigt lång, och han är väldigt kort för sin ålder, långt under sin kurva baserat på moderns och min längd, och han delar inte några ansiktsdrag ifrån mig... Grannar o så kan säga ibland: "Oj vad han är lik dig" men man vet ju inte om det är så, eller om de inbildar sig likheter. Han har dock stora beteénde drag ifrån mig, saker som jag gjorde när jag var liten, såsom tvångstankar och tålamodet osv, men jag vet inte hur ärftligt sådant är.


     


    Jag älskar han mer än allting, och oavsett resultatet så skulle jag aldrig lämna honom, vi står varandra extremt nära och jag kan inte tänka mig livet utan honom, och jag är livrädd för hur det skulle kännas om resultatet var negativt. Så jag vet inte vad jag ska göra nu, ska jag ta testet och hoppas på att det ger mig frid? Eller ska jag fortsätta leva med tankarna i bakhuvudet om att det kanske inte är min biologiska son? Ibland kan det gå många månader innan jag ens tänker på det, andra gånger är det som en stor klump i magen som kan vara i dagar, oftast kommer det dem gångerna det är hans mammas vecka med han.


     


    Jag tog upp detta med henne när han var någon månad gammal, om hon var helt 100 på att jag var pappan, då blev hon väldigt arg att jag kunde ifrågasätta det, och när jag tänker på hennes reaktion idag så vet jag inte om det var för hon har något att dölja och ville inte att jag skulle gräva djupare i det.


     


    Alla tips är välkomna, jag är vilse här.


     


    Mvh

  • Svar på tråden Värt att göra dna test?
  • Drottningen1970

    Du är pappa till barnet oavsett hur er genetiska uppsättning ser ut. Ingen kan ta din plats som pappa efter såhär lång tid.

    Jag tycker barn har rätt att veta sitt ursprung men i det här fallet ser jag bara att ett testresultat riskerar att orsaka skada.

    Vad ska du göra med resultatet? Ställa exet mot väggen? Ja det kan du ju göra, men då riskerar du också att hon använder resultatet till att försöka ta ifrån dig alla juridiska rättigheter som pappa...

  • Åttionio89

    Jag tror det är viktigt att du vet vad du ska göra om testet visar att du inte är bioförälder. Hur kommer din och sonens relation påverkas, kommer du berätta för sonen, för din fru, kommer du kunna förlåta henne etc? Du kommer säkerligen vilja bolla med någon vän, kommer denne hålla tyst om du ber den osv osv? Du bör nog reda ut det innan du bestämmer dig. Du kanske kan ta kontakt med en samtalsterapeut och försöka reda ut dina tankar och funderingar innan? Förstår att detta gnager..

  • Jobbigsituation
    Drottningen1970 skrev 2019-02-23 20:46:35 följande:

    Du är pappa till barnet oavsett hur er genetiska uppsättning ser ut. Ingen kan ta din plats som pappa efter såhär lång tid.

    Jag tycker barn har rätt att veta sitt ursprung men i det här fallet ser jag bara att ett testresultat riskerar att orsaka skada.

    Vad ska du göra med resultatet? Ställa exet mot väggen? Ja det kan du ju göra, men då riskerar du också att hon använder resultatet till att försöka ta ifrån dig alla juridiska rättigheter som pappa...


    Jag skulle definitivt inte använda informationen för att ställa exet mot väggen, jag vill inte göra något som kan påverka min son negativt. Jag hade möjligtvis ställt frågor om vem pappan är osv, men det hade inte på något sätt varit i en hotful ton, eller liknande. Hon har alltid haft vårans son bästa intresse i hjärtat, och även fast vi gick isär när han var 18 mån så har vi aldrig bråkat om han, vi har haft oense åsikter om hur vi ska uppfostra han i vissa saker, men det har alltid diskuterats lugnt och rationellt. Och vi skulle aldrig använda våran son emot varandra, för det skadar bara han och det är det sista någon av oss skulle vilja.


     


    Det positiva som kan komma ur testet är att jag slipper all oro som kommit med detta, och vi vet all historik i familjeträdet.


     


    Det negativa är att jag förmodligen kommer bli förstörd, och jag hade inte vetat om jag skulle berätta för min son eller inte, vad som är etiskt korrekt. Han skulle ju ha rätt och veta nu eller senare vem som skulle vart hans biologiska pappa i ett sådant fall.


     


    Förmodligen kommer jag inte göra testet, och sedan om det skulle vara funderingar han har när han blivit större så hade ett test kunnats göra på hans ackord.

  • Meriall
    Drottningen1970 skrev 2019-02-23 20:46:35 följande:

    Du är pappa till barnet oavsett hur er genetiska uppsättning ser ut. Ingen kan ta din plats som pappa efter såhär lång tid.

    Jag tycker barn har rätt att veta sitt ursprung men i det här fallet ser jag bara att ett testresultat riskerar att orsaka skada.

    Vad ska du göra med resultatet? Ställa exet mot väggen? Ja det kan du ju göra, men då riskerar du också att hon använder resultatet till att försöka ta ifrån dig alla juridiska rättigheter som pappa...


    Det där är faktiskt inte sant. Kommer det fram att någon annan kan vara biologisk pappa kommer FR kräva en utredning och är den andra då det så får han rättigheter istället.

    Men för din egen sinnesfrid kan du testa utan att blanda in FR eller exet. Beställ på Internet bara och gör det anonymt. Kan vara bra för dig att få veta. Är du pojkens pappa så slipper du ångesten sedan.
  • Anonym (Undrar)

    Kostar väl en tusenlapp nu för tiden. Bara att kolla.

    Samma som två liter vodka eller en Pbot.

  • Mascaraklumpar

    Utifrån vad du skriver så skulle jag säga att det inte finns varken för- eller nackdelar med något av alternativen. Det är bara tre olika vägar till precis samma slutdestination:

    Scenario 1: Du tar inte testet. Du fortsätter att vara pappa.
    Scenario 2: Du tar testet. Du är biologisk pappa. Du fortsätter att vara pappa.
    Scenario 3: Du tar testet. Du är inte biologisk pappa. Du går igenom en kris. Barnet får veta och går också igenom en kris. Efter att ni bearbetat det hela fortsätter du att vara pappa.

    Kanske handlar inte din oro egentligen om vilken väg du ska välja, utan bara om en allmän rädsla att förlora honom? Alla föräldrar känner oro för mer eller mindre rationella saker som skulle kunna hända. Just i det här fallet skulle du kunna utesluta att det finns en annan pappa, men det innebär inte nödvändigtvis att din oro skulle minska rent generellt, tänker jag.

Svar på tråden Värt att göra dna test?