• askyfullofstars

Hur ska jag planera in min tjänstledighet som gravid?

Hej!

Min chef vill gärna veta hur jag planerar min tjänstledighet. Jag har 31 semesterdagar att plocka ut om jag vill det med, 20 dagar är obligatoriska att ta ut. BF är 13 juli. Hur hade ni gjort? Jag vill gärna dryga ut ledigheten så långt som möjligt men inte jobba fram till BF...

• Svar på tråden Hur ska jag planera in min tjänstledighet som gravid?
  • Stålmamma

Kanske gå på semester 31 dagar före bf för att slippa jobba hela tiden och sedan ta Fp från bf oavsett om bebisen är född eller inte

• Minis4567

Har du ett tungt jobb kan du ansöka om havandeskapspenning.

Annars hade jag nog tagit 4 veckors semester, sen fp från bf.

Har ni god ekonomi så behöver du ju inte ta 5 dagar i veckan. Du kan två, eller 3 dagar.

• askyfullofstars
    Minis4567 skrev 2019-03-06 18:36:46 följande:

Har du ett tungt jobb kan du ansöka om havandeskapspenning.

Annars hade jag nog tagit 4 veckors semester, sen fp från bf.

Har ni god ekonomi så behöver du ju inte ta 5 dagar i veckan. Du kan två, eller 3 dagar.

Jobbar på fk så har inget tungt arbete dessvärre.

Funderar på samma upplägg. Räknade på om jag skulle ta ut 4 dagar i veckan skulle vi ha ca 33000 kr i månaden efter skatt... Vill ju gärna vara hemma så mkt som det är möjligt. Hur gjorde du?
  • Anotherone

Jag skulle inte lägga ut all semester i år. Föräldraledighet är semesterlönegrundande i 120 dagar så det kan vara bra att ha dagar till det år då man är tillbaka igen. Men kanske max 2-3v före bf. Och sen vara f-ledig resten av året eller möjligen lägga semester igen kring jul/nyår beroende på om pappan kanske också vill ta ut föräldradagar?

Vi tog ut ytterst få dagar år 1 eftersom ens sgi är skyddad ändå. Drog ner på allt onödigt hemma och prioriterade om. Från att han fyllde ett har vi gått omlott schemamässigt så att jag också kunnat jobba lite. Nu fyller vår son snart 2 år och börjar förskola efter sommaren.

• Minis4567
    askyfullofstars skrev 2019-03-06 20:46:37 följande:

Jobbar på fk så har inget tungt arbete dessvärre.

Funderar på samma upplägg. Räknade på om jag skulle ta ut 4 dagar i veckan skulle vi ha ca 33000 kr i månaden efter skatt... Vill ju gärna vara hemma så mkt som det är möjligt. Hur gjorde du?

Med de två första fick jag havandeskapspenning. Med tredje hade vi dagar kvar från barn 2 så då tog jag fl på barn två blandat med semester. Sen fl från bf. Vissa veckor tog jag 3 dagar i veckan, vissa 2 dagar, ibland 5 dagar i veckan. Har fortfarande ca 150 dagar kvar på barn tre. Tycker det är skönt att ha lite sparat också.

Lycka till med bebis! Blir nästan lite bebissugen själv!
Svar på tråden Hur ska jag planera in min tjänstledighet som gravid?