Anonym (flytta då) skrev 2019-02-24 22:37:47 följande:
Vad jag är less på finnar som bor i Sverige sen årtionden men vägrar lära sig svenska och bara ska hävda sitt finländska ursprung och vara så finska det bara går. Varför flyttar de bara inte hem till Finland? Det är ju inte så att Finland idag är ett fattigt u-land eller ett land i krig, vad sjutton hindrar folk från att flytta hem igen om de nu saknar Finland så himla mycket och hatar Sverige så himla mycket??
Varför håller vi på och daltar med finnar och finskan?
Finnarna är väldigt rasistiska gentemot andra invandrare och är väldigt mycket för att dessa inte ska få komma till Sverige men fattar inte att de själva är invandrare som inte heller borde stanna här om de faktiskt inte ens uppskattar Sverige.
Finnar här i Finland vill inte lära sig svenska de heller så det kanske finns i deras gener
Vi finlandssvenskar blir illa behandlade av finnar och får ständigt höra att vi ska åka "hem" till Sverige om vi vill prata svenska. Vi hotas, hatas och förnedras. På många håll i landet vågar man inte prata svenska längre om man exempelvis är ute på stan.
Jag tror inte det är lång tid kvar innan vi finlandssvenskar är helt förbisedda och Finland är ett helfinskt land. Många finlandssvenskar har redan flytt(at) härifrån till Sverige och även jag och min familj överväger att göra det. Vi är till stor del tvåspråkiga och kan ta oss fram även på finska men det känns inte trevligt att ständigt ha ett så starkt hat riktat mot sig även om man kan göra sig förstådd på finska. Finnar (nu säger jag inte att detta gäller alla för det gör det absolut inte) verkar ha ett inbyggt sveskahat i sig som kommit till redan i moderlivet och inte går att ändra på. Är inte förvånad att finnar som flyttat till sverige vägrar lära sig språket och är rasistiska/beter sig illa mot andra för så gör många även här i sitt hemland.