Vid vilken ålder lät ni era barn vara ensamma över natten?
Jag har fått kritik från andra för att jag inte vill låta min 14-åring vara ensam hemma över natten. Han är skötsam och ansvarsfull men jag tänker att man inte är så tuff ändå i den åldern om man t.ex. vaknar mitt i natten och är ensam.
Han skulle säkert mest spela dataspel och jag skulle självfallet finnas tillgänglig och ha en back up om han mot förmodan inte skulle få tag på mig. (Jag är ensamstående på heltid så det finns ingen pappa i bilden men däremot släktingar och vänner.) Vi bor i en lugnt område i Stockholm och sonen känner några av grannarna i huset. Han är också kreativ och hittar lösningar om han hamnar i en knepig situation.
Fast jag tycker ändå att det är för tidigt. Jag vet att en del ser mig som en hönsmamma som borde ordna mer egentid men hur kul är det när jag skulle oroa mig för sonen? När jag är borta över natten brukar han vara hos min mamma eller min väninna som han har känt hela livet och som också har barn.
På dagtid kan han förstås vara ensam men jag tänker att han kan börja vara ensam över natten när han är 15-16 kanske. Inte för att det skulle bli så ofta men någon gång då och då.
Hur har ni resonerat kring det?