• Colourfulrainbow

    Vilka böcker har verkligen berört dig länge?

    Vill gärna veta om ni har någon bok som ni inte kunde släppa, som fick er att till exempel gråta, bli arg, bli upprörd eller glad. En bok som ni kan tänka på trots att det gått flera år sedan ni läste den.

    Jag läste Godnatt Mister Tom som barn och den boken berörde mig. Pendlade mellan förtvivlan och glädje. I vuxen ålder har jag läst en bok som jag inte kommer på titeln på just nu, men det var en bok där en kvinna som sålt sex redan i tidig ålder berättade sin historia. Detaljerade berättelser som fick mig att rysa och bli ledsen för hennes skull.

  • Svar på tråden Vilka böcker har verkligen berört dig länge?
  • Ann-Louise

    Nattfågeln av Jannike Molander. Jag läste den när jag var i tonåren vilket har för 30 år sedan. Handlade om en ung tjej som inte hade några vänner. Till sist blev hon vän med en gammal dam. Efter ett tag dog damen och den unga tjejen blev inte trodd att hon haft en gammal dam som vän. Alla trodde hon ljög. Älskade den boken och har ofta tänkt på den genom livet. Skulle vilja läsa om den, men har inte hittat den.

  • sextiotalist

    Två enkla, inte så djupa böcker.

    Snäcksamlaren, en roman om en stark kvinna och hennes tre barn, utspelar sig under nästa hela 1900-talet.

    Tanamera, en roman som utspelar sig under andra världskriget i Singapore och den omöjliga kärleken mellan en engelsman av fin familj och en kinesiska, också av en fin familj.

  • Colourfulrainbow
    Ann-Louise skrev 2019-02-27 18:40:41 följande:

    Nattfågeln av Jannike Molander. Jag läste den när jag var i tonåren vilket har för 30 år sedan. Handlade om en ung tjej som inte hade några vänner. Till sist blev hon vän med en gammal dam. Efter ett tag dog damen och den unga tjejen blev inte trodd att hon haft en gammal dam som vän. Alla trodde hon ljög. Älskade den boken och har ofta tänkt på den genom livet. Skulle vilja läsa om den, men har inte hittat den.


    Jsg blev genast nyfiken och googlade och hittade boken på bokbörsen. Låter som en bok som jag skulle uppskatta och funderar på att köpa den.
  • nnnnnnnn

    Maratonmarschen av Stephen King. Skrevs för väldigt länge sedan, en slags föregångare till Hungerspelen och liknande historier om tävlingar/dokusåpor som gått för långt. 1 marsch, många lycksökande deltagare, enbart 1 vinnare...

  • FDFMGA

    Månpalatset av Paul Auster är en av mina favoriter.

    Dags för en omläsning - var några år sen senast.

  • Aniiee

    Alla böcker som jag ständigt återkomer till har åtminståne element eller händelser som berör mig på olika och stannar kvar. Av någon anledning är många av dem lite äldre barn- eller ungdomsböcker. Eddie och Anders levnadsförhållanden i Eddie-böckerna, österrikiska Steffi och Nelli på en skärgårdsö utanför Göteborg under andra världskriget (har glömt vad boken/böckerna heter), Emelie i Stad-serien... levnadsförhållanden och -öden.

    Och specifika händelser i böcker, så klart, som när Alec får se sin egen mamma bli mördad av sina egna bröder (?) när han föddes i Traitor's moon.

    Just nu blev det väl mest sorgliga eller halvsorgliga grejer jag skrev, men.... yeah.....


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (isig)

    Lite löjligt kanske men Sagan om Isfolket serien samt 2 andra serier som kopplas ihop med den. Det är säkert över 60 böcker. Skulle vilja läsa om men får nog invänta pensionen då om det ska hinnas med :P

  • malle88
    Aniiee skrev 2019-02-27 20:36:03 följande:

    Alla böcker som jag ständigt återkomer till har åtminståne element eller händelser som berör mig på olika och stannar kvar. Av någon anledning är många av dem lite äldre barn- eller ungdomsböcker. Eddie och Anders levnadsförhållanden i Eddie-böckerna, österrikiska Steffi och Nelli på en skärgårdsö utanför Göteborg under andra världskriget (har glömt vad boken/böckerna heter), Emelie i Stad-serien... levnadsförhållanden och -öden.

    Och specifika händelser i böcker, så klart, som när Alec får se sin egen mamma bli mördad av sina egna bröder (?) när han föddes i Traitor's moon.

    Just nu blev det väl mest sorgliga eller halvsorgliga grejer jag skrev, men.... yeah.....


    En ö i havet, om Steffi och Nelli berörde mig väldigt som ung också. Även Godnatt mister Tom som TS skriver om.

    Senaste som berörde mig var Flickan som överlevde, om en liten flicka som tillsammans med sin syster vandrade genom Tyskland. Lite tråkigt skriven men

    andra världskriget var väldigt hemskt även för den tyska befolkningen, fast man inte pratat om det så mycket.
  • SweeneyTodd

    For the love of a son.

    Handlar om en afghansk kvinna som berättar om sitt liv, sin uppväxt, och hennes kvinnliga släktingars liv. Hon flyttar till USA, men blir bortgift med en afghansk man av hennes far, maken misshandlar henne och flyttar tillbaka till Afghanistan med deras son utan hennes samtycke. Sonen växer upp och är gravt abusive mot hans mamma när de tillslut träffas. Han är fruktansvärt hemsk mot henne.

Svar på tråden Vilka böcker har verkligen berört dig länge?