• Hararochkaniner

EXTREMT missnöjd 2 månaders bebis

Vår lilla bebis skriker och gnäller praktiskt taget hela tiden när hon är vaken. Våra möjligheter att lämna bort henne till någon annan för annan är väldigt begränsade. Hon är alltså inte sjuk utan bar väldigt missnöjd och det är otroligt påfrestande.

Ni som haft extremt missnöjda bebisar, när gick det över? Hur länge ska vi behöva stå ut?

Väldigt trött och frustrerad mamma :'(

• Svar på tråden EXTREMT missnöjd 2 månaders bebis
  • lövet2

En 2-månadersbaby ska egentligen inte skrika och gnälla all sin vakna tid. Då är det något som inte stämmer. För lite mat, för lite famn eller så är magen i olag. Är det magen, så är det något du äter (om du ammar) eller något hon äter (om du flaskar).

• Pimpinellan

Kolik, mp-allergi eller hnb. Koliken går över ganska snart, mp-allergi sitter i några år, men bebben blir symtomfri utan mjölk, hnb blir mycket bättre med tiden.

• Hararochkaniner
    lövet2 skrev 2019-03-09 18:02:57 följande:

En 2-månadersbaby ska egentligen inte skrika och gnälla all sin vakna tid. Då är det något som inte stämmer. För lite mat, för lite famn eller så är magen i olag. Är det magen, så är det något du äter (om du ammar) eller något hon äter (om du flaskar).

Hon har haft kolik men det har gått över med hjälp av miniform. Bär henne gör vi praktiskt taget konstant så nej, ingen brist där, hon får numera ersättning eftersom hon höll på att slit sönder mina bröst när hon ammade. Det här är inte koliksmärtor för det känner jag liksom igen. Hon skriker inte all vakna tid utan gnäller också. Ja, typ ingenting är bra mer än några sekunder i taget.
  • linb01
    Vattumankillen skrev 2019-03-09 18:53:03 följande:

Var glad över att du har ett barn åtminstone.

Många personer skulle vilja ha ett barn

Onödig kommentar.

Ts, vet hur jobbigt det kan vara, men det är vanligt med gnäll-perioder, speciellt under första året. Utvecklingsfaser kommer och går (ladda ner appen the wonder weeks) och brukar hålla i sig i några dagar, ibland nån vecka.
  • nnnnnnnn

Testa mer mat, annan ersättning tex mår många bättre med Hipp, om det inte hjälper så testa mjölkfri om BVC tycker att det verkar vettigt.

• SilverEmma

Om ni har uteslutit alla fysiska åkommor så kolla upp high need baby. Min yngsta var en sån, det blev bättre när hon var runt 2 år och hade gått en tid på förskola. Det var bara att gilla läget och pausa resten av livet typ.

• Hararochkaniner
    Pimpinellan skrev 2019-03-09 18:12:44 följande:

Kolik, mp-allergi eller hnb. Koliken går över ganska snart, mp-allergi sitter i några år, men bebben blir symtomfri utan mjölk, hnb blir mycket bättre med tiden.

Vad är hnb? 

Tack allihopa för svar, bara att någon svarar hjälper mig att bli mindre frustrerad.
  • Hararochkaniner
    Pimpinellan skrev 2019-03-09 18:12:44 följande:

Vad är hnb? 

Tack allihopa för svar, bara att någon svarar hjälper mig att bli mindre frustrerad.
  • Elinmariajosefin

Låter som att ni fått en hnb! Jag hade aldrig hört talas om begreppet innan jag fick min dotter men blev sen tipsad att läsa på om det. Kort beskrivning av min hnb som är snart 4 år:

Kunde ALDRIG sova nån annanstans än på mig, aldrig i vagn, egen säng eller bredvid mig utan PÅ mig tills hon var runt 7-8 månader

Extremt svårroad, missnöjd mest hela tiden och krävde konstant underhållning. Babygym och babysitter kunde vi glömma. Det var famnen som gällde.

Kunde inte vara hos nån annan än mig (eller kanske pappan) utan att skrika tills hon kräktes.

Vaknade minst en gång i timmen fram till 6-7 månader. Därefter minst 4-5ggr/natt tills hon var närmare 2 år.

