• Helenolivia12

    Hur får ni ihop er vardag?

    Hej!

    Mest av nyfikenhet undrar jag hur er vardag ser ut? Om ni har barn och isåfall hur många, vad ni jobbar med osv. Jag tycker det är grymt jobbat av er som är småbarnsföräldrar och jobbar 100%, men hur hinner ni med allt? Jag menar allt som ska göras därtill, tvätt, städ, handla, laga mat, skjuts osv osv.. Jag är nyfiken så berätta gärna om er vardag.

  • Svar på tråden Hur får ni ihop er vardag?
  • Anonym (My)

    Jobbar heltid på ambulansen. Vilket gör att vi jobbar långa pass 10-17h i sträck vilket blir ca 3 dagar i veckan men tyvärr mycket övertid. Som igår slutade jag kl 18 enligt schemat men var då på körning och fick larm om en trafikolycka när vi var färdiga med det och påväg tillbaka vilket gjorde att jag kom hem kl 21 istället. Så är borta hela dagen när jag jobbar. Har två små barn.

    Städa gäller att plocka undan hela tiden sen är det inte hela världen att det ser ut som ett bombnedslag i barnens lekrum ibland. Sen underlättar det väldigt att vi köpt en robotdammsugare som är inställd på att dammsuga varje dag när vi är på jobbet. Tvätta är ju inte så svårt att slänga in en maskin som sen sköter sig själv. Mat beställer vi hem via coop.se. då kan vi sitta i lugnt och ro på kvällarna och ta fram recept och bestämma vad vi behöver och kolla vad vi har hemma. Sen hämtar vi de färdihplockade kassarna i butiken vi passerar på väg hem från jobbet. Sen kan jag tipsa om en slow cooker att laga mat i jättesmidigt att slänga ihop en gryta på kvällen(skära allt och lägga i grytan) in i kylen under natten och sen ut på morgonen och sätta på slow cookern och så är grytan färdig när vi kommer hem. Bara koka ris/potatis till.

    Och viktigast av allt ställ inte för höga krav på vad du ska hinna med. Det gör inget att du ägnar tid till barnen och dammsuger dagen efter även fast det kanske behövs idag för ingen kommer märka det eller att tvätten får vänta en dag extra på vikning för att spendera tid med barnen.

  • Anonym (Minimi)

    Vi hinner inte är svaret hos oss. Vi har prioriterat bort saker dom tex egen träning och många hobbysar under småbarnsåren. Jobbar heltid men med flex så kan anpassa till viss del. Mannen ansvarar för att våra två barn kommer till förskola och fritids och jag ansvarar för hämtning. Bär jag hämtar handlar jag de gånger det behövs, och så lagar jag maten. Efter middagen ska barnen läggas varav den stora lägger sig själv och den lilla tar vi varannan kväll. Då jag går upp så tidigt för att kunna sluta vettig tid så ärjag rätt trött på kvällarna. Mannen är kvällsmänniska och har energi på kvällen så han tar stor del av städ och tvätt. Helgerna går till barnens aktiviteter och att fixa en del av det som inte hinns/orkas under veckan, så som hus och trädgård.

  • Alexi

    Det enkla svaret är att vi hjälps åt, vi är två föräldrar som delar på ansvaret. Båda har varit föräldralediga länge. Båda har jobbat deltid hela småbarnsperioden. Båda vabbar. Vi delar alltid på hämtning och lämning, vem som gör vad avgörs av jobbkalendern varje dag och ev kvällsaktiviteter. Vi har en strukturerad matplanering med rullande schema och storhandling och veckohandling.

  • Studentpappa

    Det är inte så svårt ändå tycker jag men det hänger nog en del på att jag inte blir stressad och har ett väldigt fritt jobb. Sambon är stressad på sitt jobb även fast hon jobbar 80% så hon tycker det är jobbigt. Hon kan inte släppa det hemma så det går ut över det mesta.

    Vi har hus, bilar, jag är tränare åt ett av barnen och det är aktiviteter, kompisar osv. Bodde man i lägenhet känns det som man skulle ha sjukt mycket tid över, knappt någon renovering, ingen snöskottning, skötsel ute osv.

