• Anonym (Jag)

    Är så less en del av mina brukare...

    Är det ingen här som ser det uppenbara?

    Det är i första hand chefen och biståndshandläggarens fel att det ser ut så här eftersom det är för lite tid inplanerat per person att hjälpa. Antagligen har de inte räknat med det här mänskliga som att de gamla även behöver prata av sig och ha det där extra som tar tid. Personal blir stressade för att ni inte hinner med och så blir de gamla påverkade negativt av det och som gör de på dåligt humör. En ond cirkel. Jag ser detta som en chefsfråga, och ni i personalen ska inte lasta de gamla för detta utan ta det där det hör hemma, hos chefen. Att det bara får lov att ta 20 min på morgonen eller ynka 10 på kvällen är orimligt! Det är omänskligt att planera vården utifrån sådana förhållanden!

  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 14:29:47 följande:

    Det kan jag verkligen inte rycka det är med tiden.

    Det här gör jag hos en typisk brukare på morgonen:

    Väcker dem med godmorgon och ett leende på läpparna, räcker rullator och går med dom på toaletten. Där får dom sitta och göra sina behov med stängd dörr medan jag drar upp persienner, bäddar säng.

    Därefter får dom sitta kvar på toa och jag ber dem ta av sig nattlinnet, räcker blöta tvättlappar och uppmana dom att tvätta överkroppen (ansikte, under armnar osv). Räcker handduk. Sen räcker jag tröja som dom får ta på sig själv medan jag samtidigt tar på blöja/trosa, byxor, strumpor och skor. Sen får se ställa sig upp, jag tvättar nedre delen, torkar, drar upp byxorna och följer dom till bordet i sitt rum. Tar reda på sopor och handdukar, tvättar och spritar händerna, slänger sopor, gör en frukostbricka jag går tillbaka med och ger medicin. Det här hinner man faktiskt på 10 minuter utan problem..


    Nej för du glömmer det mänskliga i det här. Alla fungerar inte på samma sätt. Du väcker dem skriver du? Varför ska du väcka dem överhuvudtaget? Varför anpassas inte verksamheten till de som det är till för? Om någon av de gamla har en dålig dag eller är extra trötta då? Finns det ingen tid för detta enligt dig? Är det människor eller maskiner ni arbetar med?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 14:44:11 följande:

    Om det är tidigt på morgonen och någon sover, ja då får dom sova vidare.

    Om det börjar vara 9.00 eller senare så väcker jag dom pga. att dom har mediciner. 


    Det låter mer som att du jobbar på en fabrik på löpande band där allt blir exakt likadant varje dag. Om du hinner få en sovande människa att uträtta sina behov, tvättas, kläs på, borstas tänder, hår, rakas, smörjas med lotion osv kan det inte vara särskilt noggrant eller bra utfört. Eller vilka moment tummar du på? Dessutom påstår du att du hinner städa upp i lägenheten samt få med soppåsen ut på dessa 10 (!) min? Nej, ingen kvalitetssäker omvårdnad där inte.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 14:54:34 följande:

    Jag tycker brukarna är problemet! 

    Det är bedömt av arbetsterapeut, sjukgymnast och biståndshandläggare vad de klarar av, behöver stöttning med eller total hjälp med. Sedan har man beräknat tiden det ska ta för detta. Tid och utrymme finns. Fast problemet är att de är gnälliga, egoistiska och mycket vill ha mer. 

    När biståndshandläggare bedömer "hjälp att servera frukost" kanske dom ger det momentet två minuter för det innebär egentligen

    "Agda, vad vill du äta?"

    "Fil och flingor, en smörgås och en kaffekopp"

    *jag serverar som hon vill ha det, hon säger tack*

    Men vissa här såhär:

    "Agda vad vill du äta?"

    "Ja...... Vad har ni?"

    "Fil, yoghurt i tre smaker, kräm, tre grötsorter, nyponsoppa, blåbärssoppa, varm chocklad, smörgås med 10 olika pålägg, 5 olika frukter, 3 sorters juicer"

    "Jaaa........... vad ska man ta....... kanske varm chocklad och en smörgås"

    *Gör det*

    "Jaa, man kanske skulle ha lite sockrat fil att ta medicinen med så man inte sväljer fel"

    *Ger det*

    "Jag du inte sätta tabletten i min mun"

    *Gör det*

    "Är det varm chocklad?"

    "Ja agda det är det"

    "Ja, och så är det två rån med ost och skinka, ja jag har svårt att äta den här feta skinkan får sån konstig smak i munnen men det ska gå bra.

    "Ja det går nog bra"

    "Hördu, kan du ta reda på det här också...."

    Och så skulle två timmar kunna gå, ska biståndshandläggaren bevilja 2 timmar eller?


