• bangarang

    Kattkompis eller inte?

    Jag får snart hem en liten kattunge. Det är en hane som är döv. I nuläget har jag en äldre hund som har vuxit upp med katt och är väldigt snäll. Katten bor dessutom med hund i sitt nuvarande hem. Min förhoppning är att hunden och katten ska ha sällskap av varandra, men eftersom min hund är gammal kommer katten bli ensam så småningom. Borde jag skaffa en till katt som sällskap eller kan han klara sig bra ensam? Det är ju såklart skillnad på olika katter, en del trivs med att vara ensamma, men jag vill inte att han ska vara olycklig när jag inte är hemma (några timmar om dagen). Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Kattkompis eller inte?
  • Amla07

    Katter är revirdjur som vill ha hemmet för sig själva. De kan tolerera andra katter om de måste men i grunden föredrar de ett eget revir.

  • IceKitten

    Katter är inte alls lika mycket ensamdjur som folk tror. Bara kolla på det faktum att förvildade katter bildar kolonier med flera 10-tal katter i.

    Jag hade satsat på att ta hem två kattungar, gärna ett syskon av andra könet så att de redan är vana vid varandra. Men annars kan även en annan random katt i samma ålder fungera bra.

    Med tanke på att katten är döv så hade dock enbart skaffat en kompis nu som liten då det kan bli svårt att introducera en ny katt när herren redan är vuxen sedan.

  • Amla07

    Rekommenderar filmen ?Kattens hemliga liv? där katters revirhävdande egenskaper framgår mycket tydligt, även mellan syskon. De slåss om revir (t.ex en säng eller en fåtölj) när ägarna inte är hemma. Har dock själv haft ett syskonpar honkatter och det gick bra, de hade gott om utrymme så de kunde ha egna revir i huset. Har man gott om yta så funkar det.

  • Bertram

    En ny kattkompis eller hund om den går bra ihop med hundar. Tänk på att döva katter oftast går och skriker o jamar dygnet runt eftersom de inte hör sig själva.


    Just eftersom den är döv kanske det är extra viktigt med en kompis som stöd.

  • uhsumkat
    Amla07 skrev 2019-03-11 08:17:00 följande:
    Rekommenderar filmen Kattens hemliga liv där katters revirhävdande egenskaper framgår mycket tydligt, även mellan syskon. De slåss om revir (t.ex en säng eller en fåtölj) när ägarna inte är hemma. Har dock själv haft ett syskonpar honkatter och det gick bra, de hade gott om utrymme så de kunde ha egna revir i huset. Har man gott om yta så funkar det.
    Filmen visar också mycket tydligt (som du "glömde berätta" att katter samsas om samma revir men att de har de olika tider. Det är bara om de råkar vistas i samma revir samtidigt som det _kan: bli slagsmål men oftast blir det inte det utan katter undviker det om det går. 

    Filmen visar också att katterna anpassar sitt revir efter tillgång. Är utrymmet litet har katten ett litet revir och vice versa. 
  • Amla07
    uhsumkat skrev 2019-03-11 08:56:40 följande:

    Filmen visar också mycket tydligt (som du "glömde berätta" att katter samsas om samma revir men att de har de olika tider. Det är bara om de råkar vistas i samma revir samtidigt som det _kan: bli slagsmål men oftast blir det inte det utan katter undviker det om det går. 

    Filmen visar också att katterna anpassar sitt revir efter tillgång. Är utrymmet litet har katten ett litet revir och vice versa. 


    Min poäng var ATT katter är revirdjur som inte söker eller behöver sällskap av andra katter för att må bra. De känner sig inte ensamma utan andra katter. Att de, om nöden eller utrymmet så kräver, kan tvingas tolerera andra katter är inte ett bevis på att de föredrar sällskap av andra katter. Om man har valet att ha en eller två katter och vill utgå från kattens bästa, så skulle jag alla dagar i veckan välja att bara ha en katt.
  • uhsumkat
    Amla07 skrev 2019-03-11 09:09:16 följande:
    Min poäng var ATT katter är revirdjur som inte söker eller behöver sällskap av andra katter för att må bra. De känner sig inte ensamma utan andra katter. Att de, om nöden eller utrymmet så kräver, kan tvingas tolerera andra katter är inte ett bevis på att de föredrar sällskap av andra katter. Om man har valet att ha en eller två katter och vill utgå från kattens bästa, så skulle jag alla dagar i veckan välja att bara ha en katt.
    Det där är bara sant för ett fåtal katter. De allra flesta mår bra av sällskap därför att katter inte är något solitärdjur. De är heller inte flockdjur utan föredrar kolonier, alltså löst sammanhängande utan rangordning men med sällskap. 
    Så jo, de flesta katter känner sig oftast ensamma om de inte har sällskap. 

    Rekommenderar att du läser på fakta om katter och inte bara hämtar din kunskap från ett enda tv-program.

  • Amla07
    uhsumkat skrev 2019-03-11 09:42:28 följande:

    Det där är bara sant för ett fåtal katter. De allra flesta mår bra av sällskap därför att katter inte är något solitärdjur. De är heller inte flockdjur utan föredrar kolonier, alltså löst sammanhängande utan rangordning men med sällskap. 

