• Anonym (M)

Vid vilken ålder lät ni era barn vara ensamma över natten?

Jag har fått kritik från andra för att jag inte vill låta min 14-åring vara ensam hemma över natten. Han är skötsam och ansvarsfull men jag tänker att man inte är så tuff ändå i den åldern om man t.ex. vaknar mitt i natten och är ensam.

Han skulle säkert mest spela dataspel och jag skulle självfallet finnas tillgänglig och ha en back up om han mot förmodan inte skulle få tag på mig. (Jag är ensamstående på heltid så det finns ingen pappa i bilden men däremot släktingar och vänner.) Vi bor i en lugnt område i Stockholm och sonen känner några av grannarna i huset. Han är också kreativ och hittar lösningar om han hamnar i en knepig situation.

Fast jag tycker ändå att det är för tidigt. Jag vet att en del ser mig som en hönsmamma som borde ordna mer egentid men hur kul är det när jag skulle oroa mig för sonen? När jag är borta över natten brukar han vara hos min mamma eller min väninna som han har känt hela livet och som också har barn.

På dagtid kan han förstås vara ensam men jag tänker att han kan börja vara ensam över natten när han är 15-16 kanske. Inte för att det skulle bli så ofta men någon gång då och då.

Hur har ni resonerat kring det?

• Svar på tråden Vid vilken ålder lät ni era barn vara ensamma över natten?
  • Anonym (yngre)

Min 12-åring får vara ensam hemma vissa nätter i månaden. Jag jobbar, har ingen runtomkring mig och barnomsorg nattetid upphörde när han fyllde 12.

• Anonym (M)
    Anonym (yngre) skrev 2019-03-04 23:14:04 följande:

Min 12-åring får vara ensam hemma vissa nätter i månaden. Jag jobbar, har ingen runtomkring mig och barnomsorg nattetid upphörde när han fyllde 12.

Vilken svår situation, då förstår jag ni måste lösa det så och jag antar att din 12-åring är van vid det.

För min del handlar det bara om egentid som inte är nödvändig och går att lösa på andra sätt.
  • Anonym (..)

Vid 12 år har mina börjat vara ensam över natten. Nu är min äldsta snart 16 år och hade lätt kunnat lämna henne em vecka och säkert mer bara hon har pengar. Själv flyttade jag hem ifrån när jag var 16 år

• Anonym (J)

Jag är ingen förälder, men jag vet hur min ensamstående mamma har resonerat. Hon var inte borta på nätterna ofta. Var hon det så tvingades min storebror som är 4 år äldre än mig sova hemma med mig. Han var väldigt ansvarsfull och den typiska beskyddaren över sin lillasyster. Men var hon borta pratade hon alltid med oss innan om vad vi tyckte. Frågade frågor till min bror som ?klarar du av att ta hand om din syster om något skulle hända? ?känns det okej att sova en natt utan mig hemma? osv. Sen var hon alltid tydlig med att vi kunde ringa henne vilken tid som helst om det var något, även om det var något vi ansåg var litet. När jag blev äldre, kanske 12-13 och hon intr var hemma en natt kände hon att hon inte ville hindra min bror från att sova borta pga det, då han ofta sov hos kompisar/flickvännen. Då såg hon till att jag hade 1-2 kompisar över hos mig eller såg till att jag kunde sova hos någon av dom. Men var fortfarande alltid tydlig med att jag kunde ringa henne. Och frågade mig samma frågor ifall jag var okej med det osv. Jag tror inte det handlar så mycket om ålder utan mer hur barnet är som person, om han/hon är ansvarsfull, hur han/hon känner kring att föräldern sover borta. Men i slutändan är det ändå ditt beslut, men det viktiga är nog att ha en bra dialog med sitt barn om saken och komma fram till något tillsammans. Vem vet han kanske inte skulle vara bekväm med att sova en natt utan dig hemma? Då har du svaret där. Men har han inga problem med det och han är ansvarig och vet om att han kan kontakta dig ser jag inte varför du inte skulle låta honom sova ensam hemma.

• Annita

Får en känsla av att det är en partner till dig som tycker att du borde ha mer egentid, att spendera med vederbörande..?

Jag skulle inte gilla att bli pressad att lämna min fjortonåring över natten faktiskt. Som du säger, det är väl ingen avkoppling om man hela tiden tänker på barnet. Tids nog kan han sova själv och mer därtill.

• Anonym (Nääpp)

Min 11åring vill vara själv när vi jobbar men jag vill inte det. Han är skötsam och sitter oftast, eller jämt, vid sitt tv-spel. Han säger att han fixar det men jag försöker få honom med kompisar dom nätterna. Pch så får det va tills han är 16-18-18 typ. Litar inte på att han sover eller ens äter. Så han får ha barnvakt tills han är åtminstone 16. Han försökte i helgen men det gick inte. Han äter inte som sagt - än mindre sover

• Anonym (S)

Jag tycker nog att en 14åring utan funktionshinder ska kunna sova en natt själv. Vill han själv? Det känns som en grej att vara van vid om något händer så han är trygg att sova själv, så bäst att träna.

Matlådor eller pizza att värma i kylen/annat gott.

• AnnaZL

16-17 för mina barn. Det beror ju också på barnet, om det ogillar att vara ensamt på natten eller inte.

• Mrs Green

Om det var nödvändigt tror jag säkert att min snart-13-åring skulle klara av det, men hon vill inte och vi har inte haft behovet. Så jag tror nog att det kommer dröja några år. 

Svar på tråden Vid vilken ålder lät ni era barn vara ensamma över natten?