• Anonym (Arg och trött)

Stampande kanin - vad göra?

Dotterns kanin har börjat stampa på nätterna och väcker hela huset. Det är ju jättekul att behöva söva om en envis 1-åring igen när han precis somnat...eller inte. Vi har 3 barn under 8 år och de två yngsta är inte lätta och natta. Och så har kaninen nu de senaste dygnen börjat stampa så den väcker hela huset. Vad gör man? Tyvärr den har inte möjlighet att vara i utebur av olika skäl. Hur hade ni gjort? Tips mottages tack/trött mamma

• Svar på tråden Stampande kanin - vad göra?
  • Anonym (Kaninägare)
    Anonym (Arg och trött) skrev 2019-02-26 12:47:45 följande:

Nej det kommer inte på tal. Det är bättre att se till att kaninen är trygg även på natten. Men hur vet jag inte.

Vad menar du med "kommer inte på tal"? Är dina/barnens behov av att få ha kaninen kvar viktigare än kaninens välmående? Eller menar du att du först vill försöka göra det så bra som möjligt för både kaninen och er innan ni överväger att sälja/ge bort kaninen? Jag hoppas på det sistnämnda...
  • neverpreggo

Storlek på bur, aktivering dagtid?

• Anonym (Fd kaninägare)
    Anonym (Kaninägare) skrev 2019-02-26 12:58:58 följande:
    Vad menar du med "kommer inte på tal"? Är dina/barnens behov av att få ha kaninen kvar viktigare än kaninens välmående? Eller menar du att du först vill försöka göra det så bra som möjligt för både kaninen och er innan ni överväger att sälja/ge bort kaninen? Jag hoppas på det sistnämnda...
    Eller hur!
    HUR kan man sätta en unges vilja framför ett djurs välbefinnande?
    Det är för mig obegripligt.

Vår kanin bodde i hela sonens rum. Den blev rumsren, gjorde sina behov i en låda. Den sov i hans säng, under samma täcka.

En bedårande kanin som levde en gång för länge sedan... en kanin som inte kunde haft ett bättre liv som familjemedlem och slapp att bo i en bur.

Jag tycker synd om alla burkaniner.
  • Anonym (Arg och trött)

Buren är 120x60x50 cm plus ett litet område utanför som den kan skutta fritt. Buren är alltid ren och kaninens mat och vatten fylls på med nytt och rent varje dag. Anledningen till att vi inte vill omplacera kaninen är för att vi vill försöka få den må bra hemma hos oss så den slipper stressen och allt vad det innebär för kaninen att flytta. Har hört att kaniner kan dö av stress vid en flytt till en ny familj.

• Anonym (Annabus)

Kaniner stampar när de är rädda. Har ni gjort några förändringar i kaninens miljö?

• Anonym (Arg och trött)
    Anonym (Fd kaninägare) skrev 2019-02-26 13:09:17 följande:

Eller hur!

Vår kanin bodde i hela sonens rum. Den blev rumsren, gjorde sina behov i en låda. Den sov i hans säng, under samma täcka.

En bedårande kanin som levde en gång för länge sedan... en kanin som inte kunde haft ett bättre liv som familjemedlem och slapp att bo i en bur.

fast nu antar du bara, jag har svarat längre ner varför.
  • Anonym (Arg och trött)
    Anonym (Annabus) skrev 2019-02-26 13:12:29 följande:

Kaniner stampar när de är rädda. Har ni gjort några förändringar i kaninens miljö?

Nej det har vi inte gjort eftersom det är först nu kaninen har börjat.
  • Anonym (Arg och trött)
    Anonym (Fd kaninägare) skrev 2019-02-26 13:09:17 följande:

Eller hur!

Jag har aldrig skrivit att ungarnas vilja går framför kaninens välmående. Och jag skulle aldrig låta det göra det heller.
  • Anonym (???)
    Anonym (Arg och trött) skrev 2019-02-26 13:15:09 följande:
    Jag har aldrig skrivit att ungarnas vilja går framför kaninens välmående. Och jag skulle aldrig låta det göra det heller.
    Jag googlade. Varför gör inte du det? (Se ovan)
Svar på tråden Stampande kanin - vad göra?