Lynxsa skrev 2019-02-28 10:54:28 följande:
Precis, det handlar om att de ska lära känna vattnet för att inte bli rädda. Är man aktiv och går och badar regelbundet och låter sina barn faktiskt hamna under ytan (och inte ta upp det i famnen på en gång och tröstar, det förstärker ju barnens känsla av att det är något läskigt) så har man vunnit mycket.
Däremot är vi dåliga på regelbundet gå och simma så oss passar det bra med fasta tider varje vecka.
Jag säger emot dig nu. Tittar man på minisim, simskola ser man vilka barn som gått på babysim. Instruktören har frågat mig också om barnet är gammal babysimare för det märks tydligt, och inte bara på mina barn.
Sen får man komma ihåg att en babysim kurs är inte bara en kurs utan flera som sträcker sig över ca 1,5 år.
När jag var liten fanns inte babysim men trots det så har både jag och faktiskt alla svenskar jag känner lärt sig att simma bra ändå. Jag tycker att babysim kan vara en kul grej för dem som gillar att bada med sitt barn, men man kan bada i badkaret och i havet på sommaren eller gå till badhuset nån gång också och det funkar lika bra. Huvudsaken är att man inte blir rädd för vatten. Babysim eller plask och lek är konstruerade kurser som kostar pengar och som jag anser att man kan klara sig finemang utan med bara vanligt föräldra-ansvar.
Min dotter är såklart bara ett barn bland alla och vi är alla olika, men hon har aldrig ens gått på simskola utan jag har lärt henne simma på sommaren. Hon simmar bättre än de flesta av sina kompisar. Jag kan dock se en mening med vanlig simskola för de barn som har svårare för att lära sig just simma - men vattenvana kan man skaffa sig gratis.