Inlägg från: Anonym (I) |Visa alla inlägg
  • Anonym (I)

Förmodligen gallsten. När akuten?

Phalaenopsis skrev 2019-10-11 03:03:27 följande:

Låter som om du har träffat några som säger psykiskt/ibs så fort de träffar på något de inte förstår sig på.

"Kittfärgad" avföring är ordet sjukvårdspersonal brukar använda. Inte för att de verkar lyssna så noga ändå. Du kanske skulle ta med ett avföringsprov i en genomskinlig behållare? Det är nämligen en tydlig markör för gallproblem.

Svart avföring tyder på blod i avföringen. Går att testa! (Ta med även svart avföring och kräv F-Hb.) Om du inte har en vettig återbesökstid kan du till och med samla dem och sedan, när du inte mår bra, ta dig in till akuten. Lämna över proverna och kräks på golvet i! (Det är ok att äta lite innan för att förstärka effekten vid behov.)

Svartnar för ögonen: Kan vara blodbrist. Ev. pga blod i avföringen. Har de tagit blodvärdet på sistone? Om du svimmar på stan och kommer in med ambulans kanske de gör en ny bedömning? (ironiskt) Kan naturligtvis vara allmän nedgångenhet.

Hur mycket har du minskat i vikt? Påpeka detta noga varje gång.

Ja, frossan, yrseln, darrningarna, smärtorna och klådan förstås oroväckande men inte mätbara.

www.privatmedicin.se/medicinboken/mag-tarmsjukdomar/tarmkatarr/

"En IBS-patient bör inte ha viktnedgång, nattliga besvär, blod i avföring, ständig diarré eller anemi." Och naturligtvis inte förhöjda infektionsprover, frossa och kräkningar heller!

Måste säga att det kliar i fingrarna att få göra en ordentlig utredning på dig, men tyvärr så jobbar jag inte längre på en kirurgklinik.

Ja jag får nog helt enkelt ta med avföringsprov eftersom ingen lyssnar på mig. Det svarta har blivit bättre dock efter att jag ökat på dosen av pankreasenzymer och oxgalla så det verkar ha något med det att göra och är förmodligen inte blod då. Nu är det knallgult istället. Och vitt ibland.

Enzymerna och oxgallan är det enda som hjälpt något under hela tiden. Och ursofalk, som ska göra gallan mer lättflytande, har minskat klådan. Så för mig är det ju tydligt vart felet sitter och att det inte är i tarmarna.

Blodvärdet är något för högt och stiger hela tiden, vet inte varför eftersom jag inte äter så varierat och inte tar järntillskottt.

Yrseln och svimningen tror jag beror på näringsbristen, att kroppen inte tar upp näringen som den ska längre. Det spelar ingen roll att jag tvingar mig att äta, jag är yr och svag ändå.

Jag har gått ner 9kg. Väger 44kg från tidigare 53. Jag har inte vägt så lite sen jag gick i högstadiet. Går i vanliga fall aldrig under 50 även under perioder när jag ätit dåligt.

Känner mig desperat att ingen lyssnar på mig när min kropp går sönder mer och mer. Det bara tjatas om ibs och kbt och sondmatning. Inget av det kommer att hjälpa mig. Jag saknar så mycket att kunna äta. Gråter varje dag över att inte kunna äta det jag vill eller ens följa nån jävla ibsdiet. Har alltid haft stålmage och kunnat äta precis allt.

Min läkare vill också att jag ska tillbaka till jobbet om två veckor. Förstår inte hur hon kan förvänta sig det när jag måste ta taxi till läkarbesöken.
  • Anonym (I)
    Phalaenopsis skrev 2019-10-19 23:53:30 följande:

Kanske dum fråga när du tar enzymer, Ursofalk och allt, men har du testat Diklofenak igen? Trots allt finns de receptfritt nuförtiden.

Min läkare förbjöd mig att fortsätta ta dem eftersom de kan ge magsår trots att jag sa att de och papaverin är det enda som hjälper mot smärtorna.
  • Anonym (I)
    Pope Joan II skrev 2019-10-20 09:23:43 följande:

Så nu har du alltså fått prova papaverin?

Ja den funkar ibland iallafall.
  • Anonym (I)
    Pope Joan II skrev 2019-10-20 09:31:01 följande:

Jag kommer ihåg att du önskade få prova papaverin utan att vinna något gehör för det, men nu har alltså någon skrivit ut det till dig och det har - viss - effekt. Vad säger den förskrivande läkaren om det då? 

