• Äldre 28 Feb 19:42
    977 visningar
    7 svar
    7
    977

    Bebis sover bara ovanpå mig

    Hjälp och stöd sökes.

    Min bebis på 5 mån kan bara sova ovanpå mig med bröstet i munnen. På dagen kan han sova i vagnen eller i bilen OM det rullar. Det här har varit sen dag 1.

    Men när kvällen kommer fungerar bara jag med bröstet. Han ligger på mage mot min mage och håller om bröstet och snuttar. Så ligger han hela natten. Börjar bli tokig. Han tar inte napp..

    Vi har gjort försök att sova på andra sätt. Liggamma, ligga hos pappan vagnen inne mm men inget funkar på kvällen. Försökt natta innan bebis är övertrött men han blir så arg. Har aldrig lyckats få honom sova på rygg i sängen själv. På mage går inte om det inte är på mig. Då ska han ligga och försöka ta sig upp och greja.

    Jag blir så låst. Måste ju ligga i sängen kl 19. Annars bryter kaos ut med övertrött bebis. Hur ska vi göra? Inget fungerar ju eller ska man bara gilla läget?

  • Svar på tråden Bebis sover bara ovanpå mig
  • Pilsne­r
    Äldre 28 Feb 21:40
    #1

    Det är bara att härda ut. Det blir bättre med tiden, om inte annat då han inte ammas längre.

  • Äldre 1 Mar 01:50
    #2

    Det kommer ändras om bara några få månader, eller till och med veckor.

    Måste du ligga i sängen vid 19, eller funkar det att ligga i en soffa och läsa/kolla tv osv?

  • Äldre 1 Mar 12:18
    #3

    Sjal, så att han kan sova och amma där och du kan röra dig ganska obehindrat. Två av mina var likadana (minus att de sov i vagn eller i bilen) och det är väldigt tufft. Tänk på hur mycket kroppskontakt han får av att vara nära så mycket. Du ger honom något värdefullt. Lär han sig tycka om sjalen med dig så är det stor chans att han även kommer att tycka att det är ok med pappan och vips kan ni dela på det. 
    Annars kanske en kvällspromenad med vagnen skulle funka så att han kan sova där ett tag på kvällen innan du vill gå och lägga dig med?
    Har ni testat en gunga? Kanske han skulle acceptera att ligga i en sådan ett tag på kvällen.

  • Äldre 1 Mar 12:41
    #4

    På kvällen med övertrött bebis är det i min mening väldigt liten ide att träna på något man vill ska funka. 

    Mitt förslag är att träna på att liggamma dagtid. Gärna en tid när bebisen inte ens är dödstrött så det finns lite tålamod.

    Sen hade jag försökt få bebis att sova på mage dagtid också för då ökar chansen att det går få till det på natten. Det bästa hade ju varit att komma till att bebis somnar liggammandes och sen kan tippas runt på mage om det nu funkar att sova så. 

    Min yngsta tog inte heller napp föränn hon var typ 5 månader men innan det sov hon på mage bredvid mig sugandes på mitt lillfinger. När hon somnat kunde man ibland ta ut fingret och buffa rumpan ist. 3 av mina 4 barn har haft sånt magtjorv att de aldrig sovit en minut på rygg/sidan om det nu inte varit i rullande vagn. Då har det gått ett tag.

    Och vill du att bebis ska ta napp så träna dagtid på glad bebis. Det kan gå. Min äldsta tog aldrig heller napp men där blev det tumme vid 6 månader ist och det var inte bättre. Kan såhär i efterhand ångra att jag inte jobbade mer med nappen.

  • Äldre 1 Mar 13:49
    #5

    Hej! Jag kan verkligen känna igen mig i problemen du har, om det känns ok skulle jag provat med ett babynest ifall det fungerar. Kanske du redan provat?

    barnplaneten.se/2019/02/25/268/

  • Wed 4 Mar 2020 10:42
    #6

    Jag har det EXAKT som du och en dotter som också är 5 månader! Egentligen är det inte ett jättestort problem för jag tittar på tv och läser en massa med henne i famnen på kvällen och vi sover gott på natten tillsammans, men jag undrar ju också hur länge det brukar vara så här. Ni som har haft det likadant och har större barn nu, när funkade det att lägga över den ensamma i sängen en stund och smyga ut på kvällen? Använde ni någon metod eller tränade barnen eller kom det av sig själv till slut? Jag kan absolut tänka mig att "stå ut" och avstå från sociala kvällsaktiviteter en tid till och tycker det är mysigt att sova med dottern men ändå nyfiken.

  • Sun 19 Apr 2020 19:56
    #7

    Ifall någon läser den här tråden så kan jag svara mig själv nu att jag började med att lägga min bebis bredvid mig istället för på mig när hon var 6 månader och det funkade hur lätt som helst! Hade testat tidigare och då hade hon alltid protesterat. Nattammar henne forfarande halvsovande men det är inget problem för mig. Det går också, ibland, att smyga ifrån henne på kvällen så att jag kan vara uppe utan henne ett tag. Hur har det gått för dig, Snufflan?

Svar på tråden Bebis sover bara ovanpå mig