Inlägg från: solglädje |Visa alla inlägg
  • solglädje

tandkräm, spotta ut, flour

Mitt barn är just över året, borstar tänderna varje dag, och sväljer allt. Har inte börjat spotta ut ännu.

Läser på tandkränmö att den innehåller flour .

Vad gör ni andra, använder tandkräm med eller utan flourr??

• Svar på tråden tandkräm, spotta ut, flour
  • solglädje

Har era barn lärt sig att spotta?

Isåfall hur gamla var de när de lärde sig detta?

• solglädje
    Pentra skrev 2019-03-01 07:59:25 följande:

Flour är ett nervgift, som finns som betydande beståndsdel i både nervgasen sarin och i råttgift. Den mängd fluor som finns i tandkräm, per borstning, är tillräckligt för att med tiden förgifta och ge nervskador. ... Mvh, Pentra

Precis, det var med anledning av detta jag frågar.
  • solglädje
    Kellie13 skrev 2019-03-02 16:42:12 följande:

Min dotter har aldrig velat spotta ut när hon borstar tänderna så hon har alltid svalt tandkrämen, tror inte att det e så farligt/skadligt men viktigt är att man inte tar för mkt på borsten, man ska ta som barnets lillfingernagel ungefär. Vad det gäller flour eller inte så skulle jag aldrig använda en tandkräm UTAN flour då jag läste i tidningen för några år sen att det var flera barn som hade tappat sina tänder just för att tandkrämen inte innehöll nån flour, dessutom rekommenderar ju tandläkare det.

Såg också en sådan artikel. Lutar åt att använda flour trots allt, men vill gärna diskutera med andra och hlra vad de säger. Hur gammal är din dotter?
  • solglädje
    Pentra skrev 2019-03-03 14:14:13 följande:

Jo, fluor är väldigt skadligt även i liten mängd; det har många forskare kommit fram till redan för länge sedan. De som gapar högst brukar vara de som är okunniga, giriga, maktgalna, egoistiska, omdömeslösa, hänsynslösa och saknar vidvinkel- och/eller djupseende i ämnet etc, samt de som tjänar mest pengar på att sälja gifterna, i falska hälsosyften, till intet ont anande medmänniskor. De ytterst, ytterst SMÅ mängder fluor kroppen behöver får vi i oss genom en allsidig kost. ... TS, använd aloe vera-tandkräm iaf tills barnet lärt sig att spotta ut. Den är inte farlig att svälja ner i de mängder man tar på tandborsten. Sedan jag började använda aloe vera-tandkräm så har mitt tandkött slutat att blöda och mina oroande tandfickor har försvunnit. Och, för ovanlighetens skull så fick jag positiva och glada kommentarer från min tandläkare. (Men, jag vågade tyvärr inte yttra att jag bytt till fluorfri aloe vera-tandkräm.) ... Man kan även blanda eget tandborstmedel av bl.a. kalkpulver och MSM, och då lär sig nog barnet att spotta automatiskt... ... Med vänlig hälsning, Pentra

Intressant!!

Skall kolla upp det också
  • solglädje

Så det

Bibbidi skrev 2019-03-09 15:23:24 följande:

Flour behövs i tandkräm. Du blandar ihop flourid med flour. 

Allt det där du skriver om flour i vattnet exc är flourider.

Du blandar ihop flourider med flour - vilket inte är ovanligt men fortfarande fel.

Intressant, så det man i dagligt tal pratar om, och det man brukar prata om som är skadligt är alltså flourider, och är alltså inte samma sak som flour.
Svar på tråden tandkräm, spotta ut, flour