• FuckGoggleAskMe

    13åring har övernattningsgäster utan föräldrar?

    Är nyfiken på era synpunkter på detta. Min son är 12.5, men väldigt mogen socialt och fysiskt. Han anordnar ofta övernattningar hos oss och vi har 1-7 killar extra, helt ok, dom har jättekul. Nu vill han fixa övernattningskalas nästa helg. Jag är bortrest, han ska vara hos sin pappa som bor en bit bort och som jag inte kommer överens med. Sonen insisterar på att han plus tre kompisar klarar sig själva här över natten, fredag till lördag. Sedan skulle han åka till pappan. Jag har sagt nej, men lovat att tänka på detta. Sonen är mogen och ganska ansvarstagande, men kan bli distraherad av kompisar och tex glömma att låsa någonstans. En kompis (nyss fyllt 13) är en helylle kille (vill bli polis!) som är väldigt ansvarstagande, medkännande och praktiskt lagd (det är inte min son!), streetsmart men inte så intelligent. Kompis no. 2 har just fyllt 13, är lite barnslig och klantig men bra på att ta initiativ och fixa saker, rar kille. Kompis no. 3 känner jag mindre, men han är 12, snäll och har väldigt religiösa föräldrar (vilket innebär att han är skötsam antar jag). Jag vet att sonens pappa skulle få spader av detta, övernattning utan förälder. Men å andra sidan, jag har ensam vårdnad och bestämmer. Min son är väldigt sportig och renlevnadsmänniska (dvs inte ens nyfiken på alkohol och tobak). Vi bor utomlands i en liten lugn ort i ett hus, men nära en större ort, och naturligtvis sker det saker här också. Kompisarnas föräldrar är helt ok med att ha övernattningar hos sig, men alla barnen vill helst ha det här, vi kan erbjuda separat del för barnen (typ eget vardagsrum plus sovrum), alla kompisarna älskar vårt hus. Mat kan dom fixa själva, pizza finns nära. Jag tycker det är för tidigt att dom sover här ensamma utan vuxna, men vill hemskt gärna se kommentarer. .

  • Svar på tråden 13åring har övernattningsgäster utan föräldrar?
  • v i r r a

    Nej det skulle jag inte tillåta. Hur skötsamma killarna än är finns risken att det dyker upp andra ungdomar.

  • FuckGoggleAskMe
    v i r r a skrev 2019-03-08 22:26:51 följande:
    Nej det skulle jag inte tillåta. Hur skötsamma killarna än är finns risken att det dyker upp andra ungdomar.[/quote [quote=79492301][quote-nick]v i r r a skrev 2019-03-08 22:26:51 följande:[/quote-nick]Nej det skulle jag inte tillåta. Hur skötsamma killarna än är finns risken att det dyker upp andra ungdomar.

    ja, det är ju en av farhågorna, tack för feedback! Ä
  • Åttionio89

    Förstår att du tvekar! Verkar va jättefina killar som säkert inte skulle ställa med något men som ovan skrev, tänk om det kommer andra tonåringar? Men finns det nån möjlighet för dom andra föräldrarna att titta till pojkarna sisådär var sin gång under kvällen/förnatten? Då kanske det hade känts tryggare!

  • Anonya

    Nej, absolut inte. Även om de är sansade och bra killar så är det något annat att vara utan vuxna över natten. Det kan hända saker allt från att det blir gräl till att det sker en olycka eller dyker upp oinbjudna ungdomar eller inbjudna som blir oönskade efter ett tag. 

    Att sonens pappa bor nära förmildrar det inte eftersom du inte kommer överens med honom och inte kan ha honom att göra besök på kvällen för att kolla att de har det bra eller ha backup. Eftersom han är emot kvällen är det också ganska sannolikt att sonen inte i första taget skulle kontakta pappan om det skulle bli problem av något slag. 

    Det är också troligt att alla killarnas föräldrar inte skulle tillåta ett sådant upplägg om du skulle fråga av dem.

  • EmberEyes

    Jag hade kunnat överväga det om det finns någon form av back-up, t. ex. en granne som kommer förbi och kollar läget eller någon av de andra föräldrarna. Men inte helt solo.

  • äldreochklokare

    Min son hade en liknande natt i ungefär samma ålder, de var totalt 4 killar och de skulle se på film. Jag gick med på det men då kom mitt ex förbi med mat till dem under kvällen och såg till att allt var ok. Efter 3 filmer hade de slocknat i soffan och allt hade gått bra. Exet bodde 5 min ifrån så hade det varit något mer hade de ringt efter honom. 

    Alla bodde dessutom på gångavstånd så de kunde ringa sina föräldrar allihop och någon ahde kunnat gå förbi om det behövts. Vi hade bra kontakt med föräldrarna också så alla var införstådda med att jag inte var hemma. 

    Sen tänker jag att OM du går med på det får du ju vara beredd på att sonen kommer kanske vilja detta varje gång du inte är hemma, är det ok? I mitt fall var det ett sällsynt tillfälle och jag ville verkligen att sonen skulle få det här, då det inte var så ofta han bad om att få ta hem kompisar. Eftersom din son verkar ha vänner över ofta blir inte ett nej lika hårt. 

Svar på tråden 13åring har övernattningsgäster utan föräldrar?