    Vi har robotdammsugare, robotgräsklippare, fyrhjuling med plog för skottning, tvättstuga där vi lätt hänger 4-5 maskiner tvätt samtidigt och en avfuktare så det torkar snabbt. Mycket är ordnat för att det ska gå lätt att göra vardagssysslor. Vi har sagt länge att vi ska börja beställa mat på nätet och hämta på väg hem efter jobbet, men det har ännu inte blivit av men snart så..


    Ride it like you stole it
  • Anonym (får inte ihop det)

    Jag får inte ihop det. Ensam med två mindre barn. Jobbar 75 %. Känns som jag ligger efter med allt jämt och är ofta trött....

  • Anonym (dygnetrunt)

    Ensamstående/änka med 2 barn, 5 och 7 år. De fyller 6 och 8 i år och det kommer faktiskt göra det bättre när liten börjar förskoleklass. Jag jobbar 100% i vården som lekledare/sagotant. Just nu ser mina vardagar ut så här:

    Går upp kl 5 och fixar. Det kan vara tvätt, middagsförberedelser eller något annat som behöver göras på min lediga halvtimme.

    Vid halv 6 börjar jag rycka i barnen som är sjusovare. Det har de efter sin mamma egentligen, men jag har inte tid att sjusova. Jag tar fram frukost också. De brukar masa sig upp vid 20 i för att det luktar kaffe.

    Kvart över sju har barnen kommit igång, ätit, klätt på sig, tvättat sig och borstat tänderna, sett så att väskorna är packade och står nu och stampar för att jag också ska ha gjort allt det där så vi hinner med bussen.

    Fem i halv 7 hoppar vi på bussen.

    10 i 7 hoppar vi av bussen igen vid litens förskola och lämnar där. Vi brukar dröja oss lite i hallen, särskilt på vintern. 

    20 över 7 hoppar jag och stor på nästa buss till skola och jobb. Kvart i 8 vinkar jag av stora på skolan och går resten av vägen till jobbet.

    Sedan jobbar jag 8 till 16:30.

    Sedan kör vi hela proceduren baklänges. Vi brukar vara hemma vid 18.

    Väl hemma tvättar vi av oss och fixar fram maten. Ungarna får antingen hjälpa till med det eller något annat som behöver göras. Packa eller packa upp sina väskor, plocka fram rena kläder till sig själva som de ska ha nästa dag eller städa något som behövs om de stökat något närmaste dagarna. Senast 18:30 äter vi middag, sedan bums i säng efter tvätt och tänder och byta till sovkläder. Vi läser saga tills de nästan somnat, det brukar ta någon timme. Innan 21 brukar de sova i alla fall. Ibland blir det mindre saga och mer prat, barn har ju sina funderingar.

    När barnen sover ägnar jag kvällen åt att tvätta, diska, städa, sköta ekonomin, plannera livet på kort och lång sikt, beställa mat osv. Växlar några ord med barnens farmor eller farfar varje kväll också. Jag kommer oftast i säng mellan 23 och 00.

    Det är vardagarna.

    På helgerna brukar vi göra massor av det där som inte riktigt hinns med på vardagarna. Umgås, prata, städa ordentligt, laga storkok, stortvätt ibland, leka tillsammans, se film, åka på något nöje, träffa farmor och farfar.

  • Michael 310

    2 barn på förskola och sambo som jobbar 85% inom vården.

    Väcks av barnen runt 6, myser med dom i sängen till 630 går upp duschar och äter frukost. Sambon kommer upp vid 7 ca. 0730-0800 åker till jobbet.

    Oftast lämnar hon barnen kl 9, om jag lämnar blir det ca kl 8. Jobbar till 1530-1700 beroende på om jag hämtar eller inte. Hem och laga/äta mat eller träna om vi är 2 hemma. Tvätta städa plocka försöker en av oss hinna med om båda är hemma. Den andra är med barnen och leker/läser.

    Nattar barn mellan 19-20. Ssmbon åker och jobbar 2000 om hon går natt. Sätter mig och jobbar vid behov, annars slöar vid tv en stund.

    Är rätt nöjd med tillvaron, inte så mycket stress och tid att göra det mesta. Saknar dock fortfarande ledigheten från mitt tidigare jobb.

Svar på tråden Hur får ni ihop er vardag?