• Anonym (Kaffedraken)

    Har jag inte rätt till garanti kvitto på båda telefonerna??

    Hej,
    Jag undrar hur min rättighet är kring detta.
    Jag och min man köpte 2 mobiltelefoner i pris för 1 som netonnet hade som erbjudande i somras. Jag märkte att jag inte tyckte kameran var tillräckligt bra för mig och trivdes inte. Så jag ville köpa en annan istället. Självklart då sälja denna.
    Men då står jag i det luriga med kvittot och garantin. Självklart vill folk ha med garanti kvitto, men vi har ju bara ett. När jag skriver till netonnet hur man gör med det, så säger dom att man bara får ett och man bara kan använda garanti och annat med original kvittot.
    Men  jag vill ju inte skicka med det kvittot när jag säljer min, om min makes telefon sen får problem tex.
    Jag måste ju ha rätt att på något vis ha garanti kvitto på båda telefonerna?!
    Vore tacksam för ett snabbt svar, då jag har en köpare som undrar om kvitto.
  • Svar på tråden Har jag inte rätt till garanti kvitto på båda telefonerna??
  • Anonym (Kaffedraken)
    Långbenopluto skrev 2019-02-25 18:19:22 följande:

    Det låter märkligt att ni inte får varsitt kvitto.....


    ja.. han säger bara att det är inte meningen att man ska sälja sin telefon. men hallå. alla har ju rätt att byta telefon.
    undra hur det skulle vara om man går in och köper 2 olika mobiler. får man dom på samma kvitto också då? hmm. blir det bara en garanti då? kan det ju inte va..
  • Anonym (Kaffedraken)

    Spelar ingen roll. En köpare kan inte åberopa garantin mot affären. En vanlig missuppfattning. Därmed räcker de att de vet att ni köpt den.

  • Anonym (Kaffedraken)

    I stort sett enligt detta.

    Garanti är ett avtal mellan försäljaren och köparen, dvs. butiken och första kunden. Denna överförs inte automatiskt om varan säljs vidare, men vissa återförsäljare går med på det i alla fall, men det är inte ett krav. Viktigt att tänka på är att detta faktiskt gäller om man köper något och ger bort det, så här i jultid är det ganska vettigt att fråga om detta, och be butiken lägga till information om gåvomottagaren på kvitton m.m. ifall det skulle bli problem.

    Reklamationsrätten gäller också enbart mellan försäljaren och köparen, när varan sålts vidare blir det lite mer komplicerat, och köplagen (inte konsumentköplagen) gäller vid den andra affären.

    "Beg. köparen" kan då ställa ett krav på "första köparen", som i sin tur kan ställa ett krav på butiken.

    Den som köpt den begagnade varan har dock mycket svårt att få igenom sitt krav om inte första köparen är mycket välvillig. I mångt och mycket gäller det att inspektera något grundligt innan du köper det begagnat, iaf. om det handlar om något dyrt eller viktigt för dig.

    I inget av ovan fall kan man ställa ett krav på tillverkaren om inte de utfärdat en garanti själva (och garantin gäller i både landet varan sålts och används i, ergo importerade varor kan vara svåra att få ersättning på), eller man handlat direkt från tillverkaren (och jag är lite luddig på vad som sker med reklamationsrätten till en importerad vara direkt från tillverkaren). Detta är för att man inte har ett avtal med tillverkaren.

    Alltså i detta fall köparen (den du säljer den vidare till) har ingen direkt nytta av kvittot.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej, ni har inte rätt till 2 kvitton.
    Du skriver lite otydligt, men om ni har köpt en telefon och fått en telefon på köpet så är det ett köp och då får man ett kvitto.
    Båda produkterna brukar dock vara listade på kvittot.

    Ni kan inte få ett kvitto per telefon då ni inte gjort 2 köp.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Der är nog inte många som vet eller tänker på den regeln kring garanti om varan köpts vidare. Elelr när den ges bort i present. Nyhet för mig var intressant. Tack ör info. Dock tror jag inte många krånglar med det då de flesta saker kan vara gåvorboch blir väldigt dumt om garantininte gäller då.

    Det med 2 kvitton förstår jag ju delvis med. Men låte ränsp konstigt att man inte ska få ha garanti på nåt mer sätt så man kan ha det till båda telefonerna pm man köper dom ihop med någon tex.

    På hemsidan står det dock att om du tappat bort ditt kvitto så kan du få ett nytt i mejlen eller kopia. Vad hjälper då det eg elelr gör för nytta om man måste ha original kvittot för ha nytta av det? Hmm

  • Anonym (Kaffedraken)
    ALLIEVERDO skrev 2019-02-25 23:14:09 följande:

    Der är nog inte många som vet eller tänker på den regeln kring garanti om varan köpts vidare. Elelr när den ges bort i present. Nyhet för mig var intressant. Tack ör info. Dock tror jag inte många krånglar med det då de flesta saker kan vara gåvorboch blir väldigt dumt om garantininte gäller då.

    Det med 2 kvitton förstår jag ju delvis med. Men låte ränsp konstigt att man inte ska få ha garanti på nåt mer sätt så man kan ha det till båda telefonerna pm man köper dom ihop med någon tex.

    På hemsidan står det dock att om du tappat bort ditt kvitto så kan du få ett nytt i mejlen eller kopia. Vad hjälper då det eg elelr gör för nytta om man måste ha original kvittot för ha nytta av det? Hmm


    Titta på kvittot, står det att det är garanti så gäller det båda telefonerna om inget annat anges.
Svar på tråden Har jag inte rätt till garanti kvitto på båda telefonerna??