• Fjäril kär

Om man köpt stöldgods

Varför är det så viktigt att behålla just exakt den HÄR prylen?

Är det den enda som finns i hela universum eller varför försöker du så desperat hitta ursäkter för att behålla den?

Lämna tillbaka den och köp en likadan?

• Fjäril kär
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 17:36:56 följande:

Då kommer folk aldrig kunna köpa det för man får aldrig kvitto på det. Omöjligt att säkerställa mer än jag gjorde.

Jo det kan du. Handlar det om ett husdjur har du givetvis dokument som styrker att djuret är korrekt hanterat. Ägarbevis, stamtavla, vaccinationsintyg, chipmärkning, intyget till sverak , uppgifter till försäkringsbolag etc etc.

Är djuret sålt innan du lagligt får ta det finns givetvis misstanke om att det inte gått rätt till och då köper man inte.
  • Fjäril kär
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-03-01 16:40:56 följande:

Jag menar alltså ett ?ursprungligt? kvitto, som för en begagnad tv tex. Att man kan få ett papper från den man själv köper av är ju ingen garanti att det inte är stulet.

Är tv hyfsat ny finns givetvis garantibevis och/eller orginalkvitto kvar som man kan begära att få se. Allra helst om priset är ganska högt.

Sånt brukar finnas när du köper en mobiltelefon tex. För inte skulle du köpa en nyare iPhone för 4000 kr i nyskick i kartong utan kvitto/garanti ?

Du som köpare har alltid ansvar och skyldighet att efterfråga kvitton och papper som styrker äktheten i det du ska köpa. Allra helst om saken är i nyskick eller är ett levande djur.
  • Fjäril kär
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-03-01 17:06:41 följande:

Det är ju precis det jag sa, att det var den typen av kvitto jag menade att man inte kan få med det jag köpte.

Vadå inte kan få? Klart du kan.

Frågade du ens efter kvitto?
  • Fjäril kär
    Glinda från Oz skrev 2019-03-02 18:00:14 följande:

Den absoluta majoriteten sparar inte kvitton på allt de har. Har du själv kvar kvittot på varje klädesplagg exempelvis? Har man ärvt något finns oftast inte kvitto heller.

Tror inte rättmätiga ägaren har polisanmält en stulen kavaj för 200 spänn direkt.

Tror inte heller ts skapat en tråd om det vore någon vanlig billig dussinvara.

Eftersom ts beskriver det som mycket speciell och inte vill berätta vad det är (gör man knappast med en soffa direkt..) så är det antagligen ett djur (allra helst eftersom ts undviker helt att svara på sådana inlägg)
Svar på tråden Om man köpt stöldgods