• Äldre 8 Mar 21:55
    334 visningar
    14 svar
    14
    334

    Vilket mensskydd använder du mest? Och varför?

    Av vilka själ använder du det mensskydd?

    Själv försöker jag få till det här med menskopp för att slippa binda på natten. Dagtid använder jag tampong.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket mensskydd använder du mest? Och varför?
  • Äldre 8 Mar 22:03
    #1

    Lyckades få till det med menskopp innan sommaren förra året och nu när det funkar känner jag att jag aldrig kommer byta tillbaka.

    Känner mig säker, inga problem med torra slemhinnor längre, ekonomiskt och miljövänligt.

    Behöver dock tömma ibland på natten de första dygnen.

  • Äldre 8 Mar 22:15
    #2
    Anotherone skrev 2019-03-08 22:03:45 följande:

    Lyckades få till det med menskopp innan sommaren förra året och nu när det funkar känner jag att jag aldrig kommer byta tillbaka.

    Känner mig säker, inga problem med torra slemhinnor längre, ekonomiskt och miljövänligt.

    Behöver dock tömma ibland på natten de första dygnen.


    Så roligt att höra att du hittat något bra som funkar! Vilket märke har du på din? Fick du prova dig fram med olika storlekar/märken innan du hitrade rätt? :)
  • Äldre 8 Mar 22:57
    #3

    Jag har alltid använt bindor. Tampong har jag aldrig provat och aldrig varit intresserad av heller. Har testat menskopp några gånger men tyvärr funkar det inte på mig. Det gick inte att veckla ut och gjorde ont varje gång jag försökte föra in den. Så jag kör med bindor, dag som natt.

  • Äldre 8 Mar 23:30
    #4

    Förut använde jag binda. Min mamma skrämde upp mig med tampongsjukan när jag var yngre, så jag vågade inte testa, haha. Det var inte förrän jag kom upp i 25-årsåldern som jag bytte till tampong. När jag var yngre så blödde jag dock som en stucken gris, så då passade det bäst med binda ändå. Nu är det lugnt med blödandet och jag föredrar tampong. :)

  • Äldre 9 Mar 06:55
    #5

    Menskopp, så smidigt och bekvämt att inte behöva oroa sig för läckage eller att tampongerna är slut

  • Äldre 9 Mar 06:58
    #6

    Jag använder helst binda, tycker att det funkar bra.
    I dag är ju bindorna tunna och nästan osynliga jämfört för 30 år sedan.

    Har dock inte mens sedan fem år tillbaka eftersom p-pillerna gjort att mensen har försvunnit!

  • Äldre 13 Mar 06:57
    #7

    Menskopp sedan ca 15 år. Vill aldrig tvingas tillbaka till engångsskydden. Menskopp är absolut bäst!

  • Äldre 13 Mar 09:19
    #8
    SandraSol75 skrev 2019-03-08 22:15:34 följande:
    Så roligt att höra att du hittat något bra som funkar! Vilket märke har du på din? Fick du prova dig fram med olika storlekar/märken innan du hitrade rätt? :)
    Nej jag hittade faktiskt rätt direkt. Har aldrig fött barn vaginalt och valde en lite mindre modell och sedan inte känt att jag behövt prova någon annan.
    Den heter Lunette, finskt märke.
  • Äldre 13 Mar 19:10
    #9

    Använt menskopp i nästan ett år nu och det funkar hur bra som helst! Första gångerna hade jag problem med läckage men jag kom sedan på att jag hade lyckats sätta den bredvid livmodertappen... Men när jag kom på det och fixade det läcker den inte mer. Jag har dock problem med att det ibland hamnar blod på slidväggarna när man tar ut koppen, och när man sätter in den igen är blodet kvar och rinner ut i trasorna, så vågar aldrig gå utan ett litet trosskydd... Om någon har något tips får den gärna dela med sig! :)

  • Äldre 13 Mar 19:14
    #10
    Kaninsvans skrev 2019-03-13 19:10:49 följande:

    Använt menskopp i nästan ett år nu och det funkar hur bra som helst! Första gångerna hade jag problem med läckage men jag kom sedan på att jag hade lyckats sätta den bredvid livmodertappen... Men när jag kom på det och fixade det läcker den inte mer. Jag har dock problem med att det ibland hamnar blod på slidväggarna när man tar ut koppen, och när man sätter in den igen är blodet kvar och rinner ut i trasorna, så vågar aldrig gå utan ett litet trosskydd... Om någon har något tips får den gärna dela med sig! :)


    Glömde nämna anledning.

    Kände att mensskydden börjar bli så dyra och dessutom väldigt skönt att bara behöva tömma 2-3 gånger/dygn. Att det är ett bra alternativ för miljöns skull är ju definitivt ett stort plus också!
  • Glinda från Oz
    Äldre 13 Mar 19:20
    #11

    Ni som använder menskopp hur fungerade det med tampong för er? Jag får värre kramper med tampong så avsky jag hur den känns därför har jag aldrig vågat testa menskopp. (Jag har känsel hela vägen upp, det är alltså inte tampongen som sitter fel)

  • Äldre 13 Mar 19:27
    #12
    Glinda från Oz skrev 2019-03-13 19:20:24 följande:

    Ni som använder menskopp hur fungerade det med tampong för er? Jag får värre kramper med tampong så avsky jag hur den känns därför har jag aldrig vågat testa menskopp. (Jag har känsel hela vägen upp, det är alltså inte tampongen som sitter fel)


    Jag har inte märkt någon större skillnad. Har också läst om de som fått värre kramper med menskopp men också de som sagt att de nästan försvinner helt med menskopp, så antar att det skiljer jättemycket från kropp till kropp, och kanske vilken menskopp man har också (för det finns ju en hel uppsjö) Har aldrig heller känt varken tampong eller menskopp så den delen får nog någon annan stå för
  • Äldre 13 Mar 19:32
    #13
    Glinda från Oz skrev 2019-03-13 19:20:24 följande:

    Ni som använder menskopp hur fungerade det med tampong för er? Jag får värre kramper med tampong så avsky jag hur den känns därför har jag aldrig vågat testa menskopp. (Jag har känsel hela vägen upp, det är alltså inte tampongen som sitter fel)


    Tampong har funkat bra för mig, inte haft problem med kramper varken då eller nu.
  • Äldre 26 Mar 11:17
    #14

    Har haft menskopp sedan 1999 och skulle ha svårt att använda något annat idag. Har aldrig haft problem med den. Märker knapp av att jag har mens. Anväder den för att det är bekvämt och enkelt. Man kan ju till och med bada utan bekymer när mensen är som mest. Billigt har det varit också. Har bara köpt 2 menskoppar genom åren och några tygbindor som jag köpte för 10 år sedan. Den använder jag dock bara 1 till 2 gånger om året.

Svar på tråden Vilket mensskydd använder du mest? Och varför?