• Anonym (ts)

Måste man ha SKIM-skydd??

Har liksom ingen lust att bli av med mina pengar, vare sig via datorn, betalkortet eller min smartphone (eller på annat sätt?!). O så kommer då den här reklamen om skimkort man kan köpa i vissa butiker därute.

Men - måste man ha det? O isåfall vilket är "bäst"? Vilket har ni, om något alls? För jag har inte det o än så länge har det inte hänt nåt iaf (även om det kanske bara är en tidsfråga..). Sen tillkommer ju också frågor som t ex om det funkar utomlands? Och om såna där grejer täcker precis alla hål s a s.

Vill inte heller att nån ska komma åt min identitet för att därifrån kunna komma åt mina pengar. Så vad borde jag göra, om något öht?

Berätta gärna vad ni gör, om ni nu gör nåt alls. Tycker det hela är så svårt att ta ställning till. Nån kanske vet mer än jag här. Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Måste man ha SKIM-skydd??
  • skogssmultronet

Att du inte vill bli av med dina pengar förstår jag.

Rent tekniskt är det inte omöjligt att skimma dina kort på ganska nära avstånd, men det är fortfarande extremt ovanligt. Kanske har det inte ens hänt än.

De som säljer skydden vill tjäna pengar.

Vill du känna dig tryggare så köp ett skydd, att ha i plånboken. Men risken är egentligen minimal, åtminstone än så länge.

Att betala för skydd online mot id-kapning tror jag inte hjälper så mycket.

• Anonym (Kerstin)

Hittills har polisen inte fått in en enda anmälan där någon har snott pengar med den tekniken.

• sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2019-02-24 18:23:30 följande:

Har liksom ingen lust att bli av med mina pengar, vare sig via datorn, betalkortet eller min smartphone (eller på annat sätt?!). O så kommer då den här reklamen om skimkort man kan köpa i vissa butiker därute.

Men - måste man ha det? O isåfall vilket är "bäst"? Vilket har ni, om något alls? För jag har inte det o än så länge har det inte hänt nåt iaf (även om det kanske bara är en tidsfråga..). Sen tillkommer ju också frågor som t ex om det funkar utomlands? Och om såna där grejer täcker precis alla hål s a s.

Vill inte heller att nån ska komma åt min identitet för att därifrån kunna komma åt mina pengar. Så vad borde jag göra, om något öht?

Berätta gärna vad ni gör, om ni nu gör nåt alls. Tycker det hela är så svårt att ta ställning till. Nån kanske vet mer än jag här. Tacksam för svar. 

Mycket enkelt, har t.ex inte ditt kort lätt tillgängligt, lämna inte ut kontouppgifter, säg inte ditt personnummer högt. Gratis och hjälper de allra flesta.

Jag var rätt svettig när jag blev av med allt, telefon och alla kort, var förvisso snabb att spärr, men inte något kommit efteråt och det var ändå över ett år sedan detta hände.
    Inga konstiga UC, inga konstiga räkningar, ingenting. Så jag tror att det är svårare än vad företagen, som säljer detta skydd, vill påvisa.
    Men såklart, uppger man sina uppgifter till ett oseriöst företag eller på någon länk som man klickar in på, eller man låter en person från "banken" få dina inloggningsuppgifter kan man råka illa ut
  • Anonym (Anna)

Om det var nödvändigt, skulle det då inte finnas i kortet?

• skogssmultronet

Poängen är att de nya korten är kontaktlösa, de kan alltså läsas av utan att stoppas in i en kortläsare. De kan inte ha en funktion mot skimning inbyggt, då skulle de inte fungera.

• man i göteborg

Om du inte använder detta betaltsätt (wi-fi) med ditt kort kan du ringa banken och be dem spärra denna funktion så behöver du överhuvudtaget oroa dig för att bli skimmad!

• Anonym (ts)
    Anonym (Kerstin) skrev 2019-02-25 11:23:11 följande:

Hittills har polisen inte fått in en enda anmälan där någon har snott pengar med den tekniken.

Hur vet du det?
  • Anonym (ts)

Så om jag förstår det rätt nu, så är det lite onödigt att skaffa ett sånt där kort? Dom vill bara tjäna pengar på oss, typ. 

O jag har aldrig mitt kort lätt tillgängligt o lämnar aldrig ut några kortuppgifter. Är öht väldigt försiktig. Men det pratas ju en del om det här med säkerhet, så vad ska man tro egentligen?!  O undrar fortf om det här med säkerheten om man är utomlands.

Svar på tråden Måste man ha SKIM-skydd??