• Anzil

Varför är det så viktigt för kvinnor att inte få så mycket fett på sin kropp?

Hej!

Sedan i tonåren har man begripit sig på att tjejer och kvinnor tänker väldigt mycket på att inte få allt för mycket fett på sin kropp. Visserligen är det bra om man vill vara hälsosam och undviker bakelser och andra sötsaker så gott det går. Men tjejer som undviker lunch och äter på kvällen för att undvika att bli ''tjocka'' är ju bara hemskt.

Detta kan nog män också falla in i. Jag är en av de, men jag undviker inte måltider eller mellanmål. Snarare tvärtom, jag vill gärna ha mellanmål innan jag kommer fram till lunch, middagarna och kvällsmat.

Jag sysslar med kampsport och tränar rent allmänt, så jag tycker självklart det är viktigt med energi, även om jag inte tränar den dagen/har en vilodag.

Men det är inte alls ovanligt att jag påträffar kvinnor som undviker lunch för att slippa bli ''feta''. Man blir ju inte fet så snabbt och är det inte bara vara noga med vad man äter så blir det bra? Inte behöver man i princip svälta sig själv under lunchtiderna på jobbet och äta mat när man kommer hem. Det är ju jättelång tid, speciellt när man arbetar och faktiskt behöver energi. Även om arbetet inte kräver fysiskt ansträngning. Så behöver man nog tänkandet och man tänker nog betydligt bättre om man får i sig energi som kroppen behöver.

Jag la denna tråd i denna kategori så folk kan svara fullständigt anonymt om de så vill. Inte för att jag anser att detta är just psykiskt ohälsa egentligen. Det skulle självklart vara så, men det är ingenting som jag ser på det så fort jag märker någon undvika lunchen.

Utan jag la denna tråd här, så man kan vara anonym om man så
    vill.

Jag vill också avsluta detta med att jag faktiskt tycker det är trevligt när en kvinna kan vara lite mullig. Det kan vara vackert och jag tror många män tycker detsamma. Och har man en god personlighet, då bryr man sig mindre om utseendet, så är det. Eller utseendet blir per automatiskt vackert, om man har en god personlighet :)

Varför är det så viktigt att få en vis form och vill man ha en vis form. Varför inte träna istället för att skippa lunch t.ex?

Jag kan förstå om man vill undvika fetma och vara hälsosam. Men det är ju inte alls hälsosamt att undvika mat, tänker jag.

Ha det bra med er! :)

• Svar på tråden Varför är det så viktigt för kvinnor att inte få så mycket fett på sin kropp?
  • Anonym (Knullbarhet)

Det finns ideal och normer i samhället. En kraftig kropp, framförallt på en kvinna, är utanför idealet. Som tjock är du inte bara ful, du är dum och lat också. Du är en parodi. Man hånar och skämtar på tjockas bekostnad. Fettföraktet är enormt i samhället.

Lägg sedan till att som kvinna bedöms du efter hur knullbar du är. Och fett = fult. Därför vill de flesta vara smala.

Däremot kan jag inte påstå att jag ofta stöter på ovilja att äta lunch, snarare att inte äta mycket till lunch och att 'äta rätt' till lunch.

• Anonym (Trix)

Kvinnor har väldigt stor press på sig idag, bland annat visuellt där de ska se slanka och unga ut.

Jag är med i lite olika tränings och viktminsknibgsgrupper. Rädslan att vara stor sträcker sig tyvärr inte bara till fett, utan även muskler. Många kvinnor verkar undvika att träna styrka eftersom de är rädda att se för maskulina ut.

• Anonym (Orättvist?)

Män har lättare än kvinnor att öka muskelmassa och gå ner i vikt (eller öka andelen muskler och minska andelen fett, om de hellre vill det).

För mig, en kvinna som är ganska rund av naturen räcker det inte att träna ca 45 min varje dag om jag vill vara smal. Jag tränar så mycket och håller mig därmed smalare än utan träning, men vill jag se ut som det kvinnliga idealet med platt mage, inget fett på överarmarna, fasta lår osv krävs det att jag dessutom begränsar mitt kaloriintag ganska kraftigt, tex genom att äta en lättare lunch bestående av en tunn soppa eller sallad utan dressing och bröd.

För att jag skulle kunna äta som jag vill hade jag fått träna 2-3 timmar om dagen, och det har jag inte tid till.

Svaret är alltså att kvinnor har lägre förbränning än män även om de tränar, och därmed får de äta mindre.

• Anzil
    Anonym (Trix) skrev 2019-03-04 06:49:36 följande:

Kvinnor har väldigt stor press på sig idag, bland annat visuellt där de ska se slanka och unga ut.

Jag är med i lite olika tränings och viktminsknibgsgrupper. Rädslan att vara stor sträcker sig tyvärr inte bara till fett, utan även muskler. Många kvinnor verkar undvika att träna styrka eftersom de är rädda att se för maskulina ut.

Det där har jag tyvärr aldrig hört om! Det låter som om kvinnor MÅSTE göra massa olika saker, undvika saker och vara försiktigt i massa olika saker. Men kan inte det här även handla om en inbillning att det är så?

Jag vet att jag hade inte brytt mig särskilt mycket, jag kan snarare tycka att en mullig kvinna kan vara vacker och ännu trevligare blir hon om hon uppvisar en god personlighet.

På gymmet kan jag verkligen tycka någon är häftig som har stora muskler inkl kvinnor.

Jag kan ju omöjligt vara den enda mannen som tänker och tycker så eller en av de få. Jag tror det gäller många män. Har ni fått det bekräftat av en man eller flera män som sagt något hemskt angående om kroppen?

För jag tror verkligen att många män skulle tycka detsamma som mig.

Det är klart att man kanske blir nervös om det motsatta könet/det könet man har intresse av om de verkligen tycker om ens kropp eller om kroppen ''duger'' till.

Men tänk om man bara visste exakt vad de tänkte och tyckte. Då kanske man skulle bli säkrare?
    Anonym (Orättvist?) skrev 2019-03-04 06:51:26 följande:

Män har lättare än kvinnor att öka muskelmassa och gå ner i vikt (eller öka andelen muskler och minska andelen fett, om de hellre vill det).

För mig, en kvinna som är ganska rund av naturen räcker det inte att träna ca 45 min varje dag om jag vill vara smal. Jag tränar så mycket och håller mig därmed smalare än utan träning, men vill jag se ut som det kvinnliga idealet med platt mage, inget fett på överarmarna, fasta lår osv krävs det att jag dessutom begränsar mitt kaloriintag ganska kraftigt, tex genom att äta en lättare lunch bestående av en tunn soppa eller sallad utan dressing och bröd.

För att jag skulle kunna äta som jag vill hade jag fått träna 2-3 timmar om dagen, och det har jag inte tid till.

Svaret är alltså att kvinnor har lägre förbränning än män även om de tränar, och därmed får de äta mindre.

Men kvinnornas fett fastar väl ändå inte på magen i första hand som på män? Med andra ord får de ingen kulmage omgående eller ingen kulmage alls. Fettet fastar liksom någon annanstans och blir det magen, så blir magen format på ett annat vis, vad jag har märkt av. Det blir ingen kulmage som på oss män.

Jag som egentligen är smal men har tendens till att bli uppsvälld kan tycka att det är fult med min ''kulmage'' och för stunden tänka om jag är en tjockis. Visst blir man osäker och förtvivlad om någon ens skulle tycka ens kropp är attraktiv.

Men sanningen är ju att jag endast bli uppsvälld. En annan sanning är att jag säkerligen har en attraktiv kropp för vissa och oattraktiv kropp för andra.

Kan inte det räcka egentligen för kvinnor tänker jag?

För visst blir man ändå attraktiv oavsett. Sen om man kanske tänker på sitt kaloriintag på grund av hälsan är helt okej. Men oroligheten i mig sker när jag får det bekräftat av många av mina kvinnliga kompisar som undviker mat och äter på kvällen för att inte bli feta är bara extremt tycker jag. Jag har påträffat många och verkar fortfarande påträffa många med detsamma ''livsstil'' av att tycka att matintag är jobbigt för då kanske de blir tjocka eller att deras träning blir ''bortkastat'' på grund av att de äter på en restaurang en dag eller så.

Jag tycker det är så synd och undrar vart kvinnorna fått allt det där om att det är så viktigt ifrån.

Jag vet inte om kvinnor har svårare att förbränna fett. De kan i alla fall få enklare plattare mage tycker jag. Jag har påträffat många som har platta mage. Det är vi män som har kulmage men kan ha svårt att få bort fett någon annanstans eller det tar åtminstone tid.

Det har med könsskillnader men även individuellt. På vissa fastar det fett på magen och fettet går bort i första hand någon annanstans på kroppen.

Jag kanske har fel - Men det jag vill komma fram till är att kvinnor verkligen inte behöver bry sig så mycket tycker jag.
  • tankfull

Jag har aldrig träffat en kvinna som inte äter just lunch, är det verkligen vanligt? Det verkar helt ologiskt ur viktsynpunkt eftersom förbränningen blir bättre om man äter ofta och lite. Att fasta på ena eller andra sättet tror jag personligen inte heller på, men jag vet att många kvinnor gör det. 

Men jag vill inte ha för mycket fett på min kropp och jag vantrivs om jag känner mig för tjock, så jag är väl en typisk kvinna på så sätt. Jag tycker inte det är snyggt med fett på fel ställen och på många av oss lägger sig fettet inte där man vill ha det alls. Det skulle varit praktiskt om man kunde välja (utan operation) var på kroppen man vill ha sitt fett :)
    Däremot finns det kvinnor som är runda på rätt ställen och som klär i att ha lite mer fett än andra.

Man känner sig lättare i kroppen och rörligare om man väger mindre och det är ett bra skäl till att inte ha för mycket fett på kroppen.

• Anonym (Anders)
    Anzil skrev 2019-03-04 09:01:54 följande:
    Det där har jag tyvärr aldrig hört om! Det låter som om kvinnor MÅSTE göra massa olika saker, undvika saker och vara försiktigt i massa olika saker. Men kan inte det här även handla om en inbillning att det är så?

.....

Jag kanske har fel - Men det jag vill komma fram till är att kvinnor verkligen inte behöver bry sig så mycket tycker jag.
    Ta en snabb runda i affären och kolla vad som står på alla tidningar, annonser och runt om kring dig:

• Anonym (G)

Vet en tjej som skulle börja löpträna men slutade direkt för hon kände fettet på rumpan dallra när hon sprang. Hon var tvungen att träna rumpan först för att få koll på dallret innan hon kunde börja springa igen. Hysteriskt?

Svar på tråden Varför är det så viktigt för kvinnor att inte få så mycket fett på sin kropp?