• Anonym (Sundsvall, traditionell)

Vilken svensk stad tycker Du har vackrast arkitektur?

Och följdfråga. Tycker du mest om traditionell eller funktionalistisk arkitektur?

• Svar på tråden Vilken svensk stad tycker Du har vackrast arkitektur?
  • Anonym (Sundsvall, traditionell)
    Anonym (Dede) skrev 2019-03-26 00:31:12 följande:

Söderköping är mysigt.

Men nej, finns väl ingen del av Gbg som ligger i Halland.

Hisingen till viss del ligger dock i Bohuslän.

Förr var det förresten väldigt annorlunda. Då gick den halländska gränsen redan vid Göta älv och den bohuslänskan dito ovanför Hisingen, vill jag minnas.
  • Anonym (Söder)
    flygrl skrev 2019-03-25 23:58:52 följande:

Nu har jag googlat och läst på lite och det tycks va den gamla gränsen (fram till 1600-talet) som gick söder om Söder. Efter det drogs gränsen vid Slussen. Så Södermalm ligger inte i Uppland.

Jag tycker ju också man ska va försiktig med riva gamla hus men antar man i tex NYC rivit en hel del för att kunna bygga alla skyskrapor som helt dominerar södra Manhattan och Midtown.

Hur det var förr har jag ingen aning om, men Södermalm tillhör Södermanland. Punkt slut! Att gränsen skulle gått söder om Södermalm tror jag är skitsnack, eller modernt hittepå av folk som VILL tillhöra Uppland, eftersom det är finare eller har högre status s.a.s. Om man frågar stockholmarna alltså!

(Som inflyttad har jag aldrig riktigt fatttat den där norr vs. söder-grejen hos stockholmare, men det verkar va nåt djupt rotat.)

Gränsen mellan Södermanland & Uppland gick såvitt genom Staden mellan broarna (Gamla stan). Ska finnas en plakett på Västerlånggatan, men sedan 1600-talet ska det vara Slussen som gäller, om man googlar två sekunder.
  • Pilsner
    flygrl skrev 2019-03-25 23:21:31 följande:
    Som sagt det e tydligen delade meningar var gränsen går. En del hävdar den går vid Slussen andra att den går söder om Söder typ vid Hammarby. Så Södermalm räknas till Uppland enligt en definition. ;)
    På Västerlånggatan 27 är själva landskapsgränsen utmärkt, dvs strax norr om slussen.

www.stockholmgamlastan.se/utforska/sevardheter.php
  • Pilsner

Fast läser man vidare står det

Numera går landskapsgränsen vid Slussen och hela ön Stadsholmen tillhör Uppland, precis som den gjorde en gång före biskoparna.

• Anonym (Söder)
    Pilsner skrev 2019-03-26 20:55:55 följande:

Numera går landskapsgränsen vid Slussen och hela ön Stadsholmen tillhör Uppland, precis som den gjorde en gång före biskoparna.

Ja hur såg det ut före biskoparna då? Tillhörde Åsön (Södermalm) Uppland på den tiden?
  • Pilsner
    Anonym (Söder) skrev 2019-03-26 21:07:24 följande:
    Ja hur såg det ut före biskoparna då? Tillhörde Åsön (Södermalm) Uppland på den tiden?
    Det verkar faktiskt som det!
    Från början ansågs Upplands sydgräns löpa precis söder om Södermalm men från 1600-talet har den ansetts löpa tvärs över Gamla stan.

sv.wikipedia.org/wiki/Uppland

Det känns faktiskt rätt rimligt, då Nacka och större delen av Värmdö ligger i Uppland.
  • flygrl
    Anonym (Sundsvall, traditionell) skrev 2019-03-26 00:15:01 följande:

Gamla stan tycker jag är så där. Gillar breda gator med höga hus så att man ser dem ordentligt på håll, och ger lite Paris-känsla. Men det är naturligtvis en smaksak. :)

Breda gator med höga hus kan va fint precis som medeltida gränder typ Gamla stan. Men naturligtvis e det en smaksak.

Tycker fö kvarteren på sydligaste Manhattan e häftiga med väldigt smala gator kantade av jättehöga skyskrapor i gotisk stil. Känns som djupa schakt. Gotham City känsla.
    Anonym (Sundsvall, traditionell) skrev 2019-03-26 00:18:23 följande:

Ja, Stockholm tycker jag ändå har en god mix. Här i Göteborgstrakten har man rivit på tok för mycket. Varför kan inte alla städer bara få se ut som Sundsvall? Eller Paris, eller Rom, eller Aten. :)

Nyare hus kan dock smälta in hyggligt, som i Örebro och Jönköping.

Jag önskar Sthlm kunde ha fler riktiga skyskrapor och snygga såna isf.