Jag fick tjata mig till det på akuten och har sen fått det utskrivet av nätläkare som sagt att det är orimligt att inget händer i utredningen. De är ju vettigare än vanliga läkare. Gastroläkaren hävdar att det funkar pga att det jag lider av är kramp i tarmarna.
  • Anonym (I)
    Phalaenopsis skrev 2019-10-22 15:17:00 följande:

Det bär mig emot att totaldissa en kollega men alltså ... Det är ju löjligt att prata om den låga och behandlingsbara risken för magsår när du knappt har ett liv!

Ta 50 mg Diklofenak/Voltaren (två receptfria tabletter) tre gånger om dagen. Det är både maxdos och standarddos, kan du sänka dosen så minskar risken för biverkningar. Man kan också minska belastningen på magen genom att äta lite filmjölk till. OM det börjar svida/göra ont högt upp mitt i magen så kan du utan problem kombinera med omeprazol, som också finns receptfritt.

Tack. Ja jag får börja ta den igen. Min läkare säger många konstiga saker och ignorerade mig totalt när jag nämnde vit avföring och klåda.

Vet du om cholescintigrafi (hida scan) görs i Sverige? Det verkar vara standard i andra länder för att diagnosticera gallsjukdomar när man inte hittat några stenar, men hittar ingen information om det i Sverige.
  • Anonym (I)
    Anonym (Helloo) skrev 2019-10-24 19:30:57 följande:

Hur går det för dig, stackare du verkar ju ha det jättejobbigt. Har de inte hittat gallstenar eller vad händer? Du kanske har någon annan magåkomma har de gjort gastroskopi? Jag har gallstenar vilket jag anat och nu fått bekräftat men får ingen behandling utan ska gå med den här skiten tills det blir akut nödläge.

Nej inga gallstenar hittade men det är ändå över gallblåsan det gör ont och ingen annanstans, samt övriga symptom som tyder på att det är fel på den.

I Sverige är de dessvärre efterblivna på gallbesvär. Hade jag bott i ett annat land hade de gjort en cholescintigrafi och sen kunnat plocka bort skiten.
  • Anonym (I)
    Phalaenopsis skrev 2019-10-26 00:00:39 följande:

Jag rotade faktiskt lite i det. Verkar inte ens vara kontroversiellt i många engelsktalande länder för att utreda biliär dyskinesi. När jag var en period på röntgen för 10 år sedan hörde jag aldrig talas om det. Fast jag höll inte på med nuklearmedicin så mycket heller. Men det existerade uppenbarligen:

docplayer.se/10680683-Nuklearmedicinska-undersokningar-av-g-i-kanalen-rimma-axelsson-karolinska-universitetssjukhuset-huddinge-7-oktober-09-oversikt.html.   (sida 10)

docplayer.se/28190246-Nuklearmedicin-vad-kan-vi-gora-egentligen-erfarenheter-fran-vaxjo-25-ar-och-linkoping-5-ar-sfor-8-april.html

Och den kostar 4790:- i Linköping i alla fall (en fil laddas ned):

www.google.com/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiFpv3usLjlAhUOmIsKHfkWB0kQFjADegQIBhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.regionorebrolan.se%2FFiles-sv%2FUSO%2FKliniker_enheter%2FR%25C3%25B6ntgen%2Fdokument%2FPrislista%2FPrislista%2520R%25C3%25B6ntgenkliniken%25202019.pdf&usg=AOvVaw2qMn7OkEezDouo8Yze_m9U

Men här säger de att även med en negativ cholescintigrafi så får 77% symptomlindring av operation så länge de har typiska symptom (som du):

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26140885

Så egentligen borde man hoppa över och gå direkt på operation ... Men kanske är de lättare att övertyga ifall du tillhör de 66% med typiska gallbesvär som har en positiv scint.

Du kan väl säga hur du mår efter lite Diklofenak? Mycket nyfiken med tanke på hur svåra besvär du har.

En rejäl kartläggning som (Gallan) gjort skadar väl inte heller. Vem vet? Din läkare kanske lyssnar bättre till en sådan än vittnesmål om kittfärgad avföring.

Vet inte hur jag ska få någon att remittera mig för en cholescintigrafi eller direkt till en kirurg. Ingen lyssnar på mig hur jag än upprepar mig om mina symtom och hur de påverkar mig dagligen.

