Vilken svensk stad tycker Du har vackrast arkitektur?
Och följdfråga. Tycker du mest om traditionell eller funktionalistisk arkitektur?
Och följdfråga. Tycker du mest om traditionell eller funktionalistisk arkitektur?
Söderköping är mysigt.
Men nej, finns väl ingen del av Gbg som ligger i Halland.
Hisingen till viss del ligger dock i Bohuslän.
Nu har jag googlat och läst på lite och det tycks va den gamla gränsen (fram till 1600-talet) som gick söder om Söder. Efter det drogs gränsen vid Slussen. Så Södermalm ligger inte i Uppland.
Jag tycker ju också man ska va försiktig med riva gamla hus men antar man i tex NYC rivit en hel del för att kunna bygga alla skyskrapor som helt dominerar södra Manhattan och Midtown.
Fast läser man vidare står det
Numera går landskapsgränsen vid Slussen och hela ön Stadsholmen tillhör Uppland, precis som den gjorde en gång före biskoparna.
Numera går landskapsgränsen vid Slussen och hela ön Stadsholmen tillhör Uppland, precis som den gjorde en gång före biskoparna.
Gamla stan tycker jag är så där. Gillar breda gator med höga hus så att man ser dem ordentligt på håll, och ger lite Paris-känsla. Men det är naturligtvis en smaksak. :)
Ja, Stockholm tycker jag ändå har en god mix. Här i Göteborgstrakten har man rivit på tok för mycket. Varför kan inte alla städer bara få se ut som Sundsvall? Eller Paris, eller Rom, eller Aten. :)
Nyare hus kan dock smälta in hyggligt, som i Örebro och Jönköping.
Hur det var förr har jag ingen aning om, men Södermalm tillhör Södermanland. Punkt slut! Att gränsen skulle gått söder om Södermalm tror jag är skitsnack, eller modernt hittepå av folk som VILL tillhöra Uppland, eftersom det är finare eller har högre status s.a.s. Om man frågar stockholmarna alltså!
(Som inflyttad har jag aldrig riktigt fatttat den där norr vs. söder-grejen hos stockholmare, men det verkar va nåt djupt rotat.)
Gränsen mellan Södermanland & Uppland gick såvitt genom Staden mellan broarna (Gamla stan). Ska finnas en plakett på Västerlånggatan, men sedan 1600-talet ska det vara Slussen som gäller, om man googlar två sekunder.
På Västerlånggatan 27 är själva landskapsgränsen utmärkt, dvs strax norr om slussen.
www.stockholmgamlastan.se/utforska/sevardheter.php
Det verkar faktiskt som det!
Att säga att Stockholm är vackraste staden är som att säga att Sverige är det vackraste landet. Som ånga sagt finns det vissa vackra delar här och vissa delar där man tycker synd om dem som måste bo där och titta in i går betong vartän ögat ser... Ja jag gillar väl traditionellt... Det var bättre förr. En entre var inte bara ett ställe att gå in i huset på utan ofta finns det vackra valv och utsmyckningar som bidrar till välbefinnandet. En fasad är inte bara en upphängning för balkonger och fönster utan det finns språng, vinklar, ornament, statyer och balkongen ingick i utsmyckningen och var inte bara en "låda att sitta i". Det finns modern hus som är fina dock. "Mordors" mörka torn in till kungsholmen är snygga och Aula medica i Solna är fin både in och utsida. Är byggt i trä ser man från insidan.
Visby är vackert. All gammal arkitektur.
Västervik är också vackert, som bäst på sommaren. Ligger hur vackert som helst vid havsvik och att sitta i hamnen och se solen gå ner är fint. Det byggs mycket nytt som blandas med allt det gamla (folk rasar över det så klart). Vissa delar är från medeltiden då stora delar av staden brann upp. En fulvacker kyrka. Inga direkta betonggetton eftersom det har byggts så naturlig grönska får plats mellan alla hus.
Norrköpings centrum med kanalen och alla stora gamla fabriker är fint också. Gränna är också gammalt och mysigt.
Det verkar faktiskt som det!
Jo, i och med att Kungsbacka numera ingår i Göteborgs tätort. City ligger dock i Västergötland.
sv.m.wikipedia.org/wiki/Kungsbacka
www.scb.se/contentassets/8845369d0a8e4c78bbc0c8bce809a193/mi0810_2015a01_tatorter-2015-som-delas-av-kommungrans-2.xlsx
Något gamla uppgifter, nya kommer på torsdag.
Du har dock rätt i att Söderköping är en mysig, gammal småstadsidyll.