• Anonym (Ögat)

Stanna hemma med ögoninflammation?

Jag har åkt på en ögoninflammation. Det började igår med väldigt rött öga, tårbildning och svullet ögonlock. Det svider och gör ont. Jag är också väldigt förkyld så det måste kommit därifrån.

Jag har idag sjukskrivit mig pga av detta.

Om förkylningen blir bättre efter ett par dagar, men ögoninflammationen är kvar, är det en legitim anledning att sjukskriva sig? Ögat ser inte klokt ut, rött, svullet, rinner och är halvt stängt. Jag har ett jobb där jag träffar många barnpatienter.

• Svar på tråden Stanna hemma med ögoninflammation?
  • Anonym (Ögat)
    mammatill6 skrev 2019-03-11 12:27:33 följande:

Nej. Men om du tvättar ögat flera gånger om Dan kommer det snart va bättre

Hoppas det...ser hemskt ut :(
  • Anonym (N)
    mammatill6 skrev 2019-03-11 12:27:33 följande:

Nej. Men om du tvättar ögat flera gånger om Dan kommer det snart va bättre

Menar du att det inte är en legitim anledning att sjukskriva sig?

Det tycker jag absolut att det är. Ögoninflammation smittar och om man jobbar med barn så det väl inte en särskilt god idé att gå till jobbet...
    Stanna hemma tills du är frisk.
  • Duckan

Håller med ovan (N), det är smittsamt och jobbar du med barn så skulle jag inte vilja riskera att smitta dem. Eller någon annan för den delen.

Dottern hade ofta ögoninflammationer som liten i samband med förkylning och jag vill minnas att det var tre dagar (med behandling) hon skulle vara hemma från fsk.

• Anonym (J)

Ska inte ögoninflammation kollas upp? Du kanske behöver antibiotika?

• Anonym (Ögonläkare)
    Anonym (J) skrev 2019-03-11 13:07:13 följande:

Min pappa som är ögonläkare brukar säga: Ögoninflammation går bort av sig själv om en vecka utan behandling och om 7 dagar med behandling...
  • Duckan

Min pappa som är ögonläkare brukar säga: Ögoninflammation går bort av sig själv om en vecka utan behandling och om 7 dagar med behandling...

Stämmer inte alltid. Dottern hade en gräslig inflammation för nåt år sen som jag sen blev smittad av. Jag såg inte klok ut och trots behandling så var det inte bra på en vecka för nån av oss.

• Anonym (Ögat)

Så då kan det vara ok att säga till chefen att jag är hemma pga ögat då, även om förkylningen är bättre. OM det blir så.

Tänkte bara om hon skulle säga att det inte var ok att sjukskriva sig pga det.... Tänker att om man har ett jobb där man inte träffar så mycket folk så kan man ju säkert sitta på sitt rum o jobba, men jag träffar som sagt många barn på en dag, patienter. Ser inte så bra ut (förutom att det är irriterande för mig själv också såklart)

• Anonym (Ögat)
    Anonym (J) skrev 2019-03-11 13:07:13 följande:

Enligt vad jag läst så ska man avvakta med att kontakta läkare då det oftast läker av sig själv.
  • Anonym (Ögat)
    Meriall skrev 2019-03-11 14:43:17 följande:

Ja men ögoninflammationen går nog över före förkylningen

Det låter ju lovande i alla fall:)
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ögonläkare) skrev 2019-03-11 13:11:36 följande:

Jag hade ögoninflammation i över två månader, gav inte med sig ens med behandling. Fick prova flera olika droppar och krämer.
  • Anonym (Ögonläkare)
    Anonym (Jag) skrev 2019-03-11 15:04:04 följande:

Jag hade ögoninflammation i över två månader, gav inte med sig ens med behandling. Fick prova flera olika droppar och krämer.

Finns så klart undantag, som med allt annat
  • Anonym (Ögonläkare)
    Duckan skrev 2019-03-11 13:18:24 följande:

Stämmer inte alltid. Dottern hade en gräslig inflammation för nåt år sen som jag sen blev smittad av. Jag såg inte klok ut och trots behandling så var det inte bra på en vecka för nån av oss.

Finns så klart undantag Men oftast går det bort av sig själv oavsett behandling.
  • Duckan
    Finns så klart undantag  Men oftast går det bort av sig själv oavsett behandling.

Ja absolut, vi har inte den turen i vår familj verkar det som men gott att veta att det vid enklare fall bara är att härda ut.
Svar på tråden Stanna hemma med ögoninflammation?