• Anonym (-)

Funderar på att köpa dessa ikea möbler - min fråga är vad ni tycker om den här "stilen" :D svara ärligt!

Hej!

Flyttar nu till en lägenhet från sambon och ska köpa ny inredning. Han hade en bohemisk stil, ville gärna köpa billigt på loppis. Mycket träfärgat, brunt, vitt, rosa, beige. Alltså lena färger!

Nu är jag sugen på att inreda min lägenhet i främst svart, vitt och grått. Även lite rött/vinrött, beige och grönt i form av växter. Har begränsad ekonomi och kikade lite på ikea. Funderar på dessa möbler:

Ektorp grå hörnsoffa: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79257498/

Vejmon bord: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60136680/
    (egentligen är kragsta www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80262253/ snyggare, men ingen undervåning blir opraktiskt) 

Malm byrå: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10103347/

Hemnes sängram: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29931563/

Svart matbord: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60259421/ (med svarta stolar från rusta till)

Vad TYCKER NI? För mörkt och trist? Eller enkelt och urläckert? 

Gillar den svartbruna färgen IKEA har - kan både tolkas som svart, modernt och ungdomligt men också som klassiskt mörkbrunt eftersom den skiftar lite mot det.

• Svar på tråden Funderar på att köpa dessa ikea möbler - min fråga är vad ni tycker om den här "stilen" :D svara ärligt!
  • Anonym (Anonym)

Jag tycker möblerna i sig är rätt fina. Men de kan uppfattas mörka och dystra om det inte kommer in någon varmt ljus i form av lampor, fönster och kanske kombineras med varma färger på tyger som grönt exempelvis. 

Alltså, dessa möbler med gardiner i vitt/svart och kanske vita väggar kommer uppfattas för 'kallt' tror jag. Men med exempelvis gröna väggar, eller rostbruna väggar osv. så kan helheten bli väldigt fin :) (eller andra varma färger).

• Griseknoen35

Som ovanstående Anonym skriver. Googla på lite inredningsstilar med mörka möbler så kanske du får några ideer till färgkombinationer till möblerna. De mörka möblerna kommer göra rummet ganska mörkt men det blir skitsnygg och ljusare med tex ljusa väggar, ljus matta, lite ljusa kuddar i olika färger osv. Men undvik vitt då kontrasten blir för skarp och stel tycker jag. Tex ljusgrönt brukar vara fint till mörka möbler, en det är vad jag tycker. . 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-03-01 17:07:37 följande:

Jag tycker möblerna i sig är rätt fina. Men de kan uppfattas mörka och dystra om det inte kommer in någon varmt ljus i form av lampor, fönster och kanske kombineras med varma färger på tyger som grönt exempelvis. 

Alltså, dessa möbler med gardiner i vitt/svart och kanske vita väggar kommer uppfattas för 'kallt' tror jag. Men med exempelvis gröna väggar, eller rostbruna väggar osv. så kan helheten bli väldigt fin :) (eller andra varma färger).

Såg nu att du redan villa ha vinrött också... och det tror jag kommer bli jättefint :) 
  • IceKitten
    Anonym (-) skrev 2019-03-01 16:56:04 följande:

Hej!

Flyttar nu till en lägenhet från sambon och ska köpa ny inredning. Han hade en bohemisk stil, ville gärna köpa billigt på loppis. Mycket träfärgat, brunt, vitt, rosa, beige. Alltså lena färger!

Nu är jag sugen på att inreda min lägenhet i främst svart, vitt och grått. Även lite rött/vinrött, beige och grönt i form av växter. Har begränsad ekonomi och kikade lite på ikea. Funderar på dessa möbler:

Ektorp grå hörnsoffa: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79257498/

Vejmon bord: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60136680/

(egentligen är kragsta www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80262253/ snyggare, men ingen undervåning blir opraktiskt) 

Malm byrå: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10103347/

Hemnes sängram: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29931563/

Svart matbord: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60259421/ (med svarta stolar från rusta till)

Vad TYCKER NI? För mörkt och trist? Eller enkelt och urläckert? 

Gillar den svartbruna färgen IKEA har - kan både tolkas som svart, modernt och ungdomligt men också som klassiskt mörkbrunt eftersom den skiftar lite mot det.

Mina högst personliga åsikter.

Hemnes är en fin och stabil serie.

Malm är sjukt tråkig, överanvänd och dessutom av dålig kvalitet. Av de mörka alternativen som finns hade jag fortsatt med hemnes, annars gillar jag songesand :)

Vejmon är helt ok, men jag hade kört på ett "betong"bord istället, tänk Shanghai från Mio för att bryta av lite :)

Ektorpsoffan är ful enligt mig. Avskyr hur tyget hänger.

Bordet får jag upp en tv-bänk på ^^
Svar på tråden Funderar på att köpa dessa ikea möbler - min fråga är vad ni tycker om den här "stilen" :D svara ärligt!