• Anonym (Ledsen)

Är cancer ärftligt?

Hej.. Är både ledsen och orolig just nu.

Min fråga är helt enkelt om alla sorters cancer är ärftliga eller om det endast gäller typ bröstcancer och prostatacancer?

Detta gäller tre systrar. En fick cancer i äggstockar och livmoder, hon dog av detta. En annan fick kol och lungcancer, vilket hon avled av. Nu har den tredje systern fått cancer i tjocktarm, njurar och rygg(?).

Är det bara slumpen som avgjort att de fått cancer eller är det ärftligt? Ingen av dem har ju haft det i gemensamma organ tänker jag..

• Svar på tråden Är cancer ärftligt?
  • Anonym (Otur)

Vissa sorter är ju det som tex bröstcancer. Men tre så olika, nej, det tror jag är en olycklig slump. Har själv tre släktningar (syskon) som alla dog i cancer, men olika sorter så inget ärftligt.

• Anonym (x)

Kan vara det.

Min mormor har en gen som är ärftlig som gör att man har ökad risk för att få vissa sorters cancer, bla tjocktarm, livmoder och bröstcancer tror jag det var.

Läkarna undersökte min moster när hon hade drabbats av olika cancerformer och såg då att hon hade den genen. Och då kollade de mormor och morfar och såg att även mormor hade den. Man har 50 procents chans att få den ifall ens förälder har den genen, om ens förälder inte har den så har man inte den heller. Min mamma har också kollat upp sig och hon har den så vi barn ska också kolla oss nu. Om vi har den ska vi gå på årlig kontroll och kolla oss eftersom vi då kommer vara i en särskild "riskgrupp". Kul... Rynkar på näsan

• Anonym (x)
    Anonym (x) skrev 2019-03-02 17:11:24 följande:

Kan vara det.

Min mormor har en gen som är ärftlig som gör att man har ökad risk för att få vissa sorters cancer, bla tjocktarm, livmoder och bröstcancer tror jag det var.

Äggstockscancer ska också vara med har jag för mig
  • Anonym (Delvis)

Vissa sorter är definitivt ärftliga... Som då tex bröstcanser... Men sedan är det nog så att man kan ha en viss sårbarhet att få vissa sjukdomar ,att ens gener är mer motagliga utan att man för den sakens skull ärver en specifik gen som alltid ger sjukdomen.. Men att man har den här ökade sårbarheten betyder ju inte att man behöver få sjukdomen ..däremot kanske man ska vara extra vaksam och gå på de undersökningar man erbjuds, har man döttrar bör man definitift låta dem ta vacinet mot herpesviruset som erbjuds osv..

• Anonym (E)

All cancer är inte ärftlig men många typer är det. Väldigt många fler än bröstcancer och prostatacancer. Man kan också ha en genetisk mutation som gör att man har mycket större risk att utveckla cancer generellt (inte nödvändigtvis en specifik typ) än andra, den mutationen är ärftlig. Det handlar om mutation som gör att generna som normalt ska reparera skador som kan uppkomma hos DNA't i celldelning, och alltså skydda oss mot cancer, inte funkar som de ska.

Om två eller fler nära släktingar fått cancer, oavsett om det var samma typ av cancer eller inte, kan man misstänka att det finns en ärftlig faktor, särskilt om de var någorlunda unga när de fick cancern. På samma sätt kan man misstänka ärftlighet om någon nära släkting fått cancer i ung ålder. Det betyder absolut inte att det garanterat är ärftligt, det kan vara slumpen och ärftlig cancer är mer ovanlig än spontan/slumpmässig, men som sagt så är det något man kan misstänka och ju fler i en släkt som haft/har det desto större är sannolikheten att det är ärftligt. I ditt fall med de tre systrarna är risken rätt stor att det handlar om någon slags ärftlig mutation som ökar risken för cancer, men som sagt inte garanterat.

• FtS70

Det finns olika cancertyper som har kopplingar mellan sig, exempelvis äggstock- och tjocktarmscancer. Slumpen är knappast ansvarig för dessa fall och jag skulle råda närmaste släkten till kvinnorna att hålla noggrann koll.

• Anonym (Bio)

Vissa typer är ju mer ärftliga, inte all typ av bc men ca 10% tex. Jag har haft livmoderhalscancer och den kan vara ärftlig. Den är nästan alltid relaterad till hpv, och ärftligheten kan ligga i att man inte klarar att bryta ner viruset. Att det är biologiskt betingat redan i livmodern. Och så är det med flera fall där många i släkten får cancer, en sk biologisk svaghet att utveckla cancer.

• Plupp73

Hej! Har arbetat ett antal år som onkolog. Man skiljer mellan ärftlig cancer (där man ärver en genmutation som medför cancerutveckling oavsett miljö, oftast i unga år) och en ärftlig benägenhet (dvs där en kombination av miljö och genetiska faktorer gör att man kan utveckla cancer)

De vanligaste formerna av nedärvd genmutation som påtagligt ökar risken att få cancer är:

BRCA1/2 - bröst+äggstocks+prostatacancer

CADH1 - magsäckscancer

APC- mutation - coloncancer

Lynch syndrom - coloncancer + endometriecancer

Li Fraumeni - många former av cancer redan from barnålder

Mönstret är vid rent genetiskt orsakad cancer att man har en del unga personer i familjen (30-40 år) som fått cancer. Alltså är bröstcancer generellt inte nedärvd, men de fall som har BRCA-mutation är det.

