• Anonym (Undrar)

    Kontrakt vi spermadonation?

    Hej!

    Jag har inseminerat mig via klinik, men det har ännu inte lyckats. En bekant kan tänka sig att donera spermier, men kan han då komma och kräva umgänge med barnet om några år? Även om han skulle säga nu att han inte kommer vara delaktig och att det är ren donation? Kan man skriva någon form av kontrakt? Hade helst lyckats via klinik för att slippa detta, men det börjar bli dyrt.

  • Svar på tråden Kontrakt vi spermadonation?
  • Meriall

    Nej det finns inget kontrakt som gör att han inte får rättigheter till barnet förutom om han adopterar bort det till din partner och det blir en lång procedur efter att barnet är fött där han har många möjligheter att ändra sig och backa ur. Har du ingen partner går inte det heller.

  • Anonym (Yen)

    Nä det är väl en risk man tar om man använder sig av en "känd" donator, då går det inte att avtala bort faderskapet.

  • Anonym (Inressant)

    Har för mig att via kliniken så kan barnet kräva sådant längre fram i livet, inte donatorn. Däremot så blir det nog lite mer komplicerat vid sidan sv kliniken. Då gäller det nog att ni skriver ett kontrakt, för att undvika framtida konflikter.

    Föresten låter det väldigt spännande tillväga gångs sätt, hur dök tanken om donation och val av bekant? ( du berättar såklart bara det du känner för, men jag ser detta som en lärdom ).

  • Anonym (Trådstartaren)

    Han kan komma och kräva både delad vårdnad och umgänge ja. Och du kan kräva underhåll. Det spelar ingen roll om ni skriver kontrakt om detta eller inte, alla sådana kontrakt är automatiskt ogiltiga i lagens ögon eftersom det inte går att skriva kontrakt om sådant. Använder man donator via klinik kan donatorn aldrig komma och kräva varken umgänge eller delad vårdnad, han får inte ens veta vilka du och barnet är, och du kan aldrig kräva honom på underhåll (och du får aldrig ens veta vem han är). Barnet kan ta reda på donatorns identitet efter 18 års ålder om han/hon vill (om du inte gör inseminationen utomlands och specifikt väljer anonym donator) men barnet och donatorn har fortfarande inga rättigheter/skyldigheter gentemot varandra efter att barnet eventuellt tagit reda på donatorns identitet. Barnet ärver till exempel inte från donatorn.

  • Anonym (Undrar)

    Tack för svaren! Får fundera lite till på det här då. Annars är det väl kanske en ömsesidig överenskommelse. Han slipper betala underhåll isf, tänkte inte på det innan. Via kliniken hae jag valt anonym donator, så barnet kan inte ta reda på vem det är när det fyller 18.


    Anonym (Inressant) skrev 2019-03-05 13:36:18 följande:

    Har för mig att via kliniken så kan barnet kräva sådant längre fram i livet, inte donatorn. Däremot så blir det nog lite mer komplicerat vid sidan sv kliniken. Då gäller det nog att ni skriver ett kontrakt, för att undvika framtida konflikter.

    Föresten låter det väldigt spännande tillväga gångs sätt, hur dök tanken om donation och val av bekant? ( du berättar såklart bara det du känner för, men jag ser detta som en lärdom ).


    Jag har två barn på 8 och 7 år och har varit själv i dem med i många år. Har alltid sagt att om jag inte hittar någon ny partner ska jag försöka få ett till barn genom insemination. Insemination är dock väldigt dyrt, därför frågade jag en vän om hon kände någon som kunde tänka sig vara donator. Så hittade jag den här bekanta via henne. Vi har haft lite kontakt på messenger. Gjorde senaste insemination för en vecka sen, men osäker på att vi tajmade rätt då jag har positiva äl-test typ varannan dag. Pengarna börjar sina och därför måste jag överväga alternativet med donator :)
  • Anonym (Inressant)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-03-05 16:43:28 följande:

    Tack för svaren! Får fundera lite till på det här då. Annars är det väl kanske en ömsesidig överenskommelse. Han slipper betala underhåll isf, tänkte inte på det innan. Via kliniken hae jag valt anonym donator, så barnet kan inte ta reda på vem det är när det fyller 18.

    Jag har två barn på 8 och 7 år och har varit själv i dem med i många år. Har alltid sagt att om jag inte hittar någon ny partner ska jag försöka få ett till barn genom insemination. Insemination är dock väldigt dyrt, därför frågade jag en vän om hon kände någon som kunde tänka sig vara donator. Så hittade jag den här bekanta via henne. Vi har haft lite kontakt på messenger. Gjorde senaste insemination för en vecka sen, men osäker på att vi tajmade rätt då jag har positiva äl-test typ varannan dag. Pengarna börjar sina och därför måste jag överväga alternativet med donator :)


    Väldigt intressant! :D
Svar på tråden Kontrakt vi spermadonation?