• Marvinio

    Skänka sitt arv

    Hej alla.

    Funderar på om det går att skänka endel av sitt arv när man går bort till någon utan att de vet om det?

    Är till en vän som jag inte har haft kontakt med och tror inte hen skulle godta det medans jag är vid livet.

    Har en sjukdom som jag kan gå bort utav men osäker på när, så vill ha sådant klarlagt innan man går bort.

    Mvh

  • Svar på tråden Skänka sitt arv
  • Konservativ

    Om det är pengar så syns det ju alltid  på kontoöverföringen. Om det är någon sak så måste någon leverera det.

    Om det är pengar kan du ju skicka i ett anonymt kuvert redan nu. 

  • annabellelee

    Du kan självklart skriva ett testamente med dina önskemål, men testamentet blir inte hemligt. Det är ju lite av poängen med ett testamente, att ingen ska kunna roffar åt sig pengar i hemlighet, utan alla ska veta vad som gäller och vart tillgångarna tar vägen när någon dör.

    Varför vill du hålla det hemligt?

  • Tintin i Amerika
    Marvinio skrev 2019-03-04 20:11:18 följande:

    Hej alla.

    Funderar på om det går att skänka endel av sitt arv när man går bort till någon utan att de vet om det?

    Är till en vän som jag inte har haft kontakt med och tror inte hen skulle godta det medans jag är vid livet.

    Har en sjukdom som jag kan gå bort utav men osäker på när, så vill ha sådant klarlagt innan man går bort.

    Mvh


    Otroligt sorgligt att höra.
    Vill du dela med dig vad som hänt i ditt liv? 
  • Tom Araya
    annabellelee skrev 2019-03-04 21:20:47 följande:

    Du kan självklart skriva ett testamente med dina önskemål, men testamentet blir inte hemligt. Det är ju lite av poängen med ett testamente, att ingen ska kunna roffar åt sig pengar i hemlighet, utan alla ska veta vad som gäller och vart tillgångarna tar vägen när någon dör.

    Varför vill du hålla det hemligt?


    Det stämmer det mesta du säger, men TS's efterlevande behöver inte få veta vad som står i testamentet förrän TS har lämnat jordelivet och tstamentet träder i kraft.
  • sextiotalist
    Marvinio skrev 2019-03-04 20:11:18 följande:

    Hej alla.

    Funderar på om det går att skänka endel av sitt arv när man går bort till någon utan att de vet om det?

    Är till en vän som jag inte har haft kontakt med och tror inte hen skulle godta det medans jag är vid livet.

    Har en sjukdom som jag kan gå bort utav men osäker på när, så vill ha sådant klarlagt innan man går bort.

    Mvh


    Om du inte har några barn, då kan du göra precis vad du vill utan att någon kan göra något åt det efteråt. Det är när det finns bröstarvingar det kan bli problem.
    Ta kontakt med en jurist, det är bäst så att formuleringen blir helt rätt efter dina önskemål, för det sista du vill är väl att denna bekant ska behöva ha en arvstrid med dina släktingar eller än värre, allmänna arvsfonden
Svar på tråden Skänka sitt arv