• barajag36

Gravid! Hjälp vad gör man. För mig ett livsviktigt beslut

Jag sitter mitt i båten just nu. Som i ett stort ändaste hav och man sakta håller på att sjunka. Jag har träffat en man i cirka 5mån och allt har kännts så bra oss emellan fram tills i Jan jag berättade att jag var gravid. Poängterar att han har redan bsrn, han har gett mig så falska förhoppningar och spelat en fasad. Så han ville jag genast bokar tid för abort. För mig är detta det största som kunnat hända mig. Har en tidigare lång relation bakom mig där vi lyckades aldrig att bli gravid. Så har alltid sen dess gått & tänkt att jag kan nog ej det. Men nu så är jag det, det som har skett är att jag bokade in för abort, i samma stund där jag befann mig själv i får jag meddelande skickad, sker aborten så kommer det ha stor påverkan i vår relation. Alltså gjorde jag det så skulle vi fortsätta ses, gjorde jag inte det så innebar det ett avslut. Vill även poängtera att han många gånger till skämt och sido pratat om att vilja ha framöver. Jag känner mig så totalt grundlurad av allt han gav sken av vad han var. Hursom, sp klarade jag inte utföra aborten men valde dock att ljuga och säga den blev gjort, allt för att vara med honlm som påstod sig hade fått sjukt djupa känslor för mig i samma veva. Men så en dag så ville han inte mer & han vips vidare till någon annan på knappt dagar emellan där han just berättade sin värld och hur han såg oss på. Jag är välmedveten om att vi hade en tidig påbörjar av vår relation vilket innebär kanske inte rätt tid för oss just med barn. Men nej han lämnade från ingenstans och där står jag med alla frågor ovetandes kvar lämnad. Samtidigt som jag mådde sjukt dåligt över att jag gjort som jag gjorde, men idag känner jag hade jag endast fått lite mer förståelse och vuxet kommunicera så hade valet varit annat. Men nu är så fallet att han vet om sanningen & vill inte veta av något barn eller relation. Att befinna sig i mina skor med mitt livs största beslut önskar inte jag någon! Han vill att jag antingen gör abort eller skriver okänd fader på. Jag kan verkligen förstå hans besvikelse över att jag ljög kring det för det hade jag med varit men jag har aldrig haft en avsikt i något ont kring det. Han skriver de mest otänkbara kränkande meddelandena allt för att såra, allt ifrån hur oönskat det är osv till vad jag är för människa. Jag har valt just nu att stänga av honom för stunden då jag kände han påverkade mig så negativt där jag inte får en lugn stund och lite andrum att försöka känna efter allt. Jag brottas med så mycket, känslor för vår relation som han gav mig så sjukt galet falska förhoppningar, sedan frågor tankar att knappt dagar emellan han valt lämna. (Och det på sms) så började han att lära känna någon annan, och samtidigt brottas jag med ett livsval som jag aldrig trodde skulle ske mig och vad det just betyder för mig. Medans han är hatisk och ilsken & tillför inget i den väg där vi begge har ett vuxet ansvar i mån om att skydda oss. Jag är mestadels ledsen allt han skriver som blir bara värre och värre. Men nu har jag tagit mig beslutet att behålla det, är jag då egoistisk? Gör jag fel emot honlm?( trots att han visste jag inga p piller pt då) inte bara mitt ansvar som kvinna i det. Tacksam att bolla lite med andra utomstående än hans hatiska meddelande om vilken dålig människa man är.

Tack att just du läste igen

• Svar på tråden Gravid! Hjälp vad gör man. För mig ett livsviktigt beslut
  • Silverkula

Det är din kropp och ditt beslut. Hur gammal är du? Klarar du att ekonomiskt ta hand om ett barn ensam? Ursäkta men han låter inte som någon du bör ha en relation med, kärlek eller ej, så därför utgår jag från att du får barn ensam... Det finns många frågor men börjar litet :p

• louisa83

Hej! Åh vad jobbigt! Stackars dig. Men saken är den att det är alltid kvinnans beslut i slutändan. Självklart hade han också ett ansvar i att du blev gravid så han kan inte tvinga dig att göra abort eller trakassera dig för att du bestämmer dig för att behålla det. Du skulle kunna försäkra honom om bara att du inte förväntar dig att han ska vara delaktig i barnets liv, men det kanske du redan har sagt. Jag tycker i och för sig att du ska tänka över vad du vill för ditt barn, är du ok med att barnet växer upp utan pappa? Å andra sidan vet jag så väl hur det känns att först tro att man inte kan bli gravid och sen bli det.. jag har varit med om det själv (fast via IVF). Det är en sån lyckokänsla. Man känner att det är ett under. Och det är ju verkligen en gåva du har fått. Jag förstår att det egentligen inte kommer på fråga att ta bort barnet, går väl inte ens att försöka tänka på nån annans bästa. Ja jobbigt med omständigheterna men livet är inte perfekt. Det underbara är att du är gravid. Du kommer klara dig och hoppas att du kan få hjälp nån annanstans ifrån så att du slipper gå ensam genom allt. Grattis! All kärlek

• barajag36
    Silverkula skrev 2019-02-26 22:37:16 följande:

Det är din kropp och ditt beslut. Hur gammal är du? Klarar du att ekonomiskt ta hand om ett barn ensam? Ursäkta men han låter inte som någon du bör ha en relation med, kärlek eller ej, så därför utgår jag från att du får barn ensam... Det finns många frågor men börjar litet :p

• barajag36

hej tusen tack för lite frågor att få rodda med någon om. Jag är 36år och har fastanställning, bra jobb & inte orolig det minsta just för den saken skull.

