• Mantan

Ytterkläder på dagis

Om ett par veckor när det blir lite varmare sätter vi på vår 2,5 åring:

Soft-shell overall (lätt fleacad på insidan)
    Tunnare fleece overall som mellan lager (Då kan förskolan också strunta i den om det skulle visa sig bli en lite varmare dag)
    Fodrade galonvantar
    Mössa
    Buff
    Allväderstövlar

• Mantan
    Aniiee skrev 2019-02-26 19:50:06 följande:
    Nyfiken som jag är måste jag fråga: Vad är "buff" för något?
    En tub i ett tunnare material som man har istället för halsduk. Skyddar halsen utan att det blir klumpigt. :)
  • Mantan
    Jagochdublirvi skrev 2019-02-26 20:49:05 följande:

Vår fyraåring har följande kläder på förskolan:

- En vinteroverall från Kaxs. Betydligt billigare än många andra märkesprodukter men som alltid hamnar i topp på ?årets bästa vinteroverall? som brukar komma under hösten.

- Ett ?vanligt? regnställ utan andningsfunktion, köpt på Lindex eller HM eller kappahl eller liknande. Eller gekås. Eller Coop.

-Fodrad regnställ. Köpt på Coop.

-Fodrade regnstövlar, också Coop

- vinterkängor av Goretex, märke vet jag inte riktigt. Kanske viking eller liknande

- Tjocka tumvantar

-Fodrade galonvantar

Har frågat på förskolan flera gånger om vi behöver komplettera hennes kläder något men de var nöjda med det och sa att det passade bra. En annan förskolelärare berättade en gång att lärarnas skräck är dyrare märkeskläder till barnen (polarn och pyret, me&i, villervalla, desiqual, hummel, helly Hanson etc) då de som personal var orolig för att barnen skulle råka ta sönder plagget av misstag vid lek. Eller att någon ?råkar? ta med sig någon annans kläder. Och för barn är inte andasfunktionen lika viktig som hos mindre barn då de inte svettas på samma sätt

Vi använder en del PoP kläder till förskolan spec. på vintern just för att dottern skall få hålla sig torr och varm, har aldrig tänk tanken att det skulle vara "jobbigt" för hennes pedagoger, jag menar jag skickar ju med dom på egen risk och för att det skall användas och slitas... Visst är det tråkigt när saker försvinner men det gör det ju alltid, värst var när någon tog dotterns gosedjur (ganska stor och känd figur, självklart namnad) men det var ju inte personalens fel så vi fick köpa en ny. Fast jag får erkänna att jag skulle bli upprörd om någon stal vinteroverallen... tänk att behöva ta hem barnen utan mitt i vintern... 
Svar på tråden Ytterkläder på dagis