    Jag tror faktiskt att du är ett troll nu... Den andra konversationen du beskriver är ju ett helt normalt och mänskligt samtal. Det är gamla människor som kommer från en tid där människor hade verkliga och mänskliga samtal med varandra och inte som idag då man ska swipa höger eller gilla för att göra sig förstådd. En gammal människa reagerar även långsammare, hör ofta sämre och liknande. Det måste få lov att ta tid, inom normal tidsspann. Det du ger exempel på är absolut inget onormalt utan fullkomligt rimligt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 15:00:45 följande:

    Ett vardagsrehabiliterande förhållningssätt innebär att individen ska bevara sina förmågor själv så länga som möjligt. Det tillgodoser jag genom att GE tvättlappen, inte tvätta själv. Jag kan inte styra och ställa hur noga och länge en annan människa tvättar sig, det är hens beslut så länge hen klarar av det. Att klä på någon och borsta hår tar nolltid. Borsta tänderna kan man inte göra innan någon har ätit (vill du själv ha kaffe med tandkrämssmaken kvar?), att smörja någon är ordination som ska göras om det står på läkemedelslistan, vilket det sällan gör. Raka förekommer sällan hos oss, vi har en man och han gör det själv. 


    Exakt! Hur kan du då säga att det tar 10 min när personen gör det själv? Jäktar du på dem eller om de överskrider dina 10 min? När borstas tänderna då? Jag själv föredrar att borsta det första jag gör på morgonen men jag antar att de inte heller får välja det själv på ditt löpande band? Står det sällan på läkemedelslistan? Mycket underlig arbetsplats du arbetar på får jag säga. Mycket underligt!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 15:02:41 följande:

    Är klockan 8.30 och du har tre brukare kvar som ligger i kissig blöja, inte ätit på 10 timmar eller fått sina 8 mediciner så kan man faktiskt inte prata om Agdas kinkiga frukost i en halvtimme. Man får säga vad man vill ha, och tacksamt ta emot. Annars är man jobbig och det har man rätt att vara, men jag personligen har svårt för såna människor vilket själva trådstarden handlar om; Jag är LESS.


    Men det är fortfarande inte Agda som är problemet utan det är i första hand chefen och biståndshandläggaren som har tillsatt för få personal för att kunna erbjuda en kvalitetssäker vård om ni har sådan tung arbetsbelastning. I andra hand är det du som är problemet eftersom du varken har förmågan att förändra på din arbetsplats eller i ditt eget liv eftersom du verkar så missnöjd. ?Man? behöver inte vara ett dugg jävla tacksam. Om den konversationen som du skrev innan ska föreställa Agdas otacksamhet så kan jag inget annat göra än att skaka på huvudet! Varför jobbar du kvar om du är så missnöjd över att de gamla inte uppför sig exakt som du vill?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 15:08:38 följande:

    Vad jag gör när det tar en timme, jag startar en tråd på familjeliv om att människor är så jäkla omständliga och aldrig nöjda. Har du inte fattat hinten med själva trådstarten?


    Vad vill du att Familjeliv ska göra åt dig? Det är väl ditt jävla ansvar att förändra ditt liv om du nu är oförmögen att förändra din arbetsplats...
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 15:12:56 följande:

    Man ska inte smörja utan medicinska skäl. Att använda salva "i onödan" gör huden "beroende" av salva för att inte torka ut, motsatt effekt med andra ord.... Trodde usk visste bättre


    De flesta gamla har just medicinska skäl till att använda exempelvis Canoderm och liknande. Det är väldigt vanligt förekommande. I alla fall på boenden där undersköterskor och annan vårdpersonal bryr sig om de gamla och ser efter deras behov. Men dessa hinner ni väl inte tillgodose så som ni tummar på kvalitén inom verksamheten?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (uska) skrev 2019-03-11 15:14:56 följande:

    Skulle säga att ditt inlägg här summerar perfekt varför brukarna är gnälliga och inte har den tacksamhet som du vill ha. Du gör allt till ett jobb, du ser inte brukaren du ser bara arbetsuppgifterna som ska göras. Visst du kanske gladeligen gör dom och entusiastiskt men med denna beskrivningen ser du inte människan bakom. 

    Även äldre kan ha bättre dagar och känna att de har en liten hälsovinst. Trots att jag vet att Agda har rullator så frågar jag ALLTID om hon vill ha den eller en arm. För om Agda har en bra dag så föredrar hon armen och blir så glad och tacksam för att man ser att hon är bättre. 

    Osv med alla uppgifter man gör. För Agda är en människa med olika behov och olika dagsform. Det är min uppgift att se detta och fråga om behovet. 

    Du pratar mycket om att det har med inställning att göra. Prova själv att byta inställning. Prova att se människan och försök förstå vad den människan vill ha just idag, kommunicera med den om behovet. Så ska du se att du får mycket mer tacksamhet från brukarna och mycket mindre gnäll.


    Mycket välskrivet inlägg!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 15:17:16 följande:

    Hon får bete sig hur hon vill, jag är bara less människor som henne. Precis som jag är less ungar som inte tackar för maten, de som inte håller upp dörren, de som mobbar, de som är otrogna m.m. 


    Alltså... ska du uppfostra gamla människor?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (tax) skrev 2019-03-11 15:43:37 följande:

    Har du pratat med din chef om att ni har för lite tid? För det är inte Agda som är problemet. En del äldre är långsammare än andra och man måste få ändra sig. Sen får man inte uppehålla personalen hur länge som helst, men det du berättar låter helt normalt. Att dra upp de äldre och slänga fram deras frukost på 10 min är inte kvalitativ omsorg!


    Bra sagt! Ts låter inte professionell i sin yrkesroll när hon pratar om att hon inte gillar vissa brukare osv...
Svar på tråden Är så less en del av mina brukare...