• barajag36

Tack till mitt grattis! Detta är så stort för min del går inte att beskriva. Jag är medveten om att jag gjorde felet från början där jag sa jag genomgick en abort men med min bakhistoria och chocken att kunna bli det efter 9år är för mig så mycket att med ord kan jag ej beskriva. Oavsett vilket i detta så har han utgett en fasad av något som ej fanns förstår jag nu. Det jobbiga är att han endast ser sig själv då poängterar jag hans ide om att flytta ev till honom, skaffa barn framöver, nytt jobb osv till ingenting, allt vände. Allt detta är något han öppnat upp själv men nu inser jag mer och mer att allt var ett endaste spel, spel på någons känslor. Istället mottar jag så mycket hat och ingen som helst åtminstone lite förståelse och tålamod och ge andrum för tid för mig själv och vilket val detta betyder för just mig i framtiden mitt. Han har lämnat, och jag har varit tydlig att det ansvaret om det samvetet får stå för dig att du ej väljer att vara aktiv delaktig men jag hade klarat det 100% själv och det är han väl medveten om.

• trollhona

Han "vill" att du skriver fader okänd, det KAN HAN GLÖMMA. Du skriver honom som far och bestrider han det får han bekosta fadersutredningen. Om du skriver far okänd har du inte rätt till ersättning från honom och det är vad han vill. Han vill slippa ansvar och slippa betala.

Grattis till din graviditet. Uppenbarligen gjorde du rätt beslut för han hade ju lämnat dig ändå. Då hade du stått där utan barn och med brustet hjärta.
    Nu har du ett litet pyre på väg!

Skit i honom, koncentrera dig på dig själv. Grotta ned dig i små saker, tex namn (välj något du vet att han inte skulle gilla) tänka över bostad och arbete. Meddela på jobbet att du är gravid och börja planera för en lång föräldraledighet.

• barajag36

Hej

Jag blir så glad av att läsa, tack vilka ni än lå vara men för mig betyder det något. Just nu så har han gett mig den känslan som den värsta & sämsta människa på denna planet. Hans svar du har skadat så mycket runt om. Vilket jag inte riktigt förstått. Givetvis kommer jag sätta han som far till barnet men jag tänker just nu på mig/oss. Jag kan bara inte hur mycket han så må vill i detta. ??

• trollhona
    barajag36 skrev 2019-02-27 00:37:27 följande:

Hej

Jag blir så glad av att läsa, tack vilka ni än lå vara men för mig betyder det något. Just nu så har han gett mig den känslan som den värsta & sämsta människa på denna planet. Hans svar du har skadat så mycket runt om. Vilket jag inte riktigt förstått. Givetvis kommer jag sätta han som far till barnet men jag tänker just nu på mig/oss. Jag kan bara inte hur mycket han så må vill i detta. ??

Han är en skitstövel som vill få dig att känna dig som skit i förhoppning att kunna påverka dig. Härskarteknik.
    Dessutom är du så full av hormoner att du kan börja gråta av att typ makaronerna kokaröver.

Så skit i han. Blockera hans numer och låt honom inte påverka dig. Fokusera på barnet i magen. Ät hälsosamt, glöm inte vitaminerna och folsyran. Planera barnrummet. Har du kommit på något namn än? Vet du vad det är för kön? Du har allt roligt framför dig  och du är långt ifrån världens sämsta människa. Jag skulle säga att i jämförelse mellan er två så kan du fundera på om inte den so är sämst är den som överger sitt barn innan det ens är fött.
  • barajag36

Tack för svar. Ja just nu är han det absolut värsta scenariet. Man är så känslig i allt så allt blir fel minsta lilla. Jag står fast vid mitt beslut & gjort klart om att det samvetet får han bära på. Jag klarar av föräldrar biten på egen hand, med fantastisk stöttande famil/vänner. Har blockerat men då få jag se att personen som han gick över till har börjat stalkat mina profiler. Så jag blockerar just nu allt. Jag vet inte kön än, jag är i vecka 8 -9 har tid att skriva in mig nästa vecka. Jag har inte kommit riktigt så långt i allt då jag fortfarande typ är i min såkallade moln, för mig så är det det bästa som hänt mig. Har svårt att ta in att en vuxen man kan bette sig på det vis. Han har som sagt barn sedan innan men uttalade sig om att ? mina barn? ska minsann inte få ha ett halvt syskon du skadar inte dem osv. Men har ej brytt mig i det

• Lilyje

Han verkar vara en riktig skit!

Hur är han med de barn han har sen innan? Någon risk att han börjar bråka om delad vårdnad?

Jag förstår helhjärtat ditt beslut att behålla! Måste ju kännas som ett riktigt mirakel att gå från att tro att man inte kan få barn, till att ha ett litet pyre växandes i magen! Jättegrattis till dig!

Se till att blocka han överallt, och hans nya flamma med.

Fokusera på digsjälv och ditt lilla barn och njut av graviditeten :)

När bebis är född och det är dags att fixa med faderskapet så kan du låta soc kontakta honom så slipper du mer skit.

M 2010 | B 2017 | A 2019
Svar på tråden Gravid! Hjälp vad gör man. För mig ett livsviktigt beslut