• EdaEda

Hämta vitvaror med taxi?

Kan man köpa en tvättmaskin och sedan hämta den med taxi?

• Svar på tråden Hämta vitvaror med taxi?
  • sextiotalist
    EdaEda skrev 2019-02-26 08:10:25 följande:

Troligen billigare att be att få hemleverans
  • Kjell2

Om du förvarna går det säkert bra. Räkna inte med hjälpa att lyfta in och ut dock. Kolla om säljstället erbjuder hemkörning som alternativ, kan bli billigare.

• Anonym (.)

Har du försökt att stuva in en tvättmaskin i en personbil?

Hett tips: det går kanske, möjligen, eventuellt(beroende på bilmodell). Jag skulle inte erbjuda mig oavsett hur mycket du betalar. Det vet alla som flyttat tvättmaskin med släpkärra och jag tvivlar otroligt starkt på att taxin går med på att hyra kärra.

Köp tvättmaskin där de har hemleverans. *problem solved*

• Anonym (anonym)
    En tvättmaskin väger sådär 40-50 kg så det är knappast hanterbart i en personbil. Köper du från butik har de flesta hemkörning för 400-500 kr för det dubbla brukar de även forsla bort den gamla maskinen och installera den nya.
  • Kerubmamman

Om du köper en ny maskin så väljer du en affär som erbjuder hemkörning, som övriga skrivit. Om du köper en begagnad från en privatperson finns flera varianter:
    *anlita fraktbolag
    *taxibolag kanske kan hjälpa till med hjälp av ?handikappbuss?, ta med bärhjälp/lastkärra
    *hyr släp (be vän om hjälp ifall du saknar bil)

Jag rekommenderar yrkesfolk om du/ni saknar erfarenhet

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (.)
    Kerubmamman skrev 2019-02-26 09:00:24 följande:
    Om du köper en ny maskin så väljer du en affär som erbjuder hemkörning, som övriga skrivit. Om du köper en begagnad från en privatperson finns flera varianter:
    *anlita fraktbolag
    *taxibolag kanske kan hjälpa till med hjälp av handikappbuss, ta med bärhjälp/lastkärra

Tror du på allvar att handikappbussar är till för att transportera folks pryttlar???

Handikappbuss är en färdtjänst som är en kommunal service som betalas av kommunalskatten. Tror att bara att ställa frågan skulle upplevas som oerhört provocerande, egofixerat och brist på allmänbildning och hyfs och vett. 
  • Anonym (Taxi)
    Anonym (.) skrev 2019-02-26 09:14:25 följande:
    Tror du på allvar att handikappbussar är till för att transportera folks pryttlar???

Handikappbuss är en färdtjänst som är en kommunal service som betalas av kommunalskatten. Tror att bara att ställa frågan skulle upplevas som oerhört provocerande, egofixerat och brist på allmänbildning och hyfs och vett. 
    Nja, vanligtvis upphandlar kommunen färdtjänst, skolskjuts för funktionshindrade m.m. från vanliga taxibolag. Därför är det inget som hindrar att taxibolagen även använder bussarna för "vanliga" taxiuppdrag. Så fungerar det åtminstone i staden där jag bor.
  • Anonym (.)
    Anonym (Taxi) skrev 2019-02-26 09:22:12 följande:
    Nja, vanligtvis upphandlar kommunen färdtjänst, skolskjuts för funktionshindrade m.m. från vanliga taxibolag. Därför är det inget som hindrar att taxibolagen även använder bussarna för "vanliga" taxiuppdrag. Så fungerar det åtminstone i staden där jag bor.
    Jag vet men hoppade över det steget då jag antog att det skulle bli för komplicerat.

Det spelar ingen som helst roll vem som äger bilen, av flera anledningar. Det förekommer aldrig att handikappbussar används som vanlig taxi därför att det inte går. Bussarna är utrustade för att transportera rullstolar med människor i och inte människor utan vare sig handikapp eller rullstol. De är alltså helt värdelösa i reguljär taxitrafik.

1. Handikappade åker i handikappbussar de flesta timmar på dygnet. Kanske att det finns lediga bussar vid obekväma tider men då är inte affärerna öppna.

2. Det är tveksamt om det finns någon prislista vad man som privathyrare skulle få betala för att hyra en specialutrustad buss. Och finns det en sådan lär det vara otroligt mycket dyrare än att hyra en limousin.

3. Det är otroligt provocerande att man ens tänker tanken att handikappbussar ska utnyttjas till att köra folks pryttlar. Bara tänket brister grovt på alla möjliga plan.

Visst är det bra att tänka kreativt men då måste man också tänka till ;)
  • Anonym (Hmmmmm.....)
    Kerubmamman skrev 2019-02-26 09:00:24 följande:

*anlita fraktbolag
    *taxibolag kanske kan hjälpa till med hjälp av ?handikappbuss?, ta med bärhjälp/lastkärra

"Handikappbussar" dvs specialfordon är väldigt få och alltid svåra att få tag på. Som handikappad kan man få vänta i timmar trots att man förbokat den till en viss tid. Detta för att det är så ont om dem att de inte räcker till om något akut inträffar.