Men naturligtvis vill jag också bevara gammal bebyggelse.
    Anonym (Söder) skrev 2019-03-26 20:26:47 följande:

Hur det var förr har jag ingen aning om, men Södermalm tillhör Södermanland. Punkt slut! Att gränsen skulle gått söder om Södermalm tror jag är skitsnack, eller modernt hittepå av folk som VILL tillhöra Uppland, eftersom det är finare eller har högre status s.a.s. Om man frågar stockholmarna alltså!

(Som inflyttad har jag aldrig riktigt fatttat den där norr vs. söder-grejen hos stockholmare, men det verkar va nåt djupt rotat.)

Gränsen mellan Södermanland & Uppland gick såvitt genom Staden mellan broarna (Gamla stan). Ska finnas en plakett på Västerlånggatan, men sedan 1600-talet ska det vara Slussen som gäller, om man googlar två sekunder.

Gränsen går idag vid Slussen men för länge sen gick den söder om Söder. Pilsner har redan visat att det inte e skitsnack med sin länk.

Norr om stan ligger väl dom finaste stadsdelarna typ Djursholm medans söderort inte e ansett lika fint. Har själv bott hela mitt liv i Norra Botkyrka/Södermanland så jag e inte högfärdig.
    Pilsner skrev 2019-03-26 20:52:29 följande:

På Västerlånggatan 27 är själva landskapsgränsen utmärkt, dvs strax norr om slussen.

www.stockholmgamlastan.se/utforska/sevardheter.php

Pilsner skrev 2019-03-26 20:55:55 följande:

Pilsner skrev 2019-03-26 21:18:25 följande:

Från början ansågs Upplands sydgräns löpa precis söder om Södermalm men från 1600-talet har den ansetts löpa tvärs över Gamla stan.

Det känns faktiskt rätt rimligt, då Nacka och större delen av Värmdö ligger i Uppland.
    Tack!
  • Jsmhoshm

Att säga att Stockholm är vackraste staden är som att säga att Sverige är det vackraste landet. Som ånga sagt finns det vissa vackra delar här och vissa delar där man tycker synd om dem som måste bo där och titta in i går betong vartän ögat ser... Ja jag gillar väl traditionellt... Det var bättre förr. En entre var inte bara ett ställe att gå in i huset på utan ofta finns det vackra valv och utsmyckningar som bidrar till välbefinnandet. En fasad är inte bara en upphängning för balkonger och fönster utan det finns språng, vinklar, ornament, statyer och balkongen ingick i utsmyckningen och var inte bara en "låda att sitta i". Det finns modern hus som är fina dock. "Mordors" mörka torn in till kungsholmen är snygga och Aula medica i Solna är fin både in och utsida. Är byggt i trä ser man från insidan.

Visby är vackert. All gammal arkitektur. 
    Västervik är också vackert, som bäst på sommaren. Ligger hur vackert som helst vid havsvik och att sitta i hamnen och se solen gå ner är fint. Det byggs mycket nytt som blandas med allt det gamla (folk rasar över det så klart). Vissa delar är från medeltiden då stora delar av staden brann upp. En fulvacker kyrka. Inga direkta betonggetton eftersom det har byggts så naturlig grönska får plats mellan alla hus. 
    Norrköpings centrum med kanalen och alla stora gamla fabriker är fint också. Gränna är också gammalt och mysigt.

• Anonym (Söder)
    Pilsner skrev 2019-03-26 21:18:25 följande:

Ok, tack! Vad som är rimligt har väl ibland två sidor, men det är intressant att Stockholm hamnade på landskapsgränser.

Man bytte över tiden Ekerö mot Södermalm :-/

Ekerö tillhörde Södermanland fram till och med mitten av 1500-talet. Hundra år senare fick Södermanland Söder.

Antagligen styrde man väl upp saker mer noga på 1500-1600 talen i takt med att reformationen fick genomslag och samhällsapparaten utvecklades. Tidigare hade väl vissa saker varit en ?allmän uppfattning? och så vidare.
  • Anonym (Dede)
    Anonym (Sundsvall, traditionell) skrev 2019-03-26 02:42:26 följande:

Jo, i och med att Kungsbacka numera ingår i Göteborgs tätort. City ligger dock i Västergötland.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Kungsbacka

www.scb.se/contentassets/8845369d0a8e4c78bbc0c8bce809a193/mi0810_2015a01_tatorter-2015-som-delas-av-kommungrans-2.xlsx

Något gamla uppgifter, nya kommer på torsdag.

Du har dock rätt i att Söderköping är en mysig, gammal småstadsidyll.

Jag trodde det var städer som tråden handlade om, så Göteborgs stad syftade jag på.

Jag bor i Mölndal, som är en en egen stad.
Svar på tråden Vilken svensk stad tycker Du har vackrast arkitektur?