Anonym (Lena) skrev 2019-03-03 16:27:45 följande:
Fast man är faktiskt inte efterbliven för att man inser att en partners barn sedan tidigare är något "extra". Oavsett hur man känner!
Det kan vara extra bra det kan vara extra besvärligt.
Och du har rätt att barnen alltid kommer först, borde göra iallafall vilket inte alltid är fallet.
Men, för att man inleder ett förhållande med en förälder så måste man inte ta på sig någon föräldraroll! Det är helt enkelt inte nödvändigt!
Mannen i ts verkar ju ha tagit till sig ts son och det är jättebra. Men, hur det än är så tror jag att det egna barnet ändå trumfar känslomässigt. Och det är ok, så länge man behandlar barnen likvärdigt.
Det är klart att man måste vara beredd på att axla en föräldraroll när man inleder en relation med någon som har barn. Ska denna person bo i egen lägenhet under mammaveckorna? Eller kanske bara åka till en kompis? För det mesta kommer de bo under samma tak - mamman kanske är på jobbet, då tvingas denna person in i en föräldraroll oavsett. "Kan jag ta kakor?" Ja/nej, uppfostrande - föräldraroll. Bla bla bla bla. Jag fattar inte vad problemet är. Om någon inte vill ha en föräldraroll, skaffa inte barn och skaffa inte en partner med barn.