• Anonym (Vikten)

Äter jag rimligt för viktnedgång?

Mitt mål är att gå ner minst fem kilo till. Har börjat röra på mig mer, men nu står vikten still. Äter jag bra eller finns det något att förbättra där? Tar gärna emot tips och råd.

Frukost, de dagar jag börjar jobba tidigt annars skippar jag det då jag sover längre:

En skål kvarg, ca 100 gram, med osötad havreflingor. 2 rågmackor med Philadelphiaost. Juice.

Lunch/middag vid 13: Vanlig husmanskost fast på vegetariskt vis, tex. pastagratäng eller ris och "köttfärssås". Grönsaker till.

Mellanmål vid 16-17: 2 knäckebröd med Philadelphiaost eller 2 riskakor. Ibland äter jag en Swebar istället.

Kvällsmat vid 20-21: samma som frukost.

• Svar på tråden Äter jag rimligt för viktnedgång?
  • IceKitten

Jättesvårt att svara på med information du gett. En juicen hade jag bytt ut till vatten och kanske bara kört juice på helgen. En gratäng kan ju vara hur nyttig eller onyttig som helst, mycket sås och ost gör den otroligt onyttig... Men pasta är ju inte det bästa om man vill gå ner i vikt, testa broccoli eller blomkål kanske?

Ris är ju även det inte så nyttigt att äta för mycket av, om än av andra orsaker. Sedan Philadelphia beror ju mycket på mängden men det finns ju klart bättre pålägg om du vill gå ner i vikt.

Tänk dock på att ju närmare som målvikt man kommer, desto långsammare går det.

• MsM84

Det ser ut att bli mycket bröd vilket mättar rätt dåligt sett till kalorierna, att bara ha Philadelphia på mättar ju inte heller så mycket. Därför skulle jag byta ut det mesta brödet/knäcket till magert protein. Som redan sagts är juice inte idealiskt och maten i övrigt beror på vad den faktiskt innehåller.

• Woopsie

Svårt att säga, beror helt på vilken mängd du äter. Har du provat att kaloriräkna några veckor för att se att du äter lagom stora portioner? Det har hjälpt mig enormt och man får verkligen insikt i vad som är kaloribovar och vad man kan äta mängder av.

• Anonym (Viktväktare)

Du äter väldigt mycket mackor. Hade bytt ut mellanmålet vidb16-17 till mat liknande lunchen och skippat kvällsfika om jag inte var jätte hungrig.

Tex 8.00 frukost naturell yoghurt med osötade flingor en knäckemacka med ägg och en frukt

12.00 lunch tex pasta med köttfärs eller en sallad

14.00 mellanmål tex en frukt eller en smörgås

Middag 17-18 riktig mat tex en gryta eller likande.

Om man är väldigt hungrig på kvällen kanske en skål fil och flingor eller en frukt.

Sen beror det på hur stora portioner du äter oxå så klart

• Anonym (Ah)

Byt ut mackorna och byt ut juicen.

• Anonym (Vikten)

Har inte räknat kalorier, men tror jag äter för stora portioner. Delvis för att jag säkert töjt ut magsäcken för jag blir inte mätt av mindre portioner och dels för att jag valt att bara äta ett lagat mål mat om dagen. Vore det bättre att dela upp portionen i två stycken?

• Aniiee
    Anonym (Vikten) skrev 2019-03-06 22:46:08 följande:

Har inte räknat kalorier, men tror jag äter för stora portioner. Delvis för att jag säkert töjt ut magsäcken för jag blir inte mätt av mindre portioner och dels för att jag valt att bara äta ett lagat mål mat om dagen. Vore det bättre att dela upp portionen i två stycken?

Omöjligt att svara på eftersom du inte skriver hur stor portionen är.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Woopsie

Det spelar ingen roll om du delar upp portionen eller inte. Äter du hela så får du ju i dig samma mängd kalorier ändå. Jag tycker du ska prova nån kaloriräknar-app några veckor för att se att du ligger på rimliga mängder. Väg precis ALL mat du stoppar i dig till en början. Jag kan rekommendera Lifesum, fungerar utmärkt även utan abbonemang.
  • MsM84

Delar du upp måltiden i två borde du kunna ta bort någon macka vilket vore positivt.
  • Anonym (Vicky)

Jag tror att du äter för mycket kalorier per dag för att du ska kunna gå ned i vikt. Börja räkna och för matdagbok under några dagar så får du se själv hur mycket du egentligen får i dig.

Till frukost kan du tex skippa smörgåsarna och äta ägg istället och till lunchen bör du dra ned på pastan/riset etc alltså kolhydraterna. Ät mer grönsaker så som rårivna morötter eller kål istället. Till kvällsmaten kan du med fördel skippa brödet igen och göra en omelett med typ fetaost och tomat till. Om du älskar bröd så kan du gå över till typ sportknäckebröd istället.

Lycka till! Och just det! Drick mycket vatten och sparsamt med juice och sådant.

• Anonym (Vicky)

Glöm heller inte att röra på dig! Ta gärna långa och snabba promenader, cykla till jobbet/affären etc. och styrketräna i kombination med löpning är toppen för vikten!

För att gå ned i vilt måste du förbruka mer kalorier än du stoppar i dig. Enkel matematik.

Svar på tråden Äter jag rimligt för viktnedgång?