• SweetJune

    Tog ni ledigt när barnet skulle börja skolan?

    Hej!
    Jag undrar hur det fungerar med inskolning när det gäller skola? ska föräldern vara med i början, tog ni ledigt, kortade ner dagar? hur gick det till?

  • Svar på tråden Tog ni ledigt när barnet skulle börja skolan?
  • Anonym (Mamma till 3)

    Det är olika hur inskolning fungerar beroende vilken stadsdel, kommun och skolan är kommunal eller privat.

    Men för oss. Vi var med några dagar under VT och några dagar var förskolan med och besökte skolan. Efter sommaren när sonen skulle börja tov vi ledigt några dagar eftersom de första dagarna var halvdagar. Men inte mer än så och de gjorde inte de flesta föräldrarna så barnen hade gott om tid att umgås och lära känna varandra.

  • September89

    Tog ledigt första veckan. De gick inte fulla dagar då. Tror vi var med två eller tre dagar, sedan skulle man bara vara tillgänglig.

  • modsey
    SweetJune skrev 2019-03-08 19:17:12 följande:

    Hej!
    Jag undrar hur det fungerar med inskolning när det gäller skola? ska föräldern vara med i början, tog ni ledigt, kortade ner dagar? hur gick det till?


    någon timme första dagen vid upproret. Det var samma klass de gått på förskolan året innan så det var egentligen ingen big deal,
  • nnnnnnnn

    Inskolning i skolan?
    Menar du förskolan?
    För i skolan - då var de så taggade att vi tog ledigt några timmar för att se inskrivningen i skolan (liten ceremoni på skolgården med fika), sen var det skola och fritids för hela slanten...

  • Ellie

    Det fanns ingen "officiell" inskolning hos oss. Föräldrar var med första förmiddagen, sedan var det full fart. Jag valde att ha en egen inskolning på fritids (som är i samma lokaler) veckan innan. Då fick hon gå tre halvdagar när jag var hemma. Jag var med några timmar första dagen. Det hade antagligen inte behövts, men kändes bäst så.

  • Annita

    Jag har aldrig hört talas om inskolning i skolan. Första dagen fick föräldrarna vara med några timmar, sedan skulle vi gå så klassen fick vara själv med lärarna. Sedan var liksom terminen igång efter det!

  • Anonym (Hanna)

    När mitt barn började skolan var det inskolning till fritids, inte till skolan. Mitt barn började fritids innan skolstart så när skolan började var inskolningen på fritids redan klart. Döremot var föräldrarna med första skoldagen.

Svar på tråden Tog ni ledigt när barnet skulle börja skolan?