• Äldre 27 Feb 09:31
    1625 visningar
    8 svar
    8
    1625

    barnmat på flyg? vad gäller?

    Hej!

    vi ska åka till spanien i juni och har då med en 8 månaders bebis!
    sist vi åkte med sonen som var 2 år hade jag med smoothie och sån där färdig gröt i handbagaget.
    gröten fick vi inte ta med in?! den tog dom och slängde.
    hur är det med ersättning?
    kan man ha med färdig eller ska man köra pulver? 
    kan ju vara bra att veta så dom inte slänger det man har med sig som sist...

  • Svar på tråden barnmat på flyg? vad gäller?
  • Äldre 27 Feb 09:44
    #1

    Om ni tog fram den i säkerhetskontrollen och redovisade den som barnmat för resan (och mängden var rimlig), så skulle ni fått ta med den. Det kan krävas att man smakar på maten också, men det borde ju inte vara något bekymmer.

  • Äldre 27 Feb 10:18
    #2

    Färdigköpt och förpackad särskild barnmat ska vara okej. Det har vi inte haft problem med. Tex grötklämmisar borde de inte hälla ut. Vanlig gröt har vi haft med pulver någon gång. Och vill du ge det på flyget så kan du väl blanda i tevatten och lite dricksvatten etc.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 27 Feb 11:30
    #3

    Det är nog lite olika i olika länder hur reglerna tolkas och hur hårda de är. I Sverige har de en väldigt avslappnad attityd (kanske för avslappnad) och jag kan inte tänka mig att det var där detta skedde, om ni inte hade med er mat för många dagar i handbagaget. Men det finns säkert de länder där man bedömer att en tvååring är för stor för att omfattas av undantaget om barnmat.

    Hur som helst borde det inte vara några problem med en 8-månaders, så länge ni som sagt inte har med er mängder som klart överskrider de som behövs för flygresan.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 27 Feb 11:34
    #4

    Tillägger att jag själv tycker att pulver är att föredra. Teoretiskt kan de kräva att man öppnar och smakar på allt man har med sig (hände mig en gång), och då är ju all mat förstörd inom några timmar.

  • Äldre 27 Feb 11:35
    #5

    Ha med pulver till att blanda välling med. Sedan när ni kommit igenom säkerhetskontrollen så fyll på med kallt vatten. Man får hälla ut det om man har det i säkerhetskontrollen. På planet kan man fråga efter vatten till välling och då får man kokhet vatten. Så då brukar jag blanda med det kalla vattnet jag har med mig. Annars får man ha med klämmisar och barnmatsburkar.

  • Äldre 27 Feb 11:48
    #6

    Finns ju även små tetra pack med färdig välling som går att ta med!

  • Äldre 27 Feb 12:56
    #7

    När jag har flugit med barn har dom alltid frågat om jag har haft barnmat har jag haft det har jag visar den och det har varit helt okej. Har även tagit med mig hemlagad makaroner och köttbullar till en 2-åring och sushi till mig själv genom säkerhetskontrollen och ombord på planet ingen sa något haha

  • Äldre 27 Feb 18:50
    #8

    Vi har alltid med ett par småflaskor vatten och pulver separat vid flygresa. Då kan vi blanda när det passar utan allt för mycket krångel. Har aldrig varit några problem att få varken petflaskor med vatten eller pulver igenom säkerhetskontrollen för oss när vi har barnen med.

Svar på tråden barnmat på flyg? vad gäller?