Samma med prostatacancer. I familjer med CADH1-mutation finns magsäckscancer redan före 20 års ålder.

Miljöfaktorer som påverkar cancerutveckling är framförallt rökning. Motverkande faktorer är motion, vegetabilisk föda tex

• Plupp73

Avseende din fråga om de tre systrarna är svaret alltså - hur gamla var de vid insjuknandet?

Kol och lungcancer har dock starkt samband med rökning.

• Anonym (M)
    Plupp73 skrev 2019-03-03 13:59:26 följande:

Hej! Har arbetat ett antal år som onkolog. Man skiljer mellan ärftlig cancer (där man ärver en genmutation som medför cancerutveckling oavsett miljö, oftast i unga år) och en ärftlig benägenhet (dvs där en kombination av miljö och genetiska faktorer gör att man kan utveckla cancer)

De vanligaste formerna av nedärvd genmutation som påtagligt ökar risken att få cancer är:

CADH1 - magsäckscancer

Mönstret är vid rent genetiskt orsakad cancer att man har en del unga personer i familjen (30-40 år) som fått cancer. Alltså är bröstcancer generellt inte nedärvd, men de fall som har BRCA-mutation är det.

Samma med prostatacancer. I familjer med CADH1-mutation finns magsäckscancer redan före 20 års ålder.

Miljöfaktorer som påverkar cancerutveckling är framförallt rökning. Motverkande faktorer är motion, vegetabilisk föda tex

Ok, dum fråga nu. Min syster har BRCA1/2, (hon har haft bröstcancer men är numera friskförklarad och har gjort flera förebyggande operationer). Jag har inte genen och visst är det så att jag därmed inte kan överföra den till min son? Den kan väl inte hoppa över en generation. Jag frågade inte det här när jag blev testad för jag tänkte att det var så dumt men ändå har jag lite svårt att släppa det.
  • Plupp73
    Anonym (M) skrev 2019-03-03 14:16:52 följande:

Ok, dum fråga nu. Min syster har BRCA1/2, (hon har haft bröstcancer men är numera friskförklarad och har gjort flera förebyggande operationer). Jag har inte genen och visst är det så att jag därmed inte kan överföra den till min son? Den kan väl inte hoppa över en generation. Jag frågade inte det här när jag blev testad för jag tänkte att det var så dumt men ändå har jag lite svårt att släppa det.

Finns inga dumma frågor. Helt riktigt, eftersom du inte ärft genmutationen på BRCA1/2, så löper du heller ingen risk att föra den vidare.
  • Plupp73

En nedärvd muterad gen hoppar inte över generationer. Antingen har man en skadad gen, eller inte. Har man den inte, så kan den inte föras vidare till avkommor.

Det som kan hoppa över generationer är oftast uttrycket - dvs den sjukdom en skadad gen orsakar. Men då finns genen även hos de som inte blir sjuka. Har man gjort ett gentest och inte har genen, så finns den inte helt enkelt.

• Anonym (M)
    Plupp73 skrev 2019-03-03 14:21:11 följande:

Finns inga dumma frågor. Helt riktigt, eftersom du inte ärft genmutationen på BRCA1/2, så löper du heller ingen risk att föra den vidare.

Tack för svar! Jag misstänkte det men är ändå lättad över att få det bekräftat. Jag är så glad att jag inte har fört över genen till sonen. Det är viktigare än allt annat.
  • Anonym (A)
    Plupp73 skrev 2019-03-03 13:59:26 följande:

CADH1 - magsäckscancer

Tack för den professionella informationen.
  • Anonym (Ledsen)
    Plupp73 skrev 2019-03-03 14:01:56 följande:

Avseende din fråga om de tre systrarna är svaret alltså - hur gamla var de vid insjuknandet?

Kol och lungcancer har dock starkt samband med rökning.

Oj, förlåt för sent svar! Totalt missat att kolla på senaste.. Jag kan säga att dessa tre systrar är mina fastrar och den tredje (med cancer i rygg, tjocktarm och njurar) har nu avlidit.. Alla dessa tre systrar har rökt hela sitt liv och de insjuknande i cancern i 50-60 årsåldern.

En sak jag funderat på, alltså om det nu har spelat någon roll, är att de alla levt i Västernorrland.. Det är ett av länen som drabbades värst av strålningen efter Tjernobyl och länet verkar än idag vara överrepresenterat i flest cancerfall och dödsfall.. :/ Men detta är endast något jag spekulerat i..
  • Anonym (A)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-06-01 03:45:04 följande:
    Oj, förlåt för sent svar! Totalt missat att kolla på senaste.. Jag kan säga att dessa tre systrar är mina fastrar och den tredje (med cancer i rygg, tjocktarm och njurar) har nu avlidit.. Alla dessa tre systrar har rökt hela sitt liv och de insjuknande i cancern i 50-60 årsåldern.
    En sak jag funderat på, alltså om det nu har spelat någon roll, är att de alla levt i Västernorrland.. Det är ett av länen som drabbades värst av strålningen efter Tjernobyl och länet verkar än idag vara överrepresenterat i flest cancerfall och dödsfall.. :/ Men detta är endast något jag spekulerat i..
    Vet faktiskt inte om det har med Tjernobyl att göra.
Svar på tråden Är cancer ärftligt?