• Anonym (Helen)

Kommer min 2-åring att ta skada sv skärmtiden?

Jag vet mycket väl att det är på tok för mycket skärmtid för en sån liten och jag är skälv emot att så små barn tittar på skärmar ALLS. Men nu finns det verkligen inget annat sätt att lösa saker på innan vi har ordnat med förskoleplats.

Han ser alltså på plattan ca 2,5 timme per dag. Detta beror på en bebis som är väldigt svår att handskas med i dagsläget. Kommer skärmtiden att ge bestående men? :(

• Svar på tråden Kommer min 2-åring att ta skada sv skärmtiden?
  • Meriall

Är det bara titta på film eller även spel och sånt utvecklande? Är hon själv med plattan hela tiden eller är någon vuxen med då och då?

Imponerande att hon orkar titta så länge ändå :) Min 2åring älskar plattan med tröttnar oftast efter typ 10 min.

• Meriall

Tipsar om toca world-spelet, det är mer som "vanlig lek" fast på plattan. Jag tänker det är mindre skadligt än film.

Begränsa gärna just Youtube, mkt snabba klipp där och reklam etc.

• Anonym (Nej)
    Meriall skrev 2019-03-07 09:25:28 följande:

Tipsar om toca world-spelet, det är mer som "vanlig lek" fast på plattan. Jag tänker det är mindre skadligt än film.

Begränsa gärna just Youtube, mkt snabba klipp där och reklam etc.

Finns youtube kids nu där man ställer in hur gammalt barnet är så anpassat innehållet därefter.
  • Anonym (Modern Psykologi)

I det senaste numret av modern psykologi så står det just om hur skärmtid påverkar spädbarn, kan varmt rekommendera den artikeln (ni kan väl tjuvläsa den när ni veckohandlar vettja).

Kortfattat så är svaret nja, barnet kanske inte tar någon direkt skada..men någon särskild utveckling får den heller inte.

Språk lär sig barn bäst i kommunikation med människor i dess omgivning - inte på en skärm.

Kognitiv förmåga lär sig barn bäst genom att fysiskt flytta på en pusselbit jämförelsevis ett pussel på plattan.

Inlärningsförmågan försämras ju mer barnet använder skärmen kontra andra fysiska medel som böcker, smak, lukt, känsla osv.

• Anonym (Helen)
    Meriall skrev 2019-03-07 09:24:25 följande:

Är det bara titta på film eller även spel och sånt utvecklande? Är hon själv med plattan hela tiden eller är någon vuxen med då och då?

Imponerande att hon orkar titta så länge ändå :) Min 2åring älskar plattan med tröttnar oftast efter typ 10 min.

Endast lärande barnprogram eller vad vi ska kalla det, för spel och sånt kan han inte hantera än. Jag kanske skulle ha skrivit att detta är den tid han sitter framför skärmen totalt på en dag och alltså inte i sträck. Det kanske blir som mest 30 min åt gången, men oftare kortare stunder.
  • Anonym (Helen)
    Anonym (Modern Psykologi) skrev 2019-03-07 09:33:16 följande:

I det senaste numret av modern psykologi så står det just om hur skärmtid påverkar spädbarn, kan varmt rekommendera den artikeln (ni kan väl tjuvläsa den när ni veckohandlar vettja).

Kortfattat så är svaret nja, barnet kanske inte tar någon direkt skada..men någon särskild utveckling får den heller inte.

Språk lär sig barn bäst i kommunikation med människor i dess omgivning - inte på en skärm.

Kognitiv förmåga lär sig barn bäst genom att fysiskt flytta på en pusselbit jämförelsevis ett pussel på plattan.

Inlärningsförmågan försämras ju mer barnet använder skärmen kontra andra fysiska medel som böcker, smak, lukt, känsla osv.

Tack för svar! Naturligtvis inser jag att det inte ersätter annat lärande, detta är endast till för att avlasta mig i vardagen när bebisen behöver mat/sova osv och jag inte kan sysselsätta storebror samtidigt. Alltid annars så stänger jag av alla skärmar och vi leker mycket med vanliga leksaker osv.
  • Anonym (Helen)
    Meriall skrev 2019-03-07 09:24:25 följande:

Vilka spel har ni? Jag tänker att jag ska ladda hem lite spel och testa
  • Pope Joan II
    Anonym (Helen) skrev 2019-03-07 10:25:54 följande:
    Tack för svar! Naturligtvis inser jag att det inte ersätter annat lärande, detta är endast till för att avlasta mig i vardagen när bebisen behöver mat/sova osv och jag inte kan sysselsätta storebror samtidigt. Alltid annars så stänger jag av alla skärmar och vi leker mycket med vanliga leksaker osv.
    Varför funkar inte det då? Det har ju som bekant inte alltid funnits skärmar medan det alltid har funnits bebisar/småsyskon. 
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2019-03-07 10:31:04 följande:
    Varför funkar inte det då? Det har ju som bekant inte alltid funnits skärmar medan det alltid har funnits bebisar/småsyskon. 
    När jag växte upp så placerade man det äldre barnet i en hage, så fick det skrika så bäst de ville (eller var nöjda med detta). Så det var ett sätt man löste det på. Ibland så satte man sele på barnet och band fast det, så man visste var det fanns (jodå, de barnen är idag fungerande vuxna).
Svar på tråden Kommer min 2-åring att ta skada sv skärmtiden?