Har nästan gett upp helt på vården och gick till en dr i traditionell kinesisk medicin istället. Hon behövde inte mycket för att diagnosticera mig. "lever" var det första hon sa "lever, gallblåsa, mage". Yup. Fick akupunktur och kinesisk örtmedicin som faktiskt hjälpt en del. Hon förstod precis när jag berättade om alternerande vit, grönsvart och gul avföring, att det handlar om att det skickas ut antingen ingen, för lite, eller för mycket galla. Min gallblåsa verkar helt spastisk och bäng.

Har efter akupunkturen inte behövt ta diklofenak så mycket faktiskt, har kortare smärtattacker nu, och matsmältningen blev bättre av örterna. Nu är problemen med matsmältningen tillbaka dock, så störigt att ständigt vara uppblåst som en ballong och inte kunna gå upp i vikt pga att maten inte smälts som den ska. Läkarna tjatar om att viktnedgången beror på att jag inte äter så mycket, men det spelar ingen roll vad jag stoppar i mig, det bryts ju inte ner pga gallproblemen, och ju mer fett jag äter desto mer går jag ner i vikt pga att allting sköljs ut.

Ska försöka med ännu en läkare nu, och se om den läkaren kan lyssna på symptomen som jag faktiskt har.
  • Anonym (I)
    Anonym (Gallan) skrev 2019-11-08 22:00:11 följande:

Så skönt att någon faktiskt tog dig på allvar, om än att det inte var vanliga sjukvården. Nu har du ju något att faktiskt dänga i huvudet på dem och hoppas att de har lite tilltro till alternativ! 

Stor kram till dig <3 

Ja, verkligen skönt att få bekräftat att jag haft rätt hela tiden om vad som är fel. Har inte mycket förhoppningar dock om att vanliga vården kommer att lyssna på det heller. De verkar ha bestämt sig för att jag har fel vad jag än säger:(
  • Anonym (I)

Ännu en läkare. Samma sak.

-eftersom man inte hittat något så är det ibs

-men symptomen stämmer ju inte ens? Jag har ings tarmproblem. Allt tyder ju på gallblåsan.

-ibs är den diagnosen man får om man inte hittar nånting.

Haha, de skulle ju lika gärna kunna diagnosticera det som typ lunginflammation. Ibs är en jävla skitdiagnos som förstör folks liv. Vet fler än mig som sitter med svåra smärtor och svälter ihjäl och får ytterligare konsekvenser i form av hjärtproblem, njurproblem m.m pga näringsbristerna. Detta pga felaktigt satt ibs-diagnos som de blivit ivägskickade med. Så sorgligt.

• Anonym (I)
    Anonym (Gallan) skrev 2020-02-09 00:50:42 följande:

TS hur mår du? Någon bättring på fronten sedan sist!? Tänker på dig ibland. 

Det blev en klar förbättring efter akupunkturbehandlingen och örtmedicinen, men nu har problemen börjat smyga sig tillbaka igen:( äter mycket men det händer absolut ingenting med vikten.

Äntligen träffat en vettig läkare dock! Äntligen någon som lyssnade på vad jag säger! Han trodde på mig när jag berättade om stenen och tyckte att det var Jättebra information. Så nu ska de gå ner med kamera i gallgångarna och se om det finns mer sten/grus där. De ska ev också göra en mr med nån slags substans, tror det är för att kolla funktion galla/lever/bukspottskörtel. Han verkar också ha någon teori om att stenen som jag hade (och gick omkring med i typ ett år) har skadat bukspottskörteln på något vis så nu ska jag få prova creon och se om det hjälper så att jag kan börja gå upp i vikt igen. Han trodde på mig när jag sa att det inte spelar någon roll hur mycket jag äter.

Tröttsamt att det skulle ta så här lång tid och så mycket lidande innan man träffade en läkare som lyssnar på en. Hade de gått på symptom och på vad jag sagt hade jag fått en korrekt diagnos för länge sen och det hade inte behövt bli så här illa. Men bättre sent än aldrig.
  • Anonym (I)
    Anonym (Helloo) skrev 2020-02-09 09:43:36 följande:

Vad skönt att höra och att de ska göra en ordentlig koll, vilken lättnad för dig! Tråkigt att det ska ta sån tid bara att hitta en bra läkare. Hur var der har du gallstenar just nu?

Det vet jag inte. De har inte sett några på undersökningarna, men det kom ju ut en i höstas som uppenbarligen missades. Hoppas att de hittar några när de går ner med kamera så att jag får svar på varför jag fortfarande har ont och mår dåligt.
Svar på tråden Förmodligen gallsten. När akuten?