Inlägg från: trollhona |Visa alla inlägg
  • trollhona

Crocus ultraljudsklinik i Sthlm

brallison skrev 2019-03-05 15:58:50 följande:

Har nån varit där för att göra NIPT eller annan fosterdiagnostik? Vad fick ni för allmänna intryck?
    Jag ska på inskrivning om 3 veckor på Mamma Mia Karlaplan till min gamla BM (samma som jag hade med min dotter för 9 år sedan), men där gör de NIPT endast om KUB visar nåt konstigt. Vi vill veta exakt om det är nåt fel på bebisen för att i så fall avbryter vi gravidideten, så bestämde att boka NIPT separat.
    Eller kan ni rekommendera nån annan klinik i Stockholm för just NIPT?

Nej du kan betala för NIPT hos MamaMia. Det gjorde jag förra året. Utan att KUB visade något. Jag ville bara vara 100% säker.

NIPT gjordes på dagen jag bad om det, fick svar 2veckor senare om resultat (samt kön) fungerade utmärkt.
  • trollhona
    brallison skrev 2019-03-06 18:48:45 följande:
    Jag tänkt på det, men blir förvirrad av att det står på deras sida att i Stockholms landsting man erbjuder NIPT endast om KUB resultatet var inte bra. Och jag vill definitivt inte vänta så länge. Jag ska iofs till Mamma Mia vecka innan Crocus kliniken, så om jag får göra NIPT på Mamma Mia, så avbokar jag bara det första, men tänkte kolla i alla fall.
    I vilken vecka gjorde ni NIPT? Hur länge behövde ni vänta från inskrivningen till det?
    #2, det är lite komplicerat, saken är den att Stockholms läns landsting ger bara NIPT (med reducerat pris) om KUB visar på dåligt resultat. Men annars kan du alltid göra NIPT till självkostnadspris.

Om du redan bestämt dig för att göra NIPT, så kan du strunta i KUB helt, då tror jag de tar 4999kr för NIPT, annars 5500kr om ni kombinerar med KUB.

Jag gjorde NIPT i v16. Men du kan ta den från v.13 och framåt har jag för mig.
  • trollhona
    brallison skrev 2019-03-06 19:11:41 följande:
    Precis - vi ska ju betala ändå. De måste göra UL för att säkerställa gravididetensgång samt antal foster, men annars behöver jag inte göra KUB som sådan. Jag är i v. 10 på inskrivningen, så antagligen blir NIPT gjort lite senare.
    Boka tid för NIPT när du är där på inskrivningen, så får du ju en snabb tid.

Lycka till :) och grattis till bebben
Svar på tråden Crocus ultraljudsklinik i Sthlm