Elinmariajosefin skrev 2019-03-09 19:39:12 följande:
Låter som att ni fått en hnb! Jag hade aldrig hört talas om begreppet innan jag fick min dotter men blev sen tipsad att läsa på om det. Kort beskrivning av min hnb som är snart 4 år:
Kunde ALDRIG sova nån annanstans än på mig, aldrig i vagn, egen säng eller bredvid mig utan PÅ mig tills hon var runt 7-8 månader
Extremt svårroad, missnöjd mest hela tiden och krävde konstant underhållning. Babygym och babysitter kunde vi glömma. Det var famnen som gällde.
Kunde inte vara hos nån annan än mig (eller kanske pappan) utan att skrika tills hon kräktes.
Vaknade minst en gång i timmen fram till 6-7 månader. Därefter minst 4-5ggr/natt tills hon var närmare 2 år.
Hade en jättejobbig inskolning på förskolan. Grät hysteriskt vid lämning i 6 månader. Är fortfarande väldigt negativ till att vara hos barnvakt (mormor eller farmor som hon träffar minst en gång i veckan)
Jag och min sambo hade det extremt tufft och var nära att bryta ihop ordentligt flera gånger. Mitt tips till er är att försöka acceptera läget och ge ert barn så mycket närhet ni bara kan. Vi provade alla möjliga metoder men det enda som hjälpte någorlunda var att bara ge efter för hennes behov. Avlasta varandra (ta varannan natt t ex), acceptera att ni inte kommer att ha mycket till eget liv närmsta månaderna. Det blir bättre! Min dotter började sova hela nätter runt 2,5 år, dock fortfarande klistrad mot mig. Successivt blev det lättare runt 1 års ålder. Vet att det låter extremt jobbigt men man överlever. Finns en grupp på Facebook som heter high need babies, plusbarn på svenska eller nåt liknande. Gå med där, du kommer få tröst av att se hur många dom är i samma sits!
SilverEmma skrev 2019-03-09 19:10:11 följande:
Om ni har uteslutit alla fysiska åkommor så kolla upp high need baby. Min yngsta var en sån, det blev bättre när hon var runt 2 år och hade gått en tid på förskola. Det var bara att gilla läget och pausa resten av livet typ.
Oj. Vi får ändå hoppas att det inte är det :'(