Hade en jättejobbig inskolning på förskolan. Grät hysteriskt vid lämning i 6 månader. Är fortfarande väldigt negativ till att vara hos barnvakt (mormor eller farmor som hon träffar minst en gång i veckan)

Jag och min sambo hade det extremt tufft och var nära att bryta ihop ordentligt flera gånger. Mitt tips till er är att försöka acceptera läget och ge ert barn så mycket närhet ni bara kan. Vi provade alla möjliga metoder men det enda som hjälpte någorlunda var att bara ge efter för hennes behov. Avlasta varandra (ta varannan natt t ex), acceptera att ni inte kommer att ha mycket till eget liv närmsta månaderna. Det blir bättre! Min dotter började sova hela nätter runt 2,5 år, dock fortfarande klistrad mot mig. Successivt blev det lättare runt 1 års ålder. Vet att det låter extremt jobbigt men man överlever. Finns en grupp på Facebook som heter high need babies, plusbarn på svenska eller nåt liknande. Gå med där, du kommer få tröst av att se hur många dom är i samma sits!

• Vattumankillen
    linb01 skrev 2019-03-09 19:05:10 följande:

Onödig kommentar.

Ts, vet hur jobbigt det kan vara, men det är vanligt med gnäll-perioder, speciellt under första året. Utvecklingsfaser kommer och går (ladda ner appen the wonder weeks) och brukar hålla i sig i några dagar, ibland nån vecka.

Inte alls onödig.

Jag förstår hennes problem och att hon ber om hjälp men hon verkar inte vara tacksam att hon har ett barn.
  • Hararochkaniner
    Vattumankillen skrev 2019-03-09 19:43:59 följande:
    Inte alls onödig.

Jag förstår hennes problem och att hon ber om hjälp men hon verkar inte vara tacksam att hon har ett barn.
    För lite mindre 4 år sedan så satt jag och höll mitt dödfödda barn i mina armar. Jag behöver inte bevisa för någon random vattuman på fl att jag är tacksam över mina barn. Jag vet vad som finns i mitt hjärta tack så mycket!
  • Fialotta75

En två månaders bebis ska inte vara missnöjd all vaken tid. Innan du ens ska fundera över sk ?high need baby? (hnb) som ngr föreslagit i tråden måste kroppslig sjukdom uteslutas. Min minsta var otroligt missnöjd tills vi provade mjölkfri ersättning. Efter ca 1v med nya maten var hon en helt ny bebis!!! Tala med Bvc och ge er inte om de säger att det inte behöver provas med mjölkproteinfri kost utan ligg på. Det är väldigt vanligt med överkänslighet/allergi mot mjölkprotein och antalet drabbade verkar öka!

• Hararochkaniner
    Fialotta75 skrev 2019-03-09 20:48:09 följande:

En två månaders bebis ska inte vara missnöjd all vaken tid. Innan du ens ska fundera över sk ?high need baby? (hnb) som ngr föreslagit i tråden måste kroppslig sjukdom uteslutas. Min minsta var otroligt missnöjd tills vi provade mjölkfri ersättning. Efter ca 1v med nya maten var hon en helt ny bebis!!! Tala med Bvc och ge er inte om de säger att det inte behöver provas med mjölkproteinfri kost utan ligg på. Det är väldigt vanligt med överkänslighet/allergi mot mjölkprotein och antalet drabbade verkar öka!

Tack. Min sambo har barn sedan tidigare som hade mjölkallergi (kom från mammans sida) och enligt honom så stämmer det inte på henne. 
  • Hararochkaniner
    Elinmariajosefin skrev 2019-03-09 19:39:12 följande:

Låter som att ni fått en hnb! Jag hade aldrig hört talas om begreppet innan jag fick min dotter men blev sen tipsad att läsa på om det. Kort beskrivning av min hnb som är snart 4 år:

Kunde ALDRIG sova nån annanstans än på mig, aldrig i vagn, egen säng eller bredvid mig utan PÅ mig tills hon var runt 7-8 månader

Extremt svårroad, missnöjd mest hela tiden och krävde konstant underhållning. Babygym och babysitter kunde vi glömma. Det var famnen som gällde.

Kunde inte vara hos nån annan än mig (eller kanske pappan) utan att skrika tills hon kräktes.

Vaknade minst en gång i timmen fram till 6-7 månader. Därefter minst 4-5ggr/natt tills hon var närmare 2 år.

