Inlägg från: M4ms |Visa alla inlägg
  • M4ms

Bf november 2019

Hej.

Då jag postat ett tidigare inlägg angående min minst sagt oklara graviditet (fick missfall i början av feb och är redan gravid igen) med BF 8 november, så kan ju äntligen ta del av denna tråd.

Jag behöver all pepp jag kan få då jag är rädd för missfall igen, såklart. Jag försöker att inte oroa mig.

Vet ni någon bra tråd där vi alla kan följa varandra vecka för vecka, hur vi mår, symtom, och liknande.

För att tillägga, jag har inga barn sedan tidigare så detta är en helt ny värld för mig.

Må gott alla!

• M4ms
    FruW85 skrev 2019-04-04 10:48:18 följande:

Hej!

Jag förstår din oro, jag är lite i samma situation. Fick ett MA i mitten av dec och sedan ett till i början av feb. Är gravid igen men vet inte riktigt vilken vecka jag är i, får reda på det om 1,5 vecka. Förhoppningsvis, om inget hinner gå fel innan dess. Första barnet här med.

Jag tror det är väldigt svårt att släppa oron helt, men man får göra så gott man kan <3

Hur långt gången var du i dec och feb? Jag håller tummarna för dig denna gång.

Har du någon aning om vad orsakerna kan vara?

Jag vet själv inte i mitt fall, kanske för att jag hade en väldigt envis infektion i kroppen precis i samband med den graviditeten. Men jag har ingen aning.

Jag förstår att symtom och liknande varierar från person till person, men kan inte undgå att tycka att mina avstanna lite nu den senaste veckan.

Ska också till mottagningen i mitten av april och se vad dom säger:/
  • M4ms
    FruW85 skrev 2019-04-04 11:06:22 följande:

I dec så upptäcktes det på KUB men hade avstannat i 8+5 och inget hjärta slog. I feb så var jag i v 7, men dom kunde inte se ens var graviditeten satt på ultraljudet så där vet jag inte när det gick fel.

Ingen aning om orsakerna..tyvärr =/ Förhoppningsvis så är det bara otur, men blir det ett tredje missfall nu så görs det en utredning. "Tyvärr" visar dom flesta utredningar tydligen på "inga problem" och då gör dom inget mer, även om man fortsätter få missfall. Om jag förstått det rätt..

Det där med symtom är så svårt. Generellt så är det ju positivt om man har mycket symtom, men man läser ju om folk (med lyckade graviditeter) som både mår piss och som inte känner av något alls... Under min första graviditet kände jag mig verkligen jättegravid.. mådde illa, spydde ett par gånger osv.. Andra gången hade jag knappt några symtom alls, vilket var en av orsakerna till att jag misstänkte att något var fel.. Så för min del så känns det inte som att hur jag mår är något kvitto på hur graviditeten går =/

Men dom säger ju att dom flesta graviditeter går bra, så man får hålla fast vid den tanken :) Håller tummarna för dig att det går bra den här gången!

Jag håller tummarna för dig också denna gång. Och tack för att du ville dela med dig av dina erfarenheter. ??
  • M4ms
    Ellendellen skrev 2019-04-14 08:13:37 följande:

Hej! 

Jag tänkte hoppa in här. Är i vecka 9+2 och har bf 14 november. Jag har haft tre missfall på raken innan denna graviditet och inte velat vara med i någon sån här grupp då det känns för tidigt. Men nu har jag sett ett tickande hjärta på två VUL, ett i vecka 7+4 och senast i fredags så tanken på missfall börjar släppa mer och mer och jag bågar tänka att jag faktiskt väntar BARN. 

Är kul att läsa hur andra tänker osv. Är det någon mer som haft missfall/ma innan denna och graviditet?

Jag är helt med dig. Varit på 1 vul för ca. 3 veckor sedan, ett tickande hjärta sågs då.

Nästa vecka är det dags igen, håller alla tummarna för ett hjärta slående. Men ibland känner jag mig inte gravid.

Kanske oron över att det ska vara ett ma/missfall...som jag fått tidigare, i slutet av januari..

Håller alla tummar för dig!
  • M4ms
    Ellendellen skrev 2019-04-14 13:45:54 följande:

Nej man blir lurad av kroppen ibland och känner sig inte ett dugg gravid. Hoppas att  VUL:et går bra!! Det är så underbart att få se ett tickande hjärta

Det var ett vanligt ultraljud utanpå magen och vi såg en liten ostkrok viftandes med armarna och ett hjärta picka. Vilken magisk känsla.

Mitt upp i allt så lyssnar jag knappt på vad BM säger, såklart.

Hon pratade om v.10, är det från senaste/första mens dagen dom räknar, eller räknar dom utifrån fostrets storlek?

Hon sa något om ca 10cm men det går inte ihop i foster storlek. Vad menar hon? Min sambo är lika säker som mig att hon sa ca 10cm.

Någon som vet?

Hur stor är risken för MF nu, finns det någon statistik? Man slutar ju aldrig oroas efter ett tidigare MF.
  • M4ms
    Snöoväder skrev 2019-04-16 16:32:09 följande:

Är du i v 10 och kunde se så? Vilken lycka!

Ska på ultraljud imorgon gick in i vecka 8+0 idag. Många symptom har dock försvunnit så man är ju nervös om det verkligen finns något! Har ni fortfarande molvärk, ömma bröst eller liknande?

Nja, v11 enligt BM.

Det är svårt att veta när jag senast hade ägglossning då jag hade ett missfall i slutet av januari/början av feb.

Fick ingen mens emellan. Men v11 störst troligt.

Det var häftigt att se. Hon pekade ut näsa och ögon också, inget vi kunde se utan ett tränat öga såklart...

Mina symtom var också nästan borta, kände mig inte gravid öht. Å andra sidan är det första graviditeten så jag har nog inte hajat hur jag ska känna haha.

Läste någonstans att de allra första ultraljuden görs mellan v. 8-10 då symtomen oftast avtar och man blir orolig. Men oftast ser graviditeten fortfarande bra ut.
  • M4ms
    Ellendellen skrev 2019-04-16 16:57:39 följande:

Va skönt :D 

Hon räknade säkert efter fostrets storlek, det gjorde dom på mitt första VUL. 

vet inte vad hon menade med 10 cm, är ju for mkt för att vara fostret.

Som sagt, jag var nog dålig på att lyssna och 10cm är nog inte aktuellt i min vecka.

Jag kanske blanda ihop alla nummer hon sa ????
Svar på tråden Bf november 2019