Minibuss kanske skulle funka, men det blir nog enklare att beställa hemleverans. Då slipper man bära åbäket själv.
  • Anonym (Hmmmmm.....)
    Anonym (Taxi) skrev 2019-02-26 09:22:12 följande:
    Specialfordonen är inte särskilt sysslolösa utan alltid ute på uppdrag, och alltid för få. Där jag bor och på många andra ställen.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hmmmmm.....) skrev 2019-02-26 10:12:17 följande:
    "Handikappbussar" dvs specialfordon är väldigt få och alltid svåra att få tag på. Som handikappad kan man få vänta i timmar trots att man förbokat den till en viss tid. Detta för att det är så ont om dem att de inte räcker till om något akut inträffar.

Minibuss kanske skulle funka, men det blir nog enklare att beställa hemleverans. Då slipper man bära åbäket själv.
    Där jag bor finns det något som heter närtrafik som körs med mindre bussar med plats för 5-6 passagerare samt 1-2 rullstolar de har alltså "hiss" för att få upp rullstolar och skulle teoretiskt kunna frakta tvättmaskin dock så kan man inte beställa dem och begära plats för tvättmaskin trots att när jag åkt varit helt ensam ibland medan det andra gånger varit helt fullt.
  • Anonym (.)
    Anonym (anonym) skrev 2019-02-26 10:21:29 följande:
    Där jag bor finns det något som heter närtrafik som körs med mindre bussar med plats för 5-6 passagerare samt 1-2 rullstolar de har alltså "hiss" för att få upp rullstolar och skulle teoretiskt kunna frakta tvättmaskin dock så kan man inte beställa dem och begära plats för tvättmaskin trots att när jag åkt varit helt ensam ibland medan det andra gånger varit helt fullt.
    Tveksamt att det funkar i teorin. Kollektivtrafik är till för att frakta människor och inte pryttlar. På hemsidan brukar det alltid stå om bagage och vad man får ha med sig. Flyttbohag (dit tvättmaskiner lär räknas) lär inte vara speciellt acceptabelt. 

Men det största problemet lär ändå vara att frakta maskinen till och från busshållplatsen...
  • Anonym (anonym)
    Anonym (.) skrev 2019-02-26 10:28:05 följande:
    Tveksamt att det funkar i teorin. Kollektivtrafik är till för att frakta människor och inte pryttlar. På hemsidan brukar det alltid stå om bagage och vad man får ha med sig. Flyttbohag (dit tvättmaskiner lär räknas) lär inte vara speciellt acceptabelt. 

Men det största problemet lär ändå vara att frakta maskinen till och från busshållplatsen...
    Visst är det frakt till dessa bussars startpunkter som är ett av problemen det andra problemet är att det aldrig i förväg går att veta hur många som åker eftersom samma tur kan ha passagerare som åker närtrafik, färdtjänst och sjukresa och sjukresa från vårdenhet är ofta inte beställd långt i förväg 
  • Kerubmamman
    Anonym (.) skrev 2019-02-26 09:14:25 följande:
    Tror du på allvar att handikappbussar är till för att transportera folks pryttlar??? Handikappbuss är en färdtjänst som är en kommunal service som betalas av kommunalskatten. Tror att bara att ställa frågan skulle upplevas som oerhört provocerande, egofixerat och brist på allmänbildning och hyfs och vett. 

Anonym (Hmmmmm.....) skrev 2019-02-26 10:12:17 följande:
    "Handikappbussar" dvs specialfordon är väldigt få och alltid svåra att få tag på. Som handikappad kan man få vänta i timmar trots att man förbokat den till en viss tid. Detta för att det är så ont om dem att de inte räcker till om något akut inträffar. Minibuss kanske skulle funka, men det blir nog enklare att beställa hemleverans. Då slipper man bära åbäket själv.

Jag skrev inte att de kan utan att de KANSKE kan, det är stor skillnad. Under ett antal år bodde jag granne med mannen som körde min brukares HK-buss. Han körde till 90% fasta rutter (skola/jobb osv), resten var ex skolutflykter. När han inte jobbade stod bilen utanför hans bostad i en mellanstor stad. Nog hade det gått att ordna en transport, men det vore varken det enklaste eller billigaste alternativet.

Enda anledningen till att jag tog upp det var pga att det var frågeställningen i TS.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (.)
    Kerubmamman skrev 2019-03-04 19:25:26 följande:

Jag skrev inte att de kan utan att de KANSKE kan, det är stor skillnad. Under ett antal år bodde jag granne med mannen som körde min brukares HK-buss. Han körde till 90% fasta rutter (skola/jobb osv), resten var ex skolutflykter. När han inte jobbade stod bilen utanför hans bostad i en mellanstor stad. Nog hade det gått att ordna en transport, men det vore varken det enklaste eller billigaste alternativet.

Enda anledningen till att jag tog upp det var pga att det var frågeställningen i TS. smile5.gif
    Och bara för att det står ordet KANSKE får man inte respondera?
    Jösses så känsliga tår.
Svar på tråden Hämta vitvaror med taxi?