    Så jo, de flesta katter känner sig oftast ensamma om de inte har sällskap. 

    Rekommenderar att du läser på fakta om katter och inte bara hämtar din kunskap från ett enda tv-program.


    Rekommenderar att du inte utgår från att din omgivning är okunnig och att du själv vidgar din horisont lite och jobbar på att få en trevligare attityd. Har katt och har haft katt i hela mitt liv. Människan är kattens familj och sällskap, utan andra katter att konkurrera med är katten mycket nöjd med livet tillsammans med människan. Har aldrig påstått att katten är solitär, bara att den inte uppskattar att dela med sig av sitt revir, där människan är inkluderad.
  • uhsumkat
    Amla07 skrev 2019-03-11 09:58:06 följande:
    Rekommenderar att du inte utgår från att din omgivning är okunnig och att du själv vidgar din horisont lite och jobbar på att få en trevligare attityd. Har katt och har haft katt i hela mitt liv. Människan är kattens familj och sällskap, utan andra katter att konkurrera med är katten mycket nöjd med livet tillsammans med människan. Har aldrig påstått att katten är solitär, bara att den inte uppskattar att dela med sig av sitt revir, där människan är inkluderad.
    Det gör jag inte men när "omgivningen" kommer med felaktiga påståenden så konstaterar jag att "omgivningen" ÄR okunnig och rekommenderar då att läsa på fakta.

    Det finns otroligt många djurägare som är okunniga, så at5t äga djur är ingen som helst garanti för att de har kunskap. Något man kan konstatera i tråden.
  • flygrl
    bangarang skrev 2019-03-11 01:25:33 följande:

    Jag får snart hem en liten kattunge. Det är en hane som är döv. I nuläget har jag en äldre hund som har vuxit upp med katt och är väldigt snäll. Katten bor dessutom med hund i sitt nuvarande hem. Min förhoppning är att hunden och katten ska ha sällskap av varandra, men eftersom min hund är gammal kommer katten bli ensam så småningom. Borde jag skaffa en till katt som sällskap eller kan han klara sig bra ensam? Det är ju såklart skillnad på olika katter, en del trivs med att vara ensamma, men jag vill inte att han ska vara olycklig när jag inte är hemma (några timmar om dagen). Vad tycker ni?


    Va roligt att du ska få hem en liten kisse. :)

    Om du funderar på skaffa kattsållskap åt den borde du ju helst skaffa en till kattunge nu så dom kan få växa upp ihop. Annars klarar sig en katt bra på egen hand under förutsättning att dess människa har mycket tid för den. Om du bara e borta några timmar åt gången ser jag inga problem med det.

    Min katt e ensam dom timmar jag e på jobbet och när jag kommer hem e det uppenbart att den sovit en stor del av tiden. Men jag e rätt mycket hemma och då umgås ju kissen och jag. :)

    Lycka till med ditt beslut & din nya lilla kompis (eller kompisar om du valt skaffa en till)!
  • complicit
    Amla07 skrev 2019-03-11 06:56:18 följande:

    Katter är revirdjur som vill ha hemmet för sig själva. De kan tolerera andra katter om de måste men i grunden föredrar de ett eget revir.


    Nja, det där beror ju helt på katten och rasen. Jag har haft katt som varit ensamkatt, och katter som inte trivs utan sina kattkompisar. De sover i hög, på samma plats, tvättar varandra, äter/dricker ur samma skålar samtidigt, leker tillsammans, saknar den katt som är borta. Deras "älsklingsrevir" är samma plats och alla ligger där samtidigt. Det finns en rangordning, men de är vänner och älskar varandra. När en ny katt kommer så blir den snabbt en i gänget. Jag har haft totalt 10 katter, varav hälften varit raskatter.
  • EmberEyes
    Amla07 skrev 2019-03-11 09:58:06 följande:
    Rekommenderar att du inte utgår från att din omgivning är okunnig och att du själv vidgar din horisont lite och jobbar på att få en trevligare attityd. Har katt och har haft katt i hela mitt liv. Människan är kattens familj och sällskap, utan andra katter att konkurrera med är katten mycket nöjd med livet tillsammans med människan. Har aldrig påstått att katten är solitär, bara att den inte uppskattar att dela med sig av sitt revir, där människan är inkluderad.
    Vilken katt-beteeendevetare som helst kan tala om för dig att på art-basis så har du fel. På individnivå kan dina påstående stämma dock.
  • bangarang

    Tack allihop för era svar! Har fått hem min fina lilla misse idag och han är helt underbar. Han har landat här nu och är så lugn och fin. Han morrade lite mot min hund i början men nu har han förstått att hunden lämnar honom ifred så nu accepterar han honom. Jag kommer inte skaffa någon mer katt just nu men kanske framöver. Hittills verkar han väldigt tillfreds och verkar inte fundera över varför han inte är med sina syskon. Tack för era råd ????

Svar på tråden Kattkompis eller inte?