Hade en jättejobbig inskolning på förskolan. Grät hysteriskt vid lämning i 6 månader. Är fortfarande väldigt negativ till att vara hos barnvakt (mormor eller farmor som hon träffar minst en gång i veckan)

Jag och min sambo hade det extremt tufft och var nära att bryta ihop ordentligt flera gånger. Mitt tips till er är att försöka acceptera läget och ge ert barn så mycket närhet ni bara kan. Vi provade alla möjliga metoder men det enda som hjälpte någorlunda var att bara ge efter för hennes behov. Avlasta varandra (ta varannan natt t ex), acceptera att ni inte kommer att ha mycket till eget liv närmsta månaderna. Det blir bättre! Min dotter började sova hela nätter runt 2,5 år, dock fortfarande klistrad mot mig. Successivt blev det lättare runt 1 års ålder. Vet att det låter extremt jobbigt men man överlever. Finns en grupp på Facebook som heter high need babies, plusbarn på svenska eller nåt liknande. Gå med där, du kommer få tröst av att se hur många dom är i samma sits!

SilverEmma skrev 2019-03-09 19:10:11 följande:

Om ni har uteslutit alla fysiska åkommor så kolla upp high need baby. Min yngsta var en sån, det blev bättre när hon var runt 2 år och hade gått en tid på förskola. Det var bara att gilla läget och pausa resten av livet typ.

Oj. Vi får ändå hoppas att det inte är det :'(

• Fialotta75

[quote=79494208][quote-nick]Hararochkaniner skrev 2019-03-09 21:32:54 följande:[/quote-nick]Tack. Min sambo har barn sedan tidigare som hade mjölkallergi (kom från mammans sida) och enligt honom så stämmer det inte på henne. [/

Symptomen behöver inte vara identiska mellan barnen! Det var de inte mellan mina två. Min äldsta hade blod i bajset och svår förstoppning. Yngsta missnöje (och mildare förstoppning).

• Hararochkaniner
    Fialotta75 skrev 2019-03-09 21:55:47 följande:

[quote=79494208][quote-nick]Hararochkaniner skrev 2019-03-09 21:32:54 följande:[/quote-nick]Tack. Min sambo har barn sedan tidigare som hade mjölkallergi (kom från mammans sida) och enligt honom så stämmer det inte på henne. [/

Symptomen behöver inte vara identiska mellan barnen! Det var de inte mellan mina två. Min äldsta hade blod i bajset och svår förstoppning. Yngsta missnöje (och mildare förstoppning).

Förstoppning har hon ju ofta faktiskt så kanske. Men vare sig jag eller sambon har det i vår släkt och hon är född vaginalt (kejsarsnitt ska visst öka risken för mjölkallergi). Hmm...
  • Fialotta75

Ett råd från mig med två barn med mjölkproteinallergi och förstoppning: testa mjölkfritt!!! De kunde börja äta mjölk igen runt året. Ett annat råd är att ge henne laktulos. Hon ska inte behöva vara förstoppad och ledsen. Min äldsta behövde till sist 25 ml/dygn!!! Då fick vi forlax (kan ges fr 6 månader) och allt blev mkt bättre. Båda har fortfarande förstoppning som kräver behandling. Se till att få en läkartid på en barnmottagning för er lilla gumma som inte mår bra. Min erfarenhet av Bvc är tyvärr att de säger att allt är normalt trots att det inte är det. Kunskapen är dålig. Känner till flera bebisar som blivit som nya barn efter start av mjölkfri kost och där Bvc velat ha det till att allt var normalt. Stå på er. Det är inte normalt att bebisar är missnöjda all vaken tid. Sover hon dåligt också?

• Fialotta75

För det enskilda barnet spelar det ingen roll vad som finns i släkten eller sättet de kom ut ur livmodern på. Mjölkproteinallergi kan uppstå trots vaginal födsel och trots att ärftlighet saknas. Faktum är att alla sorters födoämnesallergier ökar. Orsaken till ökningen är oklar. Första linjens barnhälsovård, Bvc, är tyvärr inte uppdaterad utan upprepar likt en papegoja att allt är normalt när barn och föräldrar lider och det finns hjälp att få. Med min yngsta fick jag höra att det var bra att jag var påläst och att det påskyndade diagnosen (för ja, jag hade rätt....).

Svar på tråden EXTREMT missnöjd 2 månaders bebis