• Lynxsa

Babysim

Barnens mormor och morfar har sjötomt så vi har kört hårt med simning.

Äldsta simmade själv som 4,5 åring ca 25m. Inte många jämnåriga gjorde det.

Vi har börjat när de varit 7 månader och det märks stor skillnad när de sedan börjat på minisim vid 3år vilka som gått på babysim. Mellan 3,5år simmar ett par meter. Yngsta 1,5år simar någon meter. Men de har koll på ytan och är inte rädda för vattnet.

Jag rekommenderar det verkligen, det har lönat sig.

Dom lär sig mycket på babysim, det är inte mycket mys

utan mer träning. Inte mycket socialt under simningen.

Och du som förälder blir van och vågar låta ditt barn hamna under vattnet

• Lynxsa
    tankfull skrev 2019-02-28 10:28:23 följande:

Jag tror inte att babysim påverkar särskilt mycket hur tidigt/ bra barnen lär sig simma. Ser man till att barnet får plaska i vattnet lite under uppväxten så att hen inte blir rädd för vatten så tror jag barnet kan lära sig simma alldeles utmärkt utan babysim. Men tycker man att babysim verkar som en kul grej att göra med barnet så kan man göra det just därför.

Precis, det handlar om att de ska lära känna vattnet för att inte bli rädda. Är man aktiv och går och badar regelbundet och låter sina barn faktiskt hamna under ytan (och inte ta upp det i famnen på en gång och tröstar, det förstärker ju barnens känsla av att det är något läskigt) så har man vunnit mycket.

Däremot är vi dåliga på regelbundet gå och simma så oss passar det bra med fasta tider varje vecka.

Jag säger emot dig nu. Tittar man på minisim, simskola ser man vilka barn som gått på babysim. Instruktören har frågat mig också om barnet är gammal babysimare för det märks tydligt, och inte bara på mina barn.

Sen får man komma ihåg att en babysim kurs är inte bara en kurs utan flera som sträcker sig över ca 1,5 år.
Svar på tråden Babysim