• Soliganatta

Akut hjälp, får min chef göra såhär med min lön?

Jag gick på sjukskrivning i sista dagen oktober för en operation. Har alltid trott att jag har släpande lön, fick en lön i november (min månadslön + övertid jag arbetat) var sjukskriven fram tills Jan. Jobbar halva Jan och feb - nu på min lönespec har jag bara fått det jag jobbade i Jan, med motivering att vi inte har släpande lön och min november lön var felaktig. Har min arbetsgivare verkligen rätt att dra in en hel månadslön för mig? Utan att informera, det var jag själv som kontaktade lönekontoret för detta och fick besked om detta.

• Svar på tråden Akut hjälp, får min chef göra såhär med min lön?
  • Bestemor

Har ni inte innestående lön så var det ju korrekt. Du fick ju en lön du egentligen inte hade rätt till.

Hur kommer det sig att du trodde ni hade innestående lön. Du borde märkt när du fick din första lön, om du fick den samma månad som du började där eller om det tog 2 månader.

• Anonym (Ellen)

Jobbar du inom kommun eller landsting så finns det ett särskilt avtal gällande rättning av lön. Lönen är preliminär och får korrigeras fyra månader utan särskilda krav, därefter behöver man följa en viss rutin.

Men självklart får en arbetsgivare se till att frånvaro dras, har du inte kunnat följa detta på dina lönespecifikationer?

• Jemp

Om du hade haft släpande lön skulle du ju också bara fått för januari nu?

• Jemp

Och annars borde du ju fått lön redan förra månaden?

• Soliganatta

Jag hade inte tillgång till mina lönespecar under sjukskrivning. Så trodde givetvis att det var rätt. Med tanke på att mina första sjukdagar med 80% även kom i december (då fick jag svaret att allt avikande kommer på nästa lön, men hur skall jag veta det?) trodde ju givetvis att det var släpande

När jag började jobba i oktober fick jag oktober samt nov lön i samma - därav trodde jag att vi hade släpande lön, har alltid trott det i ca 1 år.

• Anonym (Mia)

Förutom att lönekontoret felaktigt hävdat att du inte har släpande lön så kan jag inte se att något skulle vara fel. Du fick betalt för oktober i november, sjuklön för november kom i december och lön för det du jobbat i januari betalas ut nu i februari.

• Soliganatta

Mia - det tycker jag är släpande? Att oktober kom i november, (den lönen jag ej skulle ha) Det betyder att de kommer plocka bort feb för mig (det jag trodde skulle komma i mars) de har ju alltså bara kapat en helmånadslön. Läste ngt om att ha tagit emot pengarna i god tro, så kan man ha rätt?

• Jemp
    Soliganatta skrev 2019-02-25 20:44:08 följande:

Mia - det tycker jag är släpande? Att oktober kom i november, (den lönen jag ej skulle ha) Det betyder att de kommer plocka bort feb för mig (det jag trodde skulle komma i mars) de har ju alltså bara kapat en helmånadslön. Läste ngt om att ha tagit emot pengarna i god tro, så kan man ha rätt?

Vad står det i ditt avtal? Och nu har du väl tillgång till lönespecarna?
  • Anonym (Ellen)

Du kan ju alltid försöka men god tro när man är sjuk och bör vänta sig sjukavdrag? Tveksamt. Huruvida lön betalas ut i efterskott eller för innevarande månad brukar stå på anställningsavtalet.

Varför har du inte haft tillgång till lönespecar? Har man något slags portal så brukar den gå att komma åt även hemifrån samt att det borde ligga i ens eget intresse att titta på dem varje månad och säkerställa att de stämmer.
  • Anonym (Mia)

Exakt. Din lön är uppenbarligen släpande. Jag förstår inte varför löneadministratören fått för sig något annat. Sade hen att du inte skulle få någon lön nästa månad eller var det din egen slutsats?
  • Anonym (Mia)

Och självklart ska du ha betalt för oktober om du jobbade i oktober.
  • chrissepisse

Ja, den korrigeringen får arbetsgivaren göra. Om du började i oktober och i november månad fick lön för oktober + november så är det rätt. Om du däremot fick lön för oktober + november utbetald först i december är det fel. Månadslön innebär i regel att man en viss månad får betalt för den månaden med korrigering avseende avvikelser för föregående månad.

Troligtvis har lönekontoret först vid upprättandet av decemberlönen sett att du var borta hela november men inte haft något att dra den frånvaron mot. Det blir rätt att de gör avdraget mot den första hela månadslönen efter att du kommer tillbaka. Det är tråkigt med dålig kommunikation från den som attesterar din tid till lönekontoret, men rent tekniskt låter det rätt hanterat.

• Anonym (Lön)

Om du har släpande lön borde du ju kunna se det på lönespec vilken månad du får betalt för. Har det betalat ut fel lön har de rätt att kvitta på ex din nästa lön men de måste informera dig om att det blivit en felaktig utbetalning och få ditt godkännande på att kvitta lönen. Sen finns det vissa regler om när man har rätt att behålla den felaktiga utbetalningen. Minns inte exakt men finns en tid arbetsgivaren har på sig att upptäcka felet. Sen beror det på summan också. Har de betalat så pass fel att du borde reagerat har du en skyldighet att tala om detta, ev 10.000 mer än du brukar få. Men av din text verkar det som du fått en normal Lön? Är den felaktiga summan låg och redan förbrukad har de ingen rätt att få tillbaka, ex om du fått 500 kr mer.

Du bör kontakta facket omedelbart!

Svar på tråden Akut hjälp, får min chef göra såhär med min lön?