• Anonym (anna)

Inget att göra på sportlovet i år

Vi brukar åka till fjällen men inte i år ( kommer åka senare) och barnen är hemma själva en del då vi jobbar. De är grymt utråkade märker jag efter bara någon dag. Tjafsar med varandra och gör inget mer än spelar och kika på film. Började helgen med en rejäl magsjukedag också så det är väl inte på topp direkt.
    Tänkte ta dem på bowling i morgon, men varenda bana i stan är bokad och ingen film på bio att se heller. Sen som sagt var jobbar vi en del både min man och jag:(
    Vad gör ni andra när det blir så här?

• Svar på tråden Inget att göra på sportlovet i år
  • Anonym (K)

Jag kan inte komma ihåg att jag och mina syskon någonsin gjorde något på sportlovet. Som yngre var man väl på fritids, sedan hemma och tog det lugnt. 

Jag tror att barn måste lära sig uppskatta ledighet som den är, inte att man måste göra en massa saker hela tiden. Och det är ju bara en vecka så blir det olidligt så är de ju snart tillbaka i skolan igen.

• Fjäril kär

Man låter barnen ha tråkigt någon dag för att de själva ska kunna använda fantasin till att hitta på saker.

Hur gamla är barnen? Kan de själva ta sig iväg till nån gemensam aktivitet? (Tänker badhus, fika på stan och liknande.. men som sagt, låt de själva komma på idén)

• Anonym (A)
    Anonym (K) skrev 2019-02-25 16:54:31 följande:
    Jag kan inte komma ihåg att jag och mina syskon någonsin gjorde något på sportlovet. Som yngre var man väl på fritids, sedan hemma och tog det lugnt. 

Jag tror att barn måste lära sig uppskatta ledighet som den är, inte att man måste göra en massa saker hela tiden. Och det är ju bara en vecka så blir det olidligt så är de ju snart tillbaka i skolan igen.
    Samma här, tog det lugnt och var med kompisar.
  • cosinus

Ska barnen vara hemma själva på loven (vilket händer rätt ofta) så behöver de uppdrag. 

Tex ta bussen till stan och lämna igen böcker på bibblan, gå till affären och handla så de kan baka något sen (det är 2.5 km till affären så det sysselsätter en stor del av dagen), en städlista som de ska beta av och sen kan de som belöning få ta bussen till stan och fika o s v.

Är de bara hemma utan något att göra så går det helt ok en dag och sen ringer de en gång i halvtimmen och vill ha mig till att medla i konflikter. Inte så kul.

• Anonym (anna)
    Anonym (K) skrev 2019-02-25 16:54:31 följande:

inga problem med att de får ha lite tråkigt, men känns som de mest kommer spela dataspel hela lovet bara .
    Fjäril kär skrev 2019-02-25 16:58:45 följande:

Man låter barnen ha tråkigt någon dag för att de själva ska kunna använda fantasin till att hitta på saker.

Hur gamla är barnen? Kan de själva ta sig iväg till nån gemensam aktivitet? (Tänker badhus, fika på stan och liknande.. men som sagt, låt de själva komma på idén)

de är för små att gå själva till badhuset än, fika på stan är inget som de skulle uppskatta själva. De hittar på saker; dataspel

• Anonym (Simon)

Tror inte att de har tråkigt alls, snarare beter de sig så här i väntan på att ni ska hitta på saker åt dom.

Eftersom ni vuxna jobbar får de helt enkelt lyfta på häcken själv och kolla upp vad som händer under lovet, boka saker med kompisar, åka till mormor etc

Mina barn gör aldrig något organiserat på sina veckolov eftersom de vet att vi föräldrar jobbar. De får boka in saker själv eller med kompisar. Eller nöja sig med det vi hinner med efter arbetstid. Ja det blir tjafs och gnäll emellanåt då de umgås med varandra dygnet runt men det brukar gå över och en veckas lov är snabbt slut.

• Fjäril kär
    Anonym (anna) skrev 2019-02-25 17:06:49 följande:

inga problem med att de får ha lite tråkigt, men känns som de mest kommer spela dataspel hela lovet bara .de är för små att gå själva till badhuset än, fika på stan är inget som de skulle uppskatta själva. De hittar på saker; dataspel

Spela dataspel när ni jobbar , inget problem om det är vad de själva vill.

När ni är hemma kanske dataspel kan stängas av och ta fram pysselsaker, pussel och sällskapsspel. Baka tillsammans.
  • Anonym (anna)
    Fjäril kär skrev 2019-02-25 17:13:11 följande:
    Spela dataspel när ni jobbar , inget problem om det är vad de själva vill.

När ni är hemma kanske dataspel kan stängas av och ta fram pysselsaker, pussel och sällskapsspel. Baka tillsammans.
    Vi jobbar större delen av lovet.
  • Fjäril kär
    Anonym (anna) skrev 2019-02-25 17:25:58 följande:

Vi jobbar större delen av lovet.

Jag menar när ni kommer hem på eftermiddagen.
  • Anonym (anna)
    Fjäril kär skrev 2019-02-25 17:48:35 följande:
    Jag menar när ni kommer hem på eftermiddagen.
    jo då är det inte så mycket tid kvar just denna vecka. Pyssla och pussla är inte riktigt deras grej, spelar dock mycket brädspel med dem
Svar på tråden Inget att göra på sportlovet i år