• sextiotalist

Rektor tystnadsplikt?

Bananböjaren skrev 2019-03-06 12:11:58 följande:
    Brott mot tystnadsplikten?Solig Allt möjligt trams ska man läsa.
    Jodå, det framgår, när man googlar, att det är ett brott mot sekretessen/tystnadsplikten att berätta om andra elever inför föräldrar. Det står på de olika kommunernas hemsidor, på universitets hemsida och även lärarorganisationernas hemsidor. Sedan kan du tycka det är trams, men lagen ser ut så
  • sextiotalist
    Anonym (N) skrev 2019-03-06 14:37:15 följande:
    Ja men vad braa att du säger det! Ska genast börja samarbeta med skolan. Är ju inte det jag gjort i 10 år nu så det är ju på tiden att börja. TACK för ditt råd!
    Jag förstår din frågeställning, om en rektor så lättvindigt lämnar ut information på detta sätt, då skulle jag få dåliga vibbar om vad denna person mer kan lämna ut. Jag uppfattar som att det var mer att han/hon lämnade ut namn och sådan information som frågan ställdes, inte att du blev upprörd för att du fick informationen (som du troligen är tacksam för), men mer om verkligen får gå till på detta sätt
  • sextiotalist
    Bananböjaren skrev 2019-03-06 19:20:59 följande:

Jasså, Brott är en kriminell handling visste du inte det? Vilken straffskala följer det då?

Och en formulering, ja, brott kan vara en kriminell handling, kan också vara ett sätt att uttrycka sig. Nu kan även brott mot tystnadsplikten hanteras ett brott man kan lagföra, men att man bryter mot en lag innebär inte med automatik en kriminell handling.

Ja, man kan bli åtalad om man bryter mot tystnadsplikten.
Svar på tråden Rektor